דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת הקורונה / מנכ"לית האוצר: "המודל הגרמני לא מתאים לכולם, אנחנו עובדים על תכנית אחרת"

בדיון בוועדת הכספים ביקרה קרן טרנר את המודל להעסקה גמישה שגורמים רבים במשק דורשים את יישומו | בקרוב אמור צוות התעסוקה להגיש המלצותיו

קרן טרנר מנכ"לית האוצר. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
קרן טרנר מנכ"לית האוצר. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו חושבים על מודולים להחזרה מחל"ת, אבל לא לסבסד שכר לכל המועסקים" – כך אמרה אתמול (שני) מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר, בתשובה לשאלה על אימוץ המודל הגרמני להעסקה גמישה בישראל. בקרוב אמור צוות בראשותה ובראשות מ"מ ממנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ העוסק במשבר התעסוקה להגיש המלצותיו.

למרות שהמודל זוכה לתמיכה נרחבת בקרב גורמים שונים במשק ומומלץ על ידי ארגונים בינלאומיים כמו קרן המטבע וה-OECD, עד עכשיו לא הצהיר משרד האוצר האם הוא מתכוון לאמץ אותו, מלבד אמירה כללית שהשיטה לעידוד תעסוקה "נמצאת בבחינה". הדברים שאמרה היום מנכ"לית האוצר מרמזים כי מבחינת האוצר – אימוץ המודל אינו על השולחן.

לפי המודל מקום שמבנה ההעסקה יהיה בינארי – העסקה או אבטלה, ניתן יהיה לאפשר העסקה חלקית עם פיצוי על שיעור אבטלה חלקי. המעסיק משלם לעובד את השכר בגין השעות שעבד, בגין השעות שהופחתו מהיקף העסקתו לפני המשבר, ישלם לו המעסיק שכר מופחת בשיעור דומה לדמי אבטלה. המדינה מפצה את המעסיק על הכסף ששילם לעובד בגין אותן השעות.

בתשובה לשאלת הח"כים בנושא ענתה טרנר: "המודל הגרמני דורש דיון מעמיק יותר. לכל מודל יש את היתרונות והחסרונות שלו. אנחנו במודל החל"ת בעצם אומרים למעסיקים שהעובדים עלינו, על המדינה, ואתם צריכים לסגור לפתוח לסגור בתקופת הקורונה.

"המודל הגרמני לא מתאים לכולם. למשל אולם אירועים, המחשבה שכל העובדים יישארו שם ותממני 50% מהעלות שלהם". לדבריה, "המודל שלנו יותר טוב לעסקים. לעסקים שנסגרים או עסקים עם הפסד מאוד משמעותי." בהקשר זה יש לציין כי רוב התומכים במודל לא חושבים שעליו להחליף את דמי האבטלה ארוכי הטווח – אלא לבוא במקביל.

טרנר גם התייחסה לקשיים טכנים ביישום המודל והתייחסה לאופן הדיווח על מועסקים: "אופן הדיווח אצלנו שונה מהעולם. באופן הדיווחים היום עם מערכות המחשוב הקיימת, אנחנו ורשות המסים מקבלים פעם בחצי שנה דיווח שמי על המועסקים אז גם תפעולית זה אירוע מסוג אחר".

"אנחנו מדברים על החשיבות של שיעבור מהר הכסף במודל הזה הכסף לא יעבור מהר בכלל" הוסיפה טרנר. "אנחנו כן חושבים על עוד מודלים של לתמרוץ עסקים שהחזירו עובדים אחרי חל"ת".

שר העבודה והרווחה והנהגת המשק פנו לראש הממשלה ולשר האוצר בדרישה ליישם את המודל בישראל: במכתב עליו חתומים יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים רון תומר, יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי ושר העבודה והרווחה איציק שמולי נכתב: "הגיעה השעה להחיל, לצד השימוש במודל החל"ת, מסלולים תומכי תעסוקה בדמות המודל הגרמני ומסלול לסבסוד תעסוקה והכשרה מקצועית".

במשרד האוצר לא רצו להתייחס לדברים, ומסרו: "בהמשך להחלטת הממשלה הוקם לפני שבועיים צוות ממשלתי בראשות מנכל משרד רה"מ ומנכ"לית משרד האוצר לנושא התעסוקה. הצוות דן בסוגיות השונות ויגיש המלצותיו בקרוב לממשלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!