דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
להט"ב

זכויות להט"ב / למרות התנגדות הממשלה: הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה עברה בקריאה טרומית

43 חברי כנסת תמכו בהצעה, 35 התנגדו | החוק שהציע ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) קובע שלילת רישיון ל-5 שנים ועד שנת מאסר לפסיכולוג שיעסוק בניסיון לשנות נטייה מינית של מטופל

מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יהל פרג'

הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה עברה היום (רביעי) בקריאה טרומית במליאת הכנסת, למרות התנגדות הממשלה. 42 חברי כנסת תמכו בהצעה שיזם ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ), ו-36 התנגדו. בהצעת חוק מקבילה שיזמה ח"כ מירב מיכאלי (העבודה) תמכו 43 חברי כנסת ו-35 התנגדו. לפי ההצעה, פסיכולוג שיעסוק בניסיון לשנות נטייה מינית של מטופל יעבור עבירה פלילית שדינה שלילת רישיון לחמש שנים ושנת מאסר או קנס.

ההצעה עברה בתמיכת השר לביטחון פנים ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד), חברי הכנסת מכחול לבן והעבודה מהקואליציה, וחברי כנסת מהאופוזיציה. חברי הכנסת של הרשימה המשותפת התפלגו בהצבעתם: איימן עודה (חד"ש), עאידה תומא סלימאן (חד"ש) ועופר כסיף (חד"ש) תמכו בהצעת החוק, וחטיב יאס (רע"ם), וליד טאהא (רע"ם) ומנסור עבאס (רע"ם)התנגדו לה. ההצעה תעבור לוועדת החינוך להמשך דיונים, ולאחר מכן תשוב להצבעה בקריאות נוספות במליאה.

טיפולי המרה מנוגדים לכללי האתיקה הרפואית במדינות רבות בעולם

"טיפולי המרה" זה השם שניתן לפעולות שמבצעים בעלי מקצוע כמו פסיכולוגים, רבנים, או אנשי טיפול אחרים, הסבורים כי משיכה לבני אותו המין היא סטייה או מחלה, וכי ניתן לשנות משיכה זו באמצעים שונים. בשנים האחרונות ביצעו אנשי מקצוע שכאלה טיפולים שכללו מכות חשמל, הרעבות, תרופות פסיכיאטריות שונות ועוד אמצעים אלימים. הרעיון העומד בבסיס אותם "טיפולים" נשאר זהה – ניתן לשנות את הנטייה המינית של להט"ב.

הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק הפסיכולוגים משנת 1977 המסדיר את נושא העיסוק בפסיכולוגיה וקובע כללים אחידים לעניין המורשים לעסוק בפסיכולוגיה, איסורים על העוסקים בפסיכולוגיה וקובע את דיני עבירות בתחום. התיקון לחוק קובע שטיפולי המרה המבוצעים בידי מי שמחזיק ברישיון של פסיכולוג יגרמו לשלילת רשיונו לפחות ל – חמש שנים בנוסף לשנת מאסר או קנס.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "טיפולי המרה אינם יעילים והם מנוגדים לכללי האתיקה הרפואית במדינות רבות בעולם. בנוסף, הם גם מסוכנים ועלולים ליצור נזק פסיכולוגי ורגשי למטופלים, שעשוי להוביל לדיכאון קליני ולהתאבדות".

ח"כ ניצן הורביץ "עיני אלפים ברחבי ישראל נשואות אל המשכן הזה, ברגע זה"

בדברים שנשאה לפני ההצבעה אמרה חברת הכנסת מירב מיכאלי (עבודה): "הגיע הזמן שיפסיקו לנסות לתקן את מי שאינם מקולקלות ומקולקלים. הטיפולים האלו שגורמים להרגיש ולחשוב שמשהו מאוד עמוק פגום איתו, הם הרסניים, הם מובילים לאובדנות".

סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש (הליכוד), שהשיב להצעה בשם הממשלה, ביקש להסיר מההצעה את העבירה הפלילית. לאחר מכן הוא ניסה לגרום לכך שהקואליציה תתמוך בהצעת החוק, כדי לא לגרום לקרע עם הסיעות החרדיות. הצעותיו של קיש לא עזרו, ו-43 חברי הכנסת שהצביעו בעד הצעת החוק העבירו את ההצעה להמשך הדיונים בכנסת, ורשמו ניצחון קטן לאופוזיציה.

"אני מפציר בכל חברי הכנסת – אל תאפשרו ל'טיפול' מזיק להיות חוקי במדינת ישראל" אומר ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה של ההסתדרות הרפואית לקראת ההצבעה היום, "החוק הראשון באתיקה הרפואית: ראשית אל תזיק. זה לא עניין של דת או עקרונות – זה עניין של חיים ומוות"​.

יו"ר נעמת, חגית פאר, בירכה על אישור החוק בקריאה טרומית: ״טיפולי המרה הם פשע מתועב. יידע כל אדם שעליו להיות גאה במי שהוא ללא שום קשר לנטייתו המינית. ה׳טיפולים׳ הללו הם בבחינת התעללות נפשית המכוונת פעמים רבות כלפי צעירים וצעירות אשר נשארים מצולקים כל חייהם. הכנסת העבירה היום מסר ערכי חשוב של קבלה ושוויון אל מול כוחות אפלים וחשוכים״.

"לא פגשתי מישהו שאמר לי שהוא השתנה"

טיפולי המרה נפוצים מאוד במגזר הדתי היהודי. העמותה המרכזית שפעלה בשנים האחרונות והפיצה את ה'טיפולים' הללו היא "עצת נפש". לאחרונה צצו מרכזים נוספים המציעים טיפולי המרה בישראל.

ברשת ניתן למצוא עדויות רבות לחוויה של בני האדם העוברים טיפולי המרה, המספרים על איך נאלצו להאמין שהם מקולקלים, ורבים מהם אף ניסו לשלוח יד בנפשם.

"יש מספיק אנשים שנפגעו, שהתאבדו, שנכנסו לדיכאון כמוני", מספר דביר, גבר שעבר טיפולי המרה "הטיפול מעולם לא הוכיח את עצמו. מי שרוצה למדוד אם הטיפול עובד, שיבדוק באיזה פורנו הוא צופה. אם הטיפול גורם לו להסתכל בפורנו של סטרייטים ולא רק גייז, אז שידע שזה עוזר. לא פגשתי מישהו שאמר לי שהוא השתנה".

בעד החוק הצביעו 42 חברי כנסת ושרים: אורנה ברביבאי, אלי אבידר, בני גנץ, יאיר לפיד, יועז הנדל, מיקי חיימוביץ', משה יעלון,עופר כסיף, עפר שלח, רם שפע, אורלי פרומן, איתן גינזבורג, בועז טופורובסקי, יאיר גולן, יוליה מלינובסקי, מיכל קוטלר-וונש, מירב מיכאלי, עודד פורר, עמיר פרץ, רם בן ברק, אורית פרקש-הכהן, איציק שמולי, אמיר אוחנה, מיכל שיר, הילה שי-וזאן, יואב סגלוביץ', מאיר כהן, מירב כהן, עאידה תומא סלימאן, עינב קאבלה, צבי האוזר, תמר זנדברג, אבי ניסנקורן, איימן עודה, אלכס קושניר, גבי אשכנזי, יבגני סובה, יוראי להב-הרצנו, מיקי לוי, ניצן הורביץ, עידן רול, פנינה תמנו-שטה, תהילה פרידמן.

נגד החוק הצביעו 36 חברי כנסת ושרים: אוריאל בוסן, בצלאל סמוטריץ', זאב אלקין, ייוסי טייב, יעקב מרגי, ישראל אייכלר, מנסור עבאס, ניר ברקת, רפי פרץ, אופיר סופר, אליהו חסיר, וליד טאהא, יואב קי, יעקב טסלר, יריב לוין, מיקי זוהר, משולם נהרי, צחי הנגבי, ישראל כץ, אליהו ברוכי, דוד ביטן, טלי פלוסקוב, יעקב אשר, יצחק פינדרוס, מיכאל מלכיאלי, משה גפני, פטיו מולא, אסנת מארק, אימאן חטיב-יאסין, דודי אמסלם, אתי עטייה, ינון אזולאי, יצחק כהן, מאי גולן, משה אבוטבול, סעיד אלחרומי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!