דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלת הקורונה / המסר הבעייתי בתכנית הכלכלית: לשבור חסכון בשביל קניות בסופר

"נותנים לאנשים הזדמנות להשתמש בחוסר תבונה בכסף שלהם" אומר היועץ הפיננסי רון קשת על ההקלה במשיכה מוקדמת של קרן השתלמות בתכנית הכלכלית לקורונה | עידוד הציבור למשוך חסכונות בזמן משבר מעביר מסר מוטעה

קופת חיסכון (צילום: Shutterstock)
קופת חיסכון (צילום: Shutterstock)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

רשת ביטחון בקופת החיסכון? התכנית הכלכלית שאושרה בממשלה אתמול (שני) ותובא לאישור הכנסת מאפשרת לציבור למשוך מקרן ההשתלמות עד 10,500 שקלים מדי חודש על פני חצי שנה –  עד 63 אלף שקלים סה"כ, וזאת בלי מס על שבירה מוקדמת של הקרן. סכום כסף כזה בתקופת משבר בהחלט יכול לפתות אנשים, אבל כלל לא בטוח מדובר שמדובר בהחלטה נבונה מבחינה פיננסית. מעבר לכך, עולה השאלה האם נכון שמשרד האוצר יכוון את הציבור בשעה קשה זו דווקא לכיוון קופת החיסכון.

"זריית חול בעיני הציבור"

הציבור הישראלי מחזיק בקרנות השתלמות סכום של יותר מ-240 מיליארד דולר. כפי ששמן מרמז, פעם הן היו מיועדות למימון השתלמויות מקצועיות, אבל כיום הן מהוות את אחד המכשירים הפיננסיים הפופולריים לחסכון לטווח בינוני או כהשלמה לפנסיה. הקרן מבוססת על מהפרשה חודשית קבועה, של עצמאים או של המעסיק והעובד. הקלות המס הנרחבות שמקבלות קרנות אלה הופכות אותן לאחת מצורות החיסכון המקובלות ביותר.

"נותנים לאנשים הזדמנות להשתמש בחוסר תבונה בכסף שלהם" מסכם בקצרה רון קשת, יועץ פיננסי ופנסיוני, את דעתו על תכנית האוצר, "זו זריית חול בעיני הציבור".

קשת מסביר כי בעבור רבים לא מדובר רק בחסכון נוסף, אלא ברובד משמעותי מהחסכון הפנסיוני:  "בסיטואציה של הפנסיות היום, אנשים מגיעים לפרישה עם 50-70 אחוז מהשכר שהיה להם קודם. הם מבינים שקרן ההשתלמות היא תוספת משמעותית."

רון קשת C.F.P מתכנן פיננסי מוסמך (צילום: אלבום פרטי)
רון קשת C.F.P מתכנן פיננסי מוסמך (צילום: אלבום פרטי)

הם לא בכל מקרה מושכים את הקרן קודם?
"הם לא מושכים, כי אם מייעצים להם אנשי מקצוע הגונים הם אומרים להם לא לעשות את זה. הקרנות השתלמות יודעות להפיק הכנסה משלימה מאד משמעותית".

כמה יכולה הקרן להשפיע על הפנסיה?
"אני אתן דוגמה תאורטית, אבל המספרים נכונים. אדם בן 35 שלא ימשוך עד גיל 65 את קרן ההשתלמות שלו ועובד לפי השכר הממוצע במשק, רק מהכסף של קרן ההשתלמות, אם ימיר לקצבה הוא יוכל לקבל 6,800 שקלים בחודש".

"הסיטואציה התעסוקתית מאד לא פשוטה, כשאין איך להביא אוכל הביתה. אבל יש גם אפשרות לקבל הלוואות עם גרייס של שנה שנתיים שלוש קדימה עם ריביות סביב הפריים ואפילו פחות מזה. אם לא חייבים, לא לגעת בקרן ההשתלמות".

המסר הבעייתי – זמן לשבור חסכונות

בתכנית הכלכלית מוסברת ההקלה במשיכת הקרן כדרך לסייע "לעובדים אשר נפלטו משוק העבודה ולעצמאים שנקלעו לקושי כלכלי". יחד עם אפשרות למשיכה מוקדמת של הפיקדון לחיילים משוחררים, קשה שלא לקבל את התחושה שבתוך תכנית כלכלית שמציעה "רשת ביטחון סוציאלית לשכירים ועצמאיים" כפי שהגדירו אותה ראש הממשלה ושר האוצר, מכוונת אותנו להשתמש דווקא ברשת הביטחון האישית שלנו.

בראיון לדבר כשהצעה עלתה לראשונה ביקר יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל  את התכנית בצורה קשה. "המדינה בעצם אומרת 'יש לכם כסף, תשתמשו בו'. זאת אמירה שמעבר לבעיה העקרונית שלה, מבקשת מהחוסכים לממש את הקרנות בהפסדים גדולים, ומסכנת את היציבות במשק" אמר יו"ר הסתדרות המעו"ף, שעובדים רבים המאוגדים בה חוסכים דרך קרנות השתלמות.

בר-טל מציע להסתכל גם על הצד השני של המשוואה – אם בנקודת משבר יתפתח גל משמעותי של מימוש קרנות השתלמות, הדבר יכול להשפיע גם על יציבות שוק ההון, ואולי אף להגביר את הלחץ על העלאת ריביות. ​"ברגע שבאוצר רומזים לציבור שאפשר למשוך את הכסף מהקרנות, זה יעודד את כולם לעשות את זה, בין אם הם צריכים את הכסף ובין אם לא" הביע בר-טל חשש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!