דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

חיסול החינוך המקצועי? / העברת החינוך המקצועי למשרד החינוך תובא היום לאישור הממשלה

שר החינוך בנט, יוזם ההצעה: "במשרד הכלכלה לא כל-כך יודעים לתת חינוך". המתנגדים טוענים למהלך חפוז שלא לוקח בחשבון את המאפיינים הייחודיים של החינוך המקצועי. הנוער העובד והלומד: "הממשלה לא מבטיחה שהתלמידים יוכלו להמשיך לעבוד ולקבל שכר תוך כדי הלימודים"

בנימין נתניהו. צילום ארכיון: פלאש 90
בנימין נתניהו. צילום ארכיון: פלאש 90
דוד טברסקי

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט יביאו היום (ראשון) לאישור הממשלה את החלטת הבזק להעברת בתי הספר המקצועיים של משרד הכלכלה לפיקוח משרד החינוך. על פי ההצעה, העברת 60 בתי הספר המקצועיים תחל כבר בחודש ספטמבר הקרוב. בבתי הספר של משרד הכלכלה לומדים כ-12 אלף בני נוער והם משלבים לימודי מקצוע ועבודה מעשית. מערכת החינוך כיום מפעילה כ-900 בתי ספר מקצועיים – טכנולוגיים, אליהם מתכוון משרד החינוך לצרף את 60 בתי הספר של משרד הכלכלה.

בהודעה מטעם משרד החינוך צוין בין היתר שהמסלול המקצועי של משרד החינוך כולל תעודת בגרות לצד הסמכה מקצועית וקבלת תעודת גמר 12 שנות לימוד, וכן שתימשך ההתנסות בתעשייה במסגרתה התלמידים ימשיכו לעבוד פעמיים בשבוע ויקבלו שכר.

שר החינוך נפתלי בנט אמר כי ״מקומו של החינוך הטכנולוגי הוא במשרד החינוך. מדובר במהלך חברתי שעיקרו מתן הזדמנות שווה לכל ילד, בתחומו, להצליח. משרד החינוך ימשיך להעניק לכל תלמידה ותלמיד חינוך איכותי, ולעזור לכל אחד להצליח בדרכו, ללא קשר למקום מגוריו או למשכורת הוריו. כך מצמצמים פערים״. בסרטון שפורסם ביום שישי בדף הפייסבוק שלו אמר השר בנט כי "אני שואל כל אחד מכם, האם אתם הייתם רוצים שהילד שלכם ילמד בבית ספר של משרד הכלכלה, או בית ספר של משרד החינוך? אנחנו יודעים לתת חינוך. ואני אומר את זה דווקא כמישהו שעד לפני שנה ומשהו היה שר הכלכלה, שמה למדתי שחינוך במשרד הכלכלה לא כל כך יודעים לתת, ולכן עוברים".

עוד פרסם משרד החינוך פרטים על כיצד יונחו בתי הספר המקצועיים להיטמע בתוך מערכת החינוך. ברמה הלוגיסטית מדובר על הקמת שני צוותים: צוות משימה שבועי שיוביל יחד עם מנהל בית הספר והבעלות (כלומר הרשת הארצית המפעילה את בית הספר – ד.ט.) את תהליך המעבר במשך שלוש השנים הראשונות. והקמת צוות היגוי ברשות מנהל המחוז ששותפים בו: הפיקוח הכולל, אגף שח"ר, מינהל תקשוב וטכנולוגיה, רשות המקומית, בעלות, מנהלי בתי ספר, מפקחים וגורמים רלוונטיים לפי הצורך.

ברמה הפדגוגית, מדובר על בניית תוכנית להתאמת תכנית הלימודים לסטנדרטים של משרד החינוך הן במקצועות הליבה והן במקצועות הטכנולוגיים, הכשרת הצוות הפדגוגי והתאמתו לעמידה בסטנדרטים של משרד החינוך, התאמת מעטפת רגשית על פי הסטנדרטים של אגף שח"ר (שרותי חינוך ורווחה), הסדרת נושא התנסות מעשית בתעשייה ואת נושא ההסמכות ושדרוג התשתיות הפיסיות והצטיידות בהתאם למיפוי וליעדי התוכנית.

כפי שדווח ב"דבר ראשון" גורמים במשרד הכלכלה הסתייגו מהתכנית, שנעשתה ללא היוועצות איתם תוך ניצול מצב בו אין שר כלכלה מכהן. הגורמים הביעו חשש כי משרד החינוך לא נערך בצורה רצינית למהלך – מה שצפוי לפגוע הן בתלמידים הנמצאים כעת במסגרות, והן במסלול החינוך המקצועי תעשייתי כולו.

גם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) הביע התנגדות למהלך ואמר ל"דבר ראשון" כי "זה מהלך נחפז, לא בחנו את כל ההשלכות שלו וזה מעשה חמור שלא ייעשה. אם זה יקרה, זה ייעשה בחיפזון ויעשה נזק רב".

הסתדרות הנוער העובד והלומד, המהווה ארגון יציג של בני הנוער העובדים בישראל, תפגין היום נגד התכנית מול ישיבת הממשלה. בהודעה שפירסמה התנועה נכתב כי להחלטה החפוזה יהיו השלכות קשות על כ-12,000 נערות ונערים הלומדים במערכת, וכי על אף ההצהרות, הממשלה "לא מבטיחה שהתלמידים יוכלו להמשיך לעבוד ולקבל שכר תוך כדי הלימודים, ולא שתמשיך להעסיק את החונכים המקצועיים שלהם". בנוער העובד והלומד ציינו כי לפני כשנתיים עברו 8 בתי ספר מקצועיים ממשרד הכלכלה למשרד החינוך, ובבתי ספר אלו פסק המודל המשלב לימודים, עבודה והכשרה מקצועית ופוטרו החונכים והמלווים המקצועיים. "דרוש כאן מהלך מבוקר ולא פזיז, שבמהלכו יותקנו כל התקנות הנדרשות כדי שנערות ונערים, בני נוער במצב ייחודי,  חלק גדול נוער עולה ונוער מנותק, כאלה שמערכת החינוך כבר ויתרה עליהם בעבר, לא ייפגעו, ייזנחו וידרדרו לעוני ולניתוק. כל הדרכים שלא לפגוע בנערים אלו צריכות להופיע בהצעת הממשלה, כדי ש-12,000 בני נוער לא ייפגעו במחי יד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!