שרת התחבורה, מירי רגב, קבעה היום (ראשון) את עמדתה בעד הקמת שדה תעופה משלים בנגב, בניגוד לעמדת משרד הביטחון. השדה המשלים נדרש כשדה בינלאומי נוסף לצד נמל התעופה בן גוריון, שצפוי למצות את קיבולתו בעוד מספר שנים. במשרד הביטחון מתנגדים למיקום זה בשל הפגיעה בחופש התעופה של חיל האוויר בנגב.

רגב אימצה את עמדת מטה התושבים וראשי הרשויות מהנגב ומהצפון ולהחלטתה משקל משמעותי בקבלת ההחלטה במועצה הארצית לתכנון ובניה הצפויה בשנה הבאה, לגבי מיקום השדה.

שרת התחבורה, מירי רגב. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ברקע ההחלטה ישנו מאבק בהובלת הרשויות המקומיות בעמק יזרעאל, המתנגדות להקמת שדה תעופה משלים ברמת דוד, אליהן מצטרפות רשויות מקומיות בנגב, התומכות בהקמת תעופה שדה אזרחי משלים בשטחים של בסיס נבטים של חיל האוויר. לאורך השנים משרד הביטחון תמך בהקמת שדה תעופה אזרחי דווקא ברמת דוד, כדי לא להגביל את נתיבי הטיסה של חיל האוויר בנגב לצרכי אימונים.

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

העיכובים בקבלת ההחלטה, שנמשכים שנים ארוכות, מביאים לכך שהאיום על "סתימת" נתב"ג הולך ומתממש, על אף ההפסקה הכמעט מוחלטת של טיסות בשל משבר הקורונה, שיכולה "לקנות זמן".

גיל דייגי, תושב עמק יזרעאל, וממנהיגי המאבק נגד השדה בעמק יזרעאל, אמר בעבר ל'דבר' כי המסלול בנבטים נבנה לפני 15-20 שנה בהתאמה לדרישות של שדה אזרחי. "ברמת דוד זה שדה למטוסי קרב. מסלולים קצרים, צרים ולא מספיק עמוקים. ג'מבו שיינחת שם, יגרום לשקעים. התהליך הרבה יותר מסובך: למחוק בסיס צבאי, לנקות את הקרקע מדלק ושמן שמחלחלים לקרקע, למסור אותה לרמ"י, להעביר את זה ליזם פרטי, שהוא יתחיל לעבוד. בתאוצה משמעותית זה 10 שנים – 6-7 שנים יותר לאט מנבטים. פי שמונה יותר יקר מנבטים".

לאחרונה זכה המאבק לרוח גבית מחברת הכנסת מיקי חיימוביץ' (כחול-לבן) , יו"ר ועדת הפנים והסביבה, שתבעה תסקיר השפעה על הבריאות, שאינו מחוייב בחוק, בטרם קבלת החלטה על הקמת שדה תעופה ברמת דוד.

התכנית להקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד שבעמק יזרעאל. (מנהל התכנון)

מדובר צה"ל נמסר בעבר ל'דבר' כי עבודת המטה לבחינת מיקום שדה תעופה משלים נתב״ג, מבוצעת בצורה מקצועית תוך ניתוח פרמטרים רבים, בשיתוף גורמי מקצוע וגורמי השפעה לצרכים המבצעיים של צה״ל וביניהם רשות שדות התעופה, נתיבי ישראל ומשרדי ממשלה נוספים.

מטה המאבק של התושבים ברך את רגב על החלטתה: "השרה רגב החליטה באופן מנהיגותי ותוך ראייה רחבה על הצרכים הכלכליים והתיירותיים של מדינת ישראל. הקמת שדה התעופה בדרום היא מנוע צמיחה דרמטי המממש את הבטחות הממשלה לתמיכה וחיזוק הנגב".

המילה האחרונה בנושא עוד לא נאמרה, שכן למשרד הביטחון יש השפעה משמעותית, ואם התנגדותו תישאר בעינה, הרי שההחלטה הסופית עלולה להתהפך או להידחות עוד זמן רב.