דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
22.9°תל אביב
  • 22.3°ירושלים
  • 22.9°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.8°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 25.0°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 24.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

נשים בספורט / סאטו סאבאלי, השחקנית המבטיחה בליגת ה-WNBA שתחל השבוע, לא מפחדת לפתוח פה

סאטו סאבאלי במדי אורגון ברבע גמר טורניר המכללות ב-6 במרץ 2020 (Photo by Ethan Miller/Getty Images)
סאטו סאבאלי במדי אורגון ברבע גמר טורניר המכללות ב-6 במרץ 2020 (Photo by Ethan Miller/Getty Images)

היא נולדה לאב מגמביה ואם מגרמניה, הרשימה במכללות, נבחרה במקום השני בדראפט, תשחק במדי "דאלאס ווינגס", ורוצה לספק לאחיה הקטנים "חיים בהם יש להם יותר מזוג נעליים אחד לעונה" | הליגה תחל בסוף השבוע הקרוב במתחם בועה בפלורידה

ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בגיל 22, אחרי שלוש שנות משחק בליגת המכללות האמריקאית, תעלה סאטו סאבאלי (Satou Sabally), בסוף השבוע הקרוב בפעם הראשונה על מגרש הכדורסל המקצועני. סאבאלי נבחרה במקום השני בדראפט ה-WNBA, והיא תהיה ה'רוקי' של קבוצת "דאלאס ווינגס".

ליגת הנשים האמריקאית תיפתח בפלורידה ביום שישי (24 ביולי) תחת מגבלות הקורונה, במתחם מבודד. 12 הקבוצות יתחרו ב-22 משחקים (במקום 36 בעונה רגילה).

סאבאלי נולדה בניו יורק, בת לג'רה, אב מהגר מגמביה, ולהייקה, אם מגרמניה. כשהיתה בת שנתיים עברה המשפחה לגמביה, לחיות עם משפחת האב, וכשהיתה בת שבע היגרה המשפחה לגרמניה, והתיישבה בברלין. בראיון ל-ESPN סיפרה הכוכבת הצעירה שגדלה עם שישה אחים ואחיות, שהמסורת הגמבית נשמרה בבית – לבוש אפריקאי, מוזיקה ואוכל ("אני יכולה לאכול אורז ורוטב כל יום", סיפרה בראיון, "אני והאחים שלי צוחקים על זה").

סאטו סאבאלי במהלך בחירתה בדראפט ה-WNBA על ידי דאלאס ווינגס. (צילום מסך Youtube/WNBA)
סאטו סאבאלי במהלך בחירתה בדראפט ה-WNBA על ידי דאלאס ווינגס. (צילום מסך Youtube/WNBA)

כשהיתה בת תשע שיחקה עם אחותה, ניארה, במגרש ציבורי וזוהתה על ידי מאמנת, שהתרשמה מגובהן. כיום סאבאלי מתנשאת לגובה 1.93 מטר. המאמנת הזמינה אותה לאימון, שבו היתה הבת היחידה בקבוצת הילדים. כך יצאה לדרך הקריירה שהובילה את סאבאלי עד לנבחרת הלאומית הצעירה של גרמניה (U20), ולמכללה אמריקאית.

במדי קבוצת "אורגון דאקס" שיתפה סאבאלי פעולה עם הכוכבת הגדולה של ליגת המכללות סברינה יונסקו (שנבחרה במקום הראשון בדראפט ותשחק בניו יורק ליברטי). בעונתה השלישית בקבוצה רשמה ממוצעים מרשימים של 16.2 נק', 2.3 אס' ו-6.9 רב' למשחק. על ספסל הקבוצה ישבה העונה גם אחותה הצעירה, ניארה, שלא שיחקה בגלל פציעה.

סאטו סאבאלי (מימין) וסברינה יונסקו משתפות פעולה במדי אורגון במשחק ליגת המכללות NCAA. ינואר, 2020. (AP Photo/Amanda Loman)
סאטו סאבאלי (מימין) וסברינה יונסקו משתפות פעולה במדי אורגון במשחק ליגת המכללות NCAA. ינואר, 2020. (AP Photo/Amanda Loman)

"משפחתי לא עשירה"

על ליגת הנשים האמריקאית שמעה סאבאלי רק כשהיתה בת 14. וכשהחליטה בתחילת השנה לצאת לדראפט בתום שלוש שנות לימודים במכללה, אמרה: "אני מאוד רוצה להגשים את חלום הילדות שלי… זה קשה, אבל זו החלטה שבאה מהלב".

ההחלטה, ספרה, גמלה בה אחרי משחק ראווה של קבוצתה עם נבחרת ארה"ב: "אני מרגישה שהמשחק היה ניצוץ. נפקחו לי העיניים שאני יכולה לשחק ברמה הזאת… המשחק הזה הראה לי מה אני צריכה לשפר, אבל גם שאני בערך שם".

שכרה בליגה המקצוענית, שיעמוד בעונה הראשונה על 68 אלף דולרים (כ-234 אלף שקלים), יאפשר לה לסייע למשפחתה, כולל לקרוביה בגמביה. "משפחתי לא עשירה או במעמד הביניים", אמרה בראיון, "חשוב לי לדעת שאני יכולה לתת להם בחזרה ולעשות את חייהם לטובים יותר. רציתי לספק לאחיי הקטנים חיים שבהם יהיה להם יותר מזוג נעליים אחד לעונה".

"אני תמיד מוכנה לדבר על גזענות"

הליגה הטובה בעולם תקבל לא רק שחקנית כדורסל מצטיינת, אלא גם צעירה מעורבת חברתית שלא חוששת לנקוט עמדה.

מאמנה במכללה, קלי גרייבס, סיפר באתר "theundefeated" כמה היא מיוחדת: "באלף ראיונות אמרתי שהיא השחקנית הכי מעניינת שאימנתי. חשבו שהתכוונתי שכשחקנית. אבל לא. היא מעניינת…", אמר, וכדוגמה הביא את סיפור הביקור של הקבוצה במרכז מוחמד עלי בקנטקי.

"הרבה ספורטאיות השתעממו במוזיאון עלי, כולל כמה מהשחקניות האפרו-אמריקאיות שלנו, ששאלו מתי אנחנו הולכים? סאטו היתה אחת שאמרה: 'המאמן, אני אוהבת את זה'. היא עמדה ליד לוחות הקיר ובאמת קראה על עלי. אז הבנתי שהילדה הזאת מיוחדת. היא אחרת. היא באמת התעניינה. זה נגע בה. והיא מגרמניה".

ואולי זה דווקא מפני שהיא מגרמניה, שבה חוותה גזענות. "ככל שהתבגרתי הבנתי שאנשים לא באמת רואים בי גרמנייה", סיפרה בראיון, "אמרו לי: 'את לא יכולה להיות גרמנייה, מאיפה את באמת?' הייתי עונה 'מברלין', והם היו מתעקשים ושואלים שוב. היו מעירים לי הערות ונוגעים בשיער שלי. אנשים שחורים בגרמניה חווים את זה הרבה. האחים הקטנים שלי לא יכלו להיכנס לסופר בלי שיעקבו אחריהם".

באותו ראיון אמרה גם: "אני מאוד פעילה ברשתות החברתיות בעניין גזענות ושיוויון, וצריך לדבר על זה עוד. אני רוצה להשתמש בפלטפורמה שלי כדי להאיר עת מה שמפריע לי. אני תמיד מוכנה לדבר על גזענות. היו לי המון שיחות עם מעריצים שרוצים לדעת עוד… כמה מהם מרגישים שאני טועה, ולמרות זאת אני מדברת איתם על זה. אני מרגישה שיש לי עמדה טובה לעסוק בפרספקטיבה של לבן-שחור, בגלל שאני מעורבת".

את לימודיה המכללה סיימה סאבאלי עם תואר ראשון במדעי החברה ובעתיד היא רוצה ללמוד משפטים. אבל עד אז היא עסוקה בתחנה הבאה שלה. ביוני כתבה באינסטגרם: "כשנראה שאנחנו במהפכה משנת חיים, מלאה בזעם ועצב אבל גם בתקווה, משמח אותי לשתף שחתמתי על החוזה האירופי הראשון שלי. אחרי עונת ה-WNBA, אני נוסעת לתורכיה לשחק בפנרבחצ'ה! אני לא יכולה לחכות להתחרות כל כך קרוב הביתה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!