דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מחיר הקורונה / הקיצוץ בדמי האבטלה לעובדים עד גיל 28 יבוטל, אך רק להורים

שר האוצר לא הסכים לענות על השאלה מדוע השוואת הזכאות נעשית רק להורים לילדים | הסתדרות הנוער העובד והלומד: "אין שום הצדקה בעולם להמשיך ולהפלות את הצעירים בישראל שהם מהנפגעים המרכזיים של משבר הקורונה"

מלצרית במסעדה בירושלים (צילום: יונתן זינדלFlash90)
מלצרית במסעדה בירושלים (צילום: יונתן זינדלFlash90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הקיצוץ בדמי האבטלה לעובדים צעירים עד גיל 28 יבוטל – אך רק להורים לילדים. כך הודיע שר האוצר ישראל כ"ץ בדיון בוועדת הכספים הבוקר (שני). יש לציין כי על מנת לבטל את הקיצוץ בפועל, יש צורך בתיקון החוק.

במהלך הדיון נחשף, לראשונה לטענתו, לעובדה שעובדים צעירים זכאים רק לדמי אבטלה מופחתים. "אני הולך לקראתכם בעניין הזה. העליתם כאן סוגיה שלא הייתי כל כך מודע לה. אני מוכן שעד גיל 28 מי שזכאי, במידה ויש להם ילד אחד יקבלו כמו האחרים". חלק מחברי הכנסת תהו מדוע להשוות את הזכאות להורים בלבד, אך השר כ"ץ הבהיר כי אין בכוונתו לפתוח כעת את חוק תוכנית הסיוע בנוגע לסוגיה.

"אני מצר על כך שהצעירים, החיילים המשוחררים והסטודנטים והעולים החדשים לא מקבלים שום פתרון בחוק. ההגבלה של גיל 28 היא אפליה מקוממת במצב משברי שכזה", אמר ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) בדיון. קושניר מחה גם על הצבת תקופת אכשרה כתנאי לזכאות לחיילים משוחררים.

מלצרית בבית קפה בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מלצרית בבית קפה בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

בעבר, לא היה הבדל בגובה הזכאות לדמי אבטלה בין עובדים צעירים למבוגרים, וההבדל היחיד שנקבע בהתאם לגיל ולמצב המשפחתי היה מספר ימי האבטלה להם זכאי עובד שאיבד את עבודתו. בשנת 2007, לאחר מלחמת לבנון השנייה, נקבע במסגרת חוק ההסדרים כי עובדים בגילאי 20-28 יקבלו גם בימי האבטלה להם הם זכאים – קיצבה מקוצצת בלבד.

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר הסביר לשר בדיון כי תובעי דמי אבטלה בגילאים אלו זכאים לקבל רק 31-60% משכרם הקודם כדמי אבטלה, לעומת מובטלים בגיל שלמעלה מ-28 הזכאים ל-42-80%. "זה תולדה של רצון לכאורה להאיץ את החבר'ה הצעירים חזרה לעבודה" הסביר. כעת, במסגרת החוק, יושוו תנאיהם של מובטלים צעירים לאלו המבוגרים יותר, אך רק בתנאי שהם הורים לילדים.

האיגוד המקצועי לנוער וצעירים בהסתדרות הנוער העובד והלומד: "אין שום הצדקה בעולם להמשיך ולהפלות את הצעירים בישראל שהם מהנפגעים המרכזיים של משבר הקורונה. זהו נזק אדיר לדורות. כידוע לכל מקבלי ההחלטות במצב הנוכחי צעירים רבים מחפשים עבודה הרבה יותר ממה שהשוק יכול להכיל בשגרת החירום שאנו מצויים בה.

"אנחנו מדברים על 400 אלף מובטלים צעירים (עד גיל 34) ויש לאפשר להם לקבל פיצוי רגיל ככל עובד בישראל. מדובר בציבור שהוא העתיד של מדינת ישראל- חיילים משוחררים, סטודנטים, ועוד –  שמקבלים אחוז פיצוי נמוך ופשוט נגמר להם ממה לחיות. אין שום הצדקה או הגיון להעדיף צעירים עם ילד מלבד שיקולים פוליטיים – למאות אלפי צעירים אין כסף להתקיים בכבוד. ההפקרה הזו תביא איתה נזק אדיר לצעירים אבל לא פחות מכך לכלכלה הישראלית. נזק שלא תהיה ממנו דרך חזרה."

חשוב לציין כי עובדים צעירים מהווים את אחת האוכלוסיות שנפגעו באופן העמוק ביותר ממשבר הקורונה – על רקע הפגיעה בענפים בהם הועסקו בשיעור גבוה כענפי המסעדנות, המזון, והאירועים. בסוף יוני דיווח שירות התעסוקה כי אוכלוסיה זו גם מתקשה יותר לחזור לעבודה. מדובר גם באוכלוסיה פגיעה יחסית שלרובה עדיין אין הכשרה מקצועית ואין חסכונות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!