דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שברון

משק הגז / חברת שברון האמריקאית הודיעה על הסכם לרכישת כלל מניות נובל אנרג'י

נובל אנרג'י מפעילה את קידוחי תמר ולוויתן בישראל | שווי העסקה כ-13 מיליארד דולר | השר שטייניץ: "הבעת אמון אדירה במשק האנרגיה הישראלי"

ענקית האנרגיה הבינלאומית שברון רכשה את נובל אנרג'י (צילום: impromptuwitz / Shutterstock.com)
ענקית האנרגיה הבינלאומית שברון רכשה את נובל אנרג'י (צילום: impromptuwitz / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת שברון האמריקאית הודיעה היום (שני) כי היא הגיעה להסכם לרכישת כלל מניות נובל אנרג'י, תמורת מניות שברון עצמה, בשווי של כ-5 מיליארד דולר. מדובר על 8% יותר משווי מניות נובל אנרג'י כיום. בחישוב הכולל את היקף החובות, שווי העסקה הוא 13 מיליארדשקלים.

שר האנרגיה יובל שטייניץ בירך את שברון על כניסתה העקיפה לשוק הגז בישראל, ומסר: "רכישת נובל אנרג'י על ידי ענקית האנרגיה האמריקאית 'שברון' מהווה הבעת אמון אדירה במשק האנרגיה הישראלי, ובהמשך הפיתוח והייצוא של גז טבעי ממדינת ישראל".

מבנה האחזקות בתמר ולוויתן (גרפיקה: אידאה)
מבנה האחזקות בתמר ולוויתן (גרפיקה: אידאה)

בהודעה זו יש מימד אירוני, משום שהשר שטייניץ הוא בין האחראים הישירים ליצירת תנאים מסחריים מופלגים לטובת נובל אנרג'י במתווה הגז הממשלתי. ההחלטות במתווה הגנו עליה מפני חוקי ההגבלים העסקיים, במקביל להגבלת התחרות בשוק ומניעת הטלת פיקוח מחירים על שוק הגז בישראל.

על פי ההודעה לתקשורת, מבנה העסקה המוצע הוא החלפת מניות, המעניקה לנובל שווי של 10.38 דולר למניה, שהם 0.1191 מניות של שברון. לפי ההודעה, נראה כי שברון רואה ברכישת נובל הזדמנות עסקית לרכישת נכסים איכותיים במחיר מבצע, שהיא יכולה לבצע לאור גודלה וגמישותה הפיננסית, בניגוד לחברות קטנות יותר בתחום הנפט.

נובל אנרג'י פועלת בישראל כבר כ-20 שנה, והיא מפעילת הקידוחים תמר ולוויתן, תוך שהיא מחזיקה באחוזים ניכרים מהשליטה בהם. בעבר הפעילה החברה גם את קידוח ים תטיס, עד שאזל. הקידוחים בישראל הם הנכסים האיכותיים ביותר שיש בידיה, אשר נהנים מהגנות ממשלתיות לגבי המחיר, וחובות רגולטוריות מופחתות, כחלק ממתווה הגז משנת 2015, שהותיר על כנו את מונופול הגז בישראל. נובל אנרג'י שותפה של דלק גם במאגר אפרודיטה הקפריסאי. בדומה לשאר סקטור האנרגיה, נובל אנרג'י סבלה בשנה האחרונה מנפילות חזקות במחירי הנפט  

 מניית נובל אנרג'י התרסקה בכ-60% מתחילת השנה, בדומה לחברות רבות בתחום משק הגז והנפט שנפגעו מהירידה בביקוש לגז ונפט עקב מגיפת הקורונה ובשל עודפי יצור עוד בטרם המגיפה.

 רוח גבית לקבוצת דלק

 העסקה מהווה חדשות טובות גם בעבור קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, אשר מנייתה מזנקת בתגובה להכרזה של שברון. תשובה עצמו מתקשה לעמוד בחלקו בהסכמות עם בעלי החוב של הקבוצה, המחייבים גיוס 167 מליון שקל לתוך קבוצת דלק עד סוף החודש. בעלי החוב נוטים לסרב להצעתו לדחות את הגיוס בחודשיים, אך הכניסה של שברון לישראל עשויה לייצר רוח גבית שתספק מראית אטרקטיבית לגיוס ההון בקבוצת דלק. כישלון בגיוס ההון חושף את קבוצת דלק להעמדת חובותיה לפירעון מיידי גם על ידי הבנקים וגם על ידי בעלי אגרות החוב. במצב זה, יצחק תשובה ינושל מאחזקותיו בדלק ועלול להגיע לפשיטת רגל, בשל חובות אישיים לבנקים בסכום לא ידוע. נראה כי הכרזת שברון הגיעה אליו כ'מתנה משמיים'. גם הצלחה בגיוס הנוכחי, לא תסיר את העננה המרחפת על קבוצת דלק ותשובה, שהשקעה בה כיום שקולה להימור על עליה במחיר הנפט.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!