דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבה אוניברסלית

כלכלת הקורונה / מסתבר שההפרדה בין המגזר הציבורי והפרטי לא חוקית, ועוד שתי הערות

אפשר לתת גם לעובדות הסוציאליות וגם לכלל האוכלוסייה | האוצר מציע קיצוץ בתקציבים שעוד לא קיימים - לא מתוך חשיבה כלכלית, אלא אידיאולוגית | פרשנות

(צילום: קובי גדעון - לע"מ/וויסאם השלמון/מרים אלסטר/פלאש 90)
(צילום: קובי גדעון - לע"מ/וויסאם השלמון/מרים אלסטר/פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ישיבת הממשלה תדון היום בשתי הצעות החלטה תקציביות: מענק לכל אזרח וקיצוץ רוחבי למימון ההסכם עם העובדות הסוציאליות. בשתי ההחלטות משתקף ההיגיון הכלכלי שעדיין מוביל את האוצר וקברניטי ישראל. יש דברים שהמגפה עדיין לא שינתה.

1. האפלייה בין המגזר הציבורי לפרטי לא חוקית, מסתבר

מהתכנית שתוגש היום (ראשון) לאישור הממשלה נעלם הסעיף השולל את "מענק לכל אזרח" מעובדי המגזר הציבורי, המשתכרים מעל 30 אלף שקל בחודש. למה בעצם?

שלילת המענק מעובדי המגזר הציבורי לא בוטלה בגלל לחצים פוליטיים או אחרים, אלא בשל סוגייה משפטית יבשה, אך משמעותית: היועצים המשפטיים של משרד האוצר קבעו שאין יכולת להגן על החלטה שיוצרת אפלייה בין המגזר הציבורי והפרטי.

מה שהפך למובן מאליו בשיח התקשורתי והפוליטי – יצירת הפרדה והכנסת מחלוקת בין המגזר הציבורי והפרטי – לא יכול לעמוד במבחן המשפטי.

זה חודשים ששר האוצר קורא למגזר הציבורי 'להכנס תחת האלונקה', ולאפשר פגיעה בשכרם כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי. המשמעות של צעד כזה היא בעצם הטלת "מס קורונה" על המגזר הציבורי. לא לפי גובה השכר, אלא לפי זהות המעסיק.

במידה שהממשלה תחליט שהיא צריכה להגדיל את ההכנסות שלה, כדי לממן את משבר הקורונה (מה שאינו מחוייב המציאות) עליה לסגל היגיון דומה – הטלת מס לפי גובה השכר. אין סיבה להפלות את עובדי המגזר הציבורי, שחלקם מרוויחים שכר נמוך בהרבה מהממוצע. קביעת מדרגת מס הגיונית תוודא שעובדי המגזר הפרטי שנפגעו מהקורונה ממילא לא יצטרכו לשלם דבר.

2. הפחד מהמסר של המענקים

חלק מאלה שתקפו את רעיון המענק האוניבסרלי טענו שאת הכסף שמחלקים לאזרחי ישראל במענקים, היה ראוי יותר להעביר לעובדים הסוציאליים, לנכים ולצוותים הרפואיים. אלא שבשבוע האחרון, ולמרות המענקים, העובדים הסוציאליים והאחיות זכו להסכם, ונרשמה התקדמות משמעותית במשא ומתן עם הנכים.

איך זה קרה? אולי כדאי להקשיב לדברים של אדם שהיה שם. בראיון לכלכליסט התייחס הממונה על התקציב לשעבר, אורי ניסן, לתכנית המענקים: ״הבעיה הגדולה היא ה׳שדר׳ לאחיות, לעובדים הסוציאליים, למסעדנים, ולכל שאר האוכלוסיות שנפגעו. אתה משדר שניהול הוצאות המדינה בזמן הקורונה אינו קפדני. המסר הוא ש'לא יקרה כלום אם יתבזבז על הדרך כסף, כי אנחנו יודעים יותר טוב'." צריך להחליף את המילה ״קפדני״ ב״שמרני״, בשביל להבין טוב יותר למה התכוון ניסן.

לא בטוח שהמענקים הם שנתנו רוח גבית לדרישות התקציביות הצודקות של המאבקים השונים. אבל הם בהחלט נושאים מסר: אפשר להוציא כסף, זה רק עניין של החלטה. הם גם משרטטים את המאבק הראוי לתקופה זו – לא למי, אלא כמה.

3. תג מחיר לכל הוצאה

במקביל לאישור המענקים תדון היום הממשלה בהצעת החלטה נוספת – קיצוץ רוחבי של 0.16% בתקציבי כל המשרדים. מדובר בהחלטה מוזרה, האוצר מציע קיצוץ בתקציבי השנתיים הקרובות שכלל אינם קיימים. בשונה מהחלטות אחרות שקיבלה הממשלה כמו המענקים לעצמאים או הארכת דמי האבטלה, עבור ההחלטה הזו, התקציב לא יורחב. הסיבה להחלטה היא ״הנומרטור״, החוק שקובע שכל החלטה תקציבית צריכה להיות מלווה בקיצוץ עתידי.

חבילת הסיוע שנקבעה לקורונה נמצאת בתת ביצוע, ובמסגרתה יש גם תקציב לתמיכה בשירותי הבריאות והשירותים החברתיים. למה לא להשתמש בו בעצם? אפשרות נוספת היא להגדיל את התקציב בשיעור מזערי ולכסות את התוספת.

ההחלטה על קיצוץ רוחבי נועדה להטביע בראשנו את ההיגיון שאומר: מה שאינו קורונה – לא ימומן בהרחבה תקציבית, אלא על חשבון התקציב הקיים. מענקים לעצמאיים? הרחבה תקציבית. חיזוק הרווחה? קיצוץ רחובי. הכיס הוא אותו כיס, אבל האוצר והממשלה מנסים לדאוג להפרדה תודעתית ביניהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!