דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

כלכלת קורונה / פרופ' אבי שמחון: ״הכסף מרווחי הגז צריך ללכת להשקעה בתשתיות בישראל, ולא בחו"ל״

היועץ הכלכלי של ראש הממשלה אמר בכנסת שימליץ לממשלה לשנות את ייעוד קרן התמלוגים מהגז, שכיום נאסר עליה להשקיע בישראל: "השקעה בתשתיות תשמש גם את הדורות הבאים"

ראש המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ראש המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון מתנגד להשקעת תמלוגי הגז בחו"ל. שמחון, שדיבר אתמול (שלישי) בכנסת בפני "הוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לניהול הכנסות המדינה מהיטל על רווחי גז ונפט", קרא לשנות מהיסוד את המנגנון של "הקרן לאזרחי ישראל" לטובת השקעות בישראל במקום בחו"ל.

הקרן מקבלת לתוכה חלק מרווחי המדינה ממשאבי טבע מוגבלים, ומחויבת להשקיע את הכספים בחו"ל. רק הרווחים מההשקעות בחו"ל אמורים להיות מושקעים בישראל, לאחר זמן רב. 

"אני אומר, בואו נשקיע את זה מיד בתוך ישראל, ואני ממליץ לוועדה למצוא ייעודים של השקעה בתשתית, שיישאו פרי יותר מאשר להשקיע בחו"ל, ולהשתמש אחרי זה בפירות", אמר שמחון. הוא נתן דוגמה: "התשואה על קרן העושר בנורווגיה שמנוהלת טוב, היא כ-3-4% לשנה, בעוד שיש פרויקטים של תשתית בארץ שמניבים 10%. אז למה להשקיע בחו"ל?".

מהן השגיאות שפרופסור שמחון מצא במנגנון הקרן ?  

שמחון מעריך את כספי הגז והנפט בישראל כנמוכים יחסית ביחס לתוצר, שלא מהווים הצדקה לקיומה של הקרן. "אנחנו עוד לא הגענו למיליארד הראשון. זו המצאה שלא מתאימה לנו". עוד ערער שמחון על החשש מ"המחלה ההולנדית", תרחיש בו יצוא גז יגרום לכניסה קבועה של זרם דולרים לישראל, יחזק את שער החליפין של השקל, ואז בבת אחד ייפסק כשיגמר הגז. "הגז לא ייגמר כל כך מהר", אמר שמחון, "יש לנו עתודות מוכחות לפחות לשלושים שנה וכנראה הרבה יותר".  

מה לעשות עם זרם ההכנסות ? 

התחזית המעודכנת של רשות המסים צנועה בהרבה מהתחזיות מתחילת העשור של בנק ישראל לגבי רווחי היתר מגז ונפט. הסכומים מוערכים בכ-200 מיליארד שקל שיצטברו לאט לאט עד שנת 2064, בקצב שיתחיל במיליארד ורבע ש"ח לשנה.  

"אני מבין את החשש של אלה שאמרו – עכשיו לממשלה יהיה עוד כסף לבזבוזים. בואו נשתמש בכסף לעשות 'דברים טובים'". 

לגבי ההצעה לבטל את הקרן, אמר שמחון: "השאלה היא כמה אתם סומכים על חברי הכנסת. אני שומע מהרבה פקידים בכירים – זה המלצה מצוינת אבל בכנסת יהפכו את זה לדבר נורא ואיום. אני נוטה להאמין בכנסת, גם אם יש בה תופעות פחות רצויות, בסוף חברי הכנסת הם אנשים אחראים".  

"אני סומך על הכנסת שתשנה את החוק כך שהכסף יגיע למקום הנכון. השקעה בתשתיות תשמש גם את הדורות הבאים. השקעה בדברים מצוינים כמו שיפור מערכת הבריאות, זה יותר מדגיש את הדור הקיים ופחות את הדור הבא".

שמחון אמר כי ימליץ לממשלה לקדם את שינוי ייעוד ההשקעות בקרן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!