דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נשק גרעיני

75 שנה לפצצת האטום / מזכיר ההגנה האמריקני לשעבר: "הדבר הדחוף ביותר הוא לקחת לנשיא את הכפתור האדום"

במלאת 75 שנה להטלת פצצת האטום על הירושימה קורא ויליאם פרי להצבת בלמים על השימוש בנשק גרעיני | מניסיונו האישי הוא יודע שגם מידע כוזב או תקלות טכניות בזיהוי עלולות להביא לקץ העולם

וויליאם פרי, מזכיר ההגנה של ארה"ב לשעבר. (AP Photo/Cliff Owen)
וויליאם פרי, מזכיר ההגנה של ארה"ב לשעבר. (AP Photo/Cliff Owen)
אוריאל לוי

"פצצות גרעיניות שמוכנות לשיגור מיידי בלחיצת כפתור, חזקות באלפי מונים משתי הפצצות שנפלו על הירושימה ונגסאקי לפני 75 שנה. הן תלויות על חוט השערה, מוכנות לשיגור בשל אזעקת שווא, תקלת מחשב, או טעות אנושית". את הדברים הללו אומר וויליאם פרי, מזכיר ההגנה של ארה"ב בשנים 1994-1997, בשיחת ועידה שנערכה בזום לרגל 75 שנים להפלת פצצת האטום על הירושימה.

פרי, בן 92, עוסק בשנים האחרונות בפעילות ציבורית וחינוכית שמטרתה להזהיר מהתמשכות מירוץ החימוש הגרעיני, אותו הוא מגדיר כסכנה המידית והדחופה ביותר שעשויה להביא לקץ האנושות. לאחרונה הוא הוציא לאור ספר יחד עם תום קולינה, "הכפתור האדום: חידוש מירוץ החימוש הגרעיני וכוחם של הנשיאים מטרומן ועד טראמפ".

"בנאום שהילארי קלינטון נשאה ביוני 2016 בסאן-דייגו, היא אמרה שאסור שטראמפ יקבל את הקודים לנשק הגרעיני, כי הוא עלול להכניס את ארה"ב למלחמה גרעינית רק בגלל שמישהו יעצבן אותו", מספר פרי. "ואכן, הבן אדם הזה היה קים ג'ונג און. באוגוסט 2017 טראמפ איים 'באש ובזעם' ואמר 'גם לי יש כפתור גרעיני, ושלי הרבה יותר גדול וחזק'.

"זה דבר מפחיד לחשוב עליו, אבל לנשיא טראמפ יש את הסמכות המלאה לפתוח במלחמה גרעינית. הוא מחזיק בידיו 10,000 הירושימות, בהן הוא רשאי להשתמש בלי להתייעץ עם אף אדם. לסגן שלו, לשרים, לקונגרס – אין להם אף מילה. זוהי החלטתו שלו בלבד. וזה עלול לחסל את הציוויליזציה כפי שאנחנו מכירים אותה".

אז הסכנה היא הנשיא טראמפ?
"לא. הסכנה גדולה יותר מהנשיא טראמפ. יש כאן שילוב של כמה וכמה סכנות. נתחיל מזה שכל האסטרטגיה הגרעינית האמריקאית מכוונת לצד הלא נכון של הבעיה".

מה הכוונה?
"אסטרטגיית הגרעין האמריקאית מכוונת להתגונן מתקיפה רוסית, או לחלופין לגרום לרוסים שלא לתקוף בגלל החשש מ'מכה שנייה' (היכולת של מדינה להוציא לפועל מתקפה גרעינית גם לאחר שספגה הרס רב, למשל מתוך צוללות או מפציצים ארוכי טווח – א.ל). במהלך הקריירה הפוליטית שלי דיברתי עם מאות ואולי גם אלפי בכירים רוסים, ואני סבור שאין סכנה כזו שהרוסים יתקפו. הרוסים לא יתקפו אותנו בנשק גרעיני. הם לא מטומטמים ואין להם כוונות להתאבד".

אז מה הסכנה?
"הסכנה היא שימוש מוטעה שלנו או של מעצמה אחרת בגרעין שתוביל למלחמה גרעינית שתהרוג מיליונים".

איך דבר כזה עלול להתרחש?
"אני אדבר על הצד האמריקאי, למרות שכל הסכנות האלה עלולות להתרחש בשני הצדדים. ישנם שלושה תרחישים שעלולים להוביל למלחמה גרעינית או שואה גרעינית, ומה שמפחיד זה ששלושתם כבר התרחשו, והאנושות ניצלה עד כה בנס. ברצף של ניסים".

ממשבר קובה ועד קים ג'ונג און

שלושת תרחישי האימה אליהם מתייחס פרי הם פריצת מלחמה גרעינית כתוצאה ממידע כוזב או פרשנות לא נכונה של צעדים או הצהרות מדיניות, תקלה טכנית, וקבלת החלטות לא רציונלית על ידי נשיא ארה"ב.

מסוק אמריקאי מעל צוללת פוקסטרוט B-59 במים הטריטוריאליים של קובה, בעת משבר הטילים בקובה, 29 באוקטובר 1962 (צילום: U.S. Navy photographer/ ויקימדיה)
מסוק אמריקאי מעל צוללת פוקסטרוט B-59 במים הטריטוריאליים של קובה, בעת משבר הטילים בקובה, 29 באוקטובר 1962 (צילום: U.S. Navy photographer/ ויקימדיה)

"משבר הטילים בקובה, באוקטובר 1962, הוא דוגמה אחת מני כמה דוגמאות, כנראה המפורסמת ביותר, למידע כוזב שעשוי להוביל למלחמה גרעינית", אומר פרי, "כשהמתח גובר אז כל צד מפרש את צעדיו של הצד השני ברוח ההסלמה, ואז עשויות להתרחש טעויות. מה גם שמידע כוזב משחק תפקיד. כתבנו פרק בספר שמוקדש כולו למידע כוזב שעשוי להוביל למלחמה גרעינית".

איזה סכנות נוספות?
"ישנה הסכנה של אזהרה כוזבת הנובעת מטעות או תקלת מחשב. היו חמישה או שישה מקרים כאלה בעבר. בשבילי זה לא עניין תיאורטי. אני חוויתי על בשרי שתיים מהטעויות האלה, כשעבדתי במשרד ההגנה בתקופת המלחמה הקרה. אחת מהן התרחשה בשלוש בלילה. עניתי לשיחת טלפון, והאדם מהצד השני תיאר את עצמו כקצין פיקוח של מערכת ההגנה האווירית של צפון אמריקה, והדבר הראשון שהוא אמר לי זה שצג המחשב מראה לו 200 טילים בליסטיים שעושים את דרכם מברית המועצות לארצות הברית."

"לעולם לא אשכח את הרגע הזה. שאלתי אותו 'למה אתה מתקשר אלי?' והוא אמר שהוא חושש שמדובר בתקלה במחשב. והוא צדק. זה התברר כתקלה פשוטה שנבעה מאיזה צ'יפ שלא עבד. תקלה טכנית. אבל אנחנו צריכים גם להיזהר מטעויות אנוש. בני אדם טועים לפעמים. גם מכונות טועות, וזה כי הן מיוצרות על ידי-בני אדם. אנחנו חייבים לפעול מהר לפני שתתרחשנה עוד תקלות כאלה".

ומה לגבי כוחו של נשיא ארה"ב?
"מנהיג לא יציב שילחץ על הכפתור הוא בהחלט התרחיש שזוכה לדיון ער בזמן האחרון. לנשיא ארה"ב יש אוטוריטה מוחלטת להחליט לבדו אם להפעיל את הנשק הגרעיני. לא מדובר רק על מכה שנייה, הוא גם רשאי לפתוח במלחמה גרעינית בהחלטת יחיד. הוא רשאי לירות טילים בליסטיים מארה"ב לכל מקום שהוא ירצה בעולם בערך. מספיק שייבחר נשיא לא שפוי, או שמצבו הנפשי של הנשיא יתדרדר לרמה של אי-שפיות, והוא יכול להפעיל את הנשק הגרעיני. זה כזה פשוט."

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בדשא של הבית הלבן (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בדשא של הבית הלבן (צילום: AP Photo/Alex Brandon).

"אני אומר את זה בתור מי שישב בבית הלבן, ועסקתי בנושא הגרעיני בתור פקיד בכיר גם שנים רבות לפני שמוניתי למזכיר ההגנה. טראמפ הוא לא הנשיא הראשון, וכנראה גם לא האחרון, שמעורר דאגה שכזו. וזה לא חייב להיות נשיא משוגע. יכול להיות מצב שהנשיא שפוי אבל פועל בהשפעת לחץ כזה או אחר, במחשבה שגויה או אפילו תחת השפעת אלכוהול או סמים. נוסיף לכך שנשיאים, כמו כולנו, עושים גם טעויות".

אז מה עלינו לעשות כדי למנוע שואה גרעינית?
"הדבר הדחוף ביותר הוא לקחת לנשיא את הכפתור האדום. ארה"ב חייבת לשנות את החקיקה בנוגע לשימוש בנשק גרעיני, ולשים יותר איזונים ובלמים על ההחלטה להשתמש בו. אסור למשוך את המצב הזה שהנשיא לבדו מחליט והחלטתו מתבצעת באופן מיידי. לטווח הארוך יותר אנחנו מציעים לקבוע בחוק שארה"ב לא תהיה הראשונה להשתמש בנשק גרעיני. להפוך את כל ארסנל הגרעין של ארה"ב לכך שיהיה מיועד למכה שנייה בלבד. מדובר בשינוי אסטרטגי, אבל זה צריך להתחיל בחקיקה.

"נוסף לאלה יש להפנות משאבים רבים יותר לאבטחת הנשק הקיים, מכל הכיוונים – אבטחת סייבר, מניעת בלייה, יותר כוח אדם שיפקח, מניעת תקלות מכל סוג. במקום לחזק מירוץ חימוש, להפנות את המשאבים למירוץ בטיחות. ארה"ב נמצאת בדומיננטיות גרעינית ברורה, ומירוץ החימוש שהתחדש בשנים האחרונות, מלבד זה שהוא לא נחוץ, הוא רק מגביר את הסיכוי לתאונות".

האם אתה רואה סיכוי לעולם ללא נשק גרעיני?
"זוהי מטרה ארוכת טווח שכרגע היא לא ממשית. מה שצריך כרגע הוא שינוי כיוון. להפנים שהסכנה הגדולה יותר היא לא מלחמה גרעינית, אלא תאונות גרעיניות, או מלחמה שתפרוץ בגלל תקלות וטעויות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!