דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבחני נהיגה

הפרטת מבחני הנהיגה / בג"צ נתן לשר התחבורה 60 יום להוכיח את נחיצות הפרטת הטסטים

במהלך 60 הימים האלו אסר בג"צ על התקדמות בהפרטת הבחינות. יו"ר ההסתדרות: "הניסיון להעביר פעילות ליבה של המדינה לידיים פרטיות תוך הפיכת בוחני הנהיגה לעובדי קבלן, מעלה תהיות רבות"

שר התחבורה ישראל כץ. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
שר התחבורה ישראל כץ. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
דוד טברסקי

שופט בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר, הוציא צו על תנאי למשך 60 יום, המחייב את שר התחבורה להסביר בפניו את נחיצות הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים, ומונע ממנו לקדם את הפרטה זו עד לקבלת החלטה בנושא.

איציק סנדלר, מורה לנהיגה ממרכז הארץ ואחד העותרים כנגד החלטת משרד התחבורה להפריט את מערך בוחני הנהיגה, נכח היום בדיון ואמר לדבר ראשון: "בית המשפט העליון קבע שיש בסיס לטענות שלנו. המשמעות היא שעכשיו משרד התחבורה צריך להוכיח למה ההפרטה הזאת נחוצה, ומה מעמדה החוקי. עכשיו יש לו 60 יום לתת את התשובות לבית המשפט העליון. אנחנו מאמינים שההפרטה היא לא טובה והדרך לא נכונה. אנחנו מקבלים את החיזוק מבית המשפט העליון ומקווים שגם הפסיקה הסופית תהיה כזו שההפרטה לא תצא לפועל".

העתירה הוגשה על ידי ארבעה בוחני נהיגה ומורה לנהיגה, המיוצגים על ידי עו"ד גלעד ברנע. על פי כתב העתירה, החלטת שר התחבורה להפריט את המערך היא בגדר ניסיון אסור להעביר פעילות ליבה של הרשות המבצעת לגורמים פרטיים, וכן לתת סמכויות שלטוניות לתאגידים הפועלים משיקולי רווח. כמו כן טוענים העותרים על אופן קבלת ההחלטה שנעשתה שלא באמצעות חקיקה או החלטת ממשלה, וללא דיון ציבורי, כמתחייב מצעד משמעותי שכזה. בין היתר מוחים העותרים על כך שההחלטה נתקבלה מבלי שהוקמה כל ועדת מומחים שתבחן את השפעת ההחלטה על הבטיחות בכבישי ישראל.

איציק סנדלר במרכז. צילום: דבר ראשון.
מגישי העתירה נגד הפרטת מבחני הנהיגה. איציק סנדלר במרכז. צילום: דבר ראשון.

אל דרישת בג"ץ להסבר משר התחבורה, מתווספת גם פסיקתו של בית הדין לעבודה שפסק לעצור את מהלך ההפרטה ל-90 יום לפני כחודש וחצי. נשיא בית הדין, השופט אייל אברהמי, כתב בהחלטתו ה כי "מהלך ההפרטה נעשה, לכאורה, ללא היוועצות והדברות כנדרש על פי דין ולכן אנו מורים על עצירתו הזמנית,למשך 90 יום כדי לקיים היוועצות והידברות בין הצדדים…במהלך תקופת העצירה הזמנית כאמור לא ייעשה על ידי משרד התחבורה או מי מטעמו כל מהלך שיש בו התקשרות קבועה או זמנית,או התחייבות כלפי גורמי פנים או חוץ להפרטה". בפסק דינו התייחס בית הדין לעבודה גם לעתירה שנידונה היום בבג"צ, אשר בוחנת את חוקיות מהלך ההפרטה כולו,, ולפיכך הגביל עצמו בית הדין לבחון את העניין מהזווית של יחסי העבודה בלבד.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הגיב לפני זמן להחלטת בג"צ להוציא צו על תנאי נגד הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים. ניסנקורן אמר: "הניסיון של משרד התחבורה להעביר פעילות ליבה של המדינה לידיים פרטיות שכל מטרתן הוא רווח כספי, תוך הפיכת בוחני הנהיגה לעובדי קבלן, מעלה תהיות רבות. בהחלטתו היום, בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ, קבע כי יש לבחון את החוקיות של הליך ההפרטה, ודרש מהמדינה להגיש תצהיר תוך 60 יום על מנת לנמק את המעשים שלה".

אבי ניסנקורן (ארכיון). צילום: פלאש90
אבי ניסנקורן (ארכיון). צילום: פלאש90

עו"ד גלעד ברנע, מגיש העתירה, הצטרף לדברי יו"ר ההסתדרות והוסיף כי: "בית המשפט פעל בצורה נחרצת להוציא צו על תנאי ללא דיון, עובדה שמלמדת על הבעייתיות והחומרה שבמעשי שר התחבורה". ברנע אמר: "אני מעריך בזהירות המתחייבת שהדבר מעיד על התוצאות של ההליך".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!