דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

כלכלת הקורונה / "כל החיים אני משלם למדינה. לא רוצה תרומות, רוצה את מה שמגיע לי בכבוד"

המענק הנוסף שהעבירה המדינה לעצמאים ברביעי האחרון נותן להם מעט אוויר לנשימה, אך לא פותר את המצוקה והדאגות מהעתיד | ניר מרדן, מוזיקאי: "אני יכול לתת לעצמי שבעה חודשים של ביטחון, אבל אני אוכל לעצמי את כל החסכונות"

מימין לשמאל: מיי גרף, ליאו תנא, אלפונסו חסון וניר מרדן (צילומים: אלבום פרטי)
מימין לשמאל: מיי גרף, ליאו תנא, אלפונסו חסון וניר מרדן (צילומים: אלבום פרטי)
הדס יום טוב

העצמאיים מפגינים ונאבקים כבר שבועות על זכותם לקבל תמיכה מהמדינה. בזכות מאבקם העבירה להם המדינה ביום רביעי האחרון מענק נוסף. למרות שאפשר להם אוויר לנשימה, שיחות עם ארבעה עצמאיים מתחומים שונים חושפות את הקושי היום יומי להתקיים ואת החשש מהעתיד.

"כבר לא נעים לרואה החשבון שלי לקחת לי כסף"

אלפונסו חסון | 59, מתגורר בחולון | אב ל-3 בנות | בעליה של חנות הרהיטים "קדמת עדן" בשוק הפשפשים ביפו כבר 40 שנה | קיבל בסך הכל מהמדינה: 3,800 שקלים

אלפונסו חסון. "אני צריך לבחור אם לשים כסף על השכירות של החנות או על השכירות של הבית" (צילום: אלבום פרטי)
אלפונסו חסון. "אני צריך לבחור אם לשים כסף על השכירות של החנות או על השכירות של הבית" (צילום: אלבום פרטי)

עד היום קיבל אלפונסו מהמדינה 3,800 שקלים בלבד, ולטענתו, ביום רביעי לא קיבל את המענק כיוון שעבד ככבאי בעבר והוא מקבל פנסיה, וכיוון ש"קדמת עדן" היא חברה בע"מ, והוא שכיר בעל שליטה בחברה.

את החנות, שראתה משברים לאורך השנים, הוא לא יודע אם יוכל להמשיך להחזיק. "בתקופה האחרונה אנשים מפחדים להגיע לפה. לא יודעים מה יהיה, אם סגור או לא סגור. העסק עבר תקופות של מלחמות ומבצעים, אבל הכל היה זמני, שבוע, שבועיים, חודש. אבל דבר כזה לא היה, שמחודש מרץ לא עובדים כמו שצריך".

חסון מספר כי הוא כלל לא מתפרנס מהחנות כעת. "אני מדבר עם רואה החשבון. במקום 60-50 חשבוניות אני מביא לו 8-7. כבר לא נעים לו לקחת לי כסף. את כל חיי הקדשתי, אני פה יום ולילה, עם כל הלב והנשמה. אני חי בשכירות, ואני צריך לבחור אם לשים כסף על השכירות של החנות או על השכירות של הבית. אז לקחתי הלוואות מהבנק, אני כבר ב-300 אלף שקל הלוואות עכשיו. הקפיאו לי את זה כרגע לשלושה חודשים, אבל השלושה חודשים האלה יעברו, ואני לא יודע מה יהיה.

"תמיד עזרתי לבנות שלי, הייתי לצידן, שילמתי להן את שכר הלימוד. רציתי שהן יהיו מוצלחות, שיהיה להן שקט. אני לא רוצה שירחמו עלי, גם לא המדינה. אני לא טיפוס בכיין. אני רוצה לעבוד ולהרוויח בכבוד, כמו שתמיד עשיתי, עם ראש מורם ועיניים למעלה.

"כל החיים אני משלם למדינה. מהשחרור מהצבא אני משלם ביטוח לאומי ומס הכנסה, 23 שנה הייתי בכיבוי אש ושירתי בצבא. הרווחתי את לחמי, הייתי מרוצה מהחיים והיה לי כיף. אני מנסה לא לחשוב על עוד סגר. אני רואה את האנשים, אני רואה מה הולך, פשוט אין להם. כמו שהמדינה ידעה לקחת, שתדע גם להחזיר. לא רוצה תרומות, רוצה את מה שמגיע לי בכבוד".

"אנשים לא מאמינים שלמישהו אכפת מהם"

ניר מרדן | 29 | מתגורר בתל אביב | מתופף פרילנס ומורה לנגינה | קיבל בסך הכל מהמדינה: 4,500 שקלים

ניר מרדן. "אין לך באמת איך להתארגן לזה שחודש הבא אין הכנסה" (צילום: אלבום פרטי)
ניר מרדן. "אין לך באמת איך להתארגן לזה שחודש הבא אין הכנסה" (צילום: אלבום פרטי)

עם ההכרזה על הסגר במרץ, נרשם מרדן לשירות התעסוקה והגיש את הבקשות למענקים, "בתקווה שמשהו יתפוס". הוא אומר שעד היום הוא קיבל, בכל הפעימות, 4,500 שקלים. במענק האחרון קיבל פחות מ-2,000 שקלים. "אפילו את שכר הדירה לחודש זה לא כיסה לי, והייתי צריך להוסיף על זה עוד 1,000 שקל מהחסכונות.

"בבת אחת התבטלה כל העבודה לחודשיים הלאה. מלא חתונות, הופעות, וגם הלימודים הפסיקו עד שאנשים התארגנו על הזום. ההכנסה הייתה אפס, ולאט לאט, עם ההבנה של התשתית החדשה של העולם והשיעורים שהצלחתי לעשות מרחוק, ההכנסה התחילה לעלות מעט ולהשאיר אותי מעל המים".

מרדן חושב שאולי יש לו מזל, כי הוא חסך כל חייו. "אני יכול לתת לעצמי חצי שנה עד שבעה חודשים של ביטחון, אבל אני אוכל לעצמי את כל החסכונות. אין לך באמת איך להתארגן לזה שחודש הבא אין הכנסה. הייתה אמורה להיות לי שנה של שלושה סבבי הופעות בחו"ל, חתונות, הופעות, הקלטות ושירותים שהוזמנו מראש. הכל בוטל.

מרדן לא מאמין שמישהו בממשלה באמת מתכוון לסייע. "בכל פעם שאני חושב שאולי זה הולך לאיזשהו כיוון, אני רואה שרים שאומרים לי שהכל חארטה. אלה האנשים שאחראיים עלי. אתה רואה שהאזרחים כבר לא מאמינים לשום דבר שאומרים מלמעלה, גם לא להנחיות. הם לא מאמינים שלמישהו אכפת מהם".

"המענק נותן מעט אוויר לנשימה, אבל זה לא מספיק"

מיי גרף וליאו תנא | 37, 48 | גרף עורכת תוכן ותרגום וסטייליסטית ותנא מפיק הופעות ואירועים ועורך וידאו | מתגוררים בתל אביב | תנא קיבל בסך הכל מהמדינה כ-12,000 שקלים; גרף לא קיבלה מענק כלל

מיי גרף וליאו תנא. "להרים הפקה זה לא מהיום למחר" (צילום: אלבום פרטי)
מיי גרף וליאו תנא. "להרים הפקה זה לא מהיום למחר" (צילום: אלבום פרטי)

מאז שהתראיינו ל'דבר' בפעם הקודמת המשבר האישי שלהם הלך והחריף. "אני כרגיל לא זכאית לכלום", אומרת גרף, "כי אני חצי עצמאית וחצי שכירה ולא כל ההכנסות שלי נפגעו מהקורונה, לכן לא עמדתי בקריטריון של ההכנסה. בינתיים אנחנו חיים ממה שליאו קיבל. בשני המענקים הראשונים הוא קיבל בסך הכל קצת פחות מ-9,000 שקלים ולשלישי הוא לא היה זכאי. בשביל ארבעה חודשים כמעט בלי הכנסות זה כמעט כלום".

עכשיו, במענק שהודיעו עליו בשבוע שעבר, ליאו אמור לקבל בערך 3,500 שקלים, שעדיין לא נכנסו לחשבונו. לדבריה, המענק נותן להם מעט אוויר לנשימה אבל לא מתקרב לסכומים שליאו היה מרוויח אם לא היתה קורונה. "מה שמתסכל במיוחד זה נושא ההפקות, הוא לא הספיק לעשות כלום בזמן שהיה אפשר. להרים הפקה זה לא מהיום למחר".

תנא: "בניתי על כמה הפקות שיכניסו לי כסף, וזה היה הצפי שלי להכנסה. לפי הצפי הזה גם קניתי ציוד לאותן הפקות, שילמתי על תלבושות, שזה כסף שפשוט הלך. ההכנסות עכשיו פשוט לא כיסו את ההוצאות שהוצאתי, ונוצר מין כדור שלג. אחרי שפתחו קבעתי הפקות, סגרתי מקום, ציוד ועוד. קנו כבר כרטיסים, שילמתי לפייסבוק על פרסום. ואז הכל נסגר שוב, ולא רק שאני לא מרוויח כסף, אני גם מפסיד והכסף ירד לטמיון. הזיגזג הזה של הממשלה פגע בי מאוד".

ליאו אומר שאת המענק הראשון קיבל מאוד מאוחר. "הוא היה צריך להגיע לפני פסח, אבל קיבלתי אותו משהו כמו חודש אחרי כי לטענתם חשבון הבנק שלי לא היה מעודכן. עכשיו קיבלתי 3,000 שקל כמה חודשים אחרי. זה עזר לי לסגור את החודש, אבל אני מאוד חרד לבא אחריו. רוב הכספים שקיבלתי ושאנחנו מתקיימים מהם עכשיו אלה כספים של אירועים שכבר הפקתי. שילמתי לכל מי שהייתי צריך לשלם ושהתחייבתי אליו, לשם בעיקר הלך המענק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!