דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החברה הערבית

מחאה / צעדת האמהות נגד אלימות בחברה הערבית מגיעה לירושלים: "כן לשיתוף פעולה, לא לפטרונות"

יו"ר נעמת במשולש הדרומי: "למשטרה יכולת לאסוף את הנשק והיא לא עושה את זה, החברה הערבית שותקת ומאפשרת למקרי הרצח לקרות" | הצועדות צפויות להיפגש היום עם נשיא המדינה

צעדת האמהות למען החיים באזור לטרון, 16 באוגוסט 2020
צעדת האמהות למען החיים באזור לטרון, 16 באוגוסט 2020
יאיר ויטמן
יניב שרון
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

צעדת 'אמהות למען החיים', שנערכת במחאה על חוסר הטיפול באלימות ובפשיעה בחברה הערבית, יצאה לדרך מחיפה ביום שלישי האחרון ותגיע היום (ראשון) בצהרים לבית הנשיא בירושלים. הנשיא ראובן (רובי) ריבלין צפוי להיפגש עם הצועדות.

מייסם ג'לג'ולי (48), יו"ר נעמת במרחב המשולש הדרומי, הצטרפה לצעדת האמהות למען החיים ביומה הראשון. היא צועדת נמרצות ולידה חיתאם ואכד נסאר, יו"ר נעמת במרחב הגליל המרכזי.

ג'לג'ולי בוחרת להתמקד בסוגיית האלימות בתוך המשפחה, והאלימות כנגד נשים בחברה הערבית. “ב-2020 הגענו ל-70 מקרי רצח. חלק גדול מתבצע ע"י גורמים עבריינים. משפחות הפשע משתלטות על החברה הערבית. גם ברצח נשים משפחות הפשע מעורבות. אנשים מזמינים עבריינים לרצוח בנות משפחה, ולדעתי העליה במספר הנשים הנרצחות קשורה גם לכך".

לדבריה, "המשטרה יודעת מי אלה ואיפה הנשק. זו מדיניות של  הזנחה מתמשכת. הרציחות לא מפוענחות והאשמים לא משלמים את המחיר, אז עוד אנשים מצטרפים למעגל הפשיעה”.

מייסם ג'לג'ולי, יו"ר מרחב משולש דרומי בנעמ"ת, בצעדת 'אמהות למען החיים' בחיפה, 11 באוגוסט 2020 (צילום: יאיר ויטמן)
מייסם ג'לג'ולי, יו"ר מרחב משולש דרומי בנעמ"ת, בצעדת 'אמהות למען החיים' בחיפה, 11 באוגוסט 2020 (צילום: יאיר ויטמן)

המפתח לפתרון, לדבריה, נמצא בידיים של מערכת אכיפת החוק. "החינוך הוא משמעותי מאוד לטווח ארוך. אבל בטווח המיידי צריך להקצות תקציבים לגורמי האכיפה. צריך לאסוף את הנשק ולנקות את הרחוב ממשפחות הפשע. יש למשטרה יכולות לאסוף נשק ממשפחות הפשע והיא לא עושה את זה. הממשלה צריכה תכנית חירום למגר את הפשע בחברה הערבית ואני מקווה שהצעדה תהיה מנוף לחץ”.

אתמול (שבת), יצאו צועדות מנווה שלום והגיעו עד אבו גוש. במהלך הצעדה חסמו לזמן קצר את כביש 1 באזור שער הגיא. היום בשעות הצהרים צפויה הצעדה להגיע לבית הנשיא בירושלים.

ג'לג'ולי מותחת ביקורת על הצעדים שנוקטת המשטרה כדי לטפל באלימות בחברה הערבית. "מבצעי איסוף הנשק הם בדיחה. יושבים שני שוטרים ליד שולחן ומזמינים את העבריינים להביא את הנשק. אני לא מאשימה את השוטר, זו אשמת המנגנון. המשטרה משתמשת במנגנון הסולחה על מנת ליישב את המחלוקות, אבל חלק מהבוררים הם עבריינים. הם כאילו עושים שלום בית ותוך כמה ימים האלימות חוזרת. המשטרה מחזירה את הקורבן הביתה, והיא נרצחת לאחר כמה ימים".

המשטרה משתלטת על השיח ולא מיישמת את הפתרונות המוסכמים. האחריות מוטלת על כולם, גם על החברה הערבית ששותקת ומאפשרת למקרים הללו לקרות"

היא מדגישה כי "יש לשתף פעולה עם החברה הערבית, אך לא מתוך פטרונות. השולחנות העגולים לא מצליחים כי המשטרה משתלטת על השיח ולא מיישמת את הפתרונות המוסכמים”.

אך הביקורת של ג'לג'ולי אינה מופנית רק כלפי הרשויות. “החברה שלנו עוברת תהליכי שינוי ובתוכם גם התפוררות חברתית, והמצב הכלכלי מביא לעליית השוק האפור ומשפחות הפשע. האחריות מוטלת על כולם, גם על החברה הערבית ששותקת ומאפשרת למקרים הללו לקרות. יש להרים טלפון  למשטרה אם אני שומעת את השכנה שלי צועקת מהבית”.

"זה יכול להגיע אליי, לכל אחד גם לחברה היהודית", היא מסכמת. "העבריינים האלה גולשים לכל מקום ויש להם זרועות גם בחברה היהודית".

נעמת מפעילה קו חם לנשים במצוקה המאויש גם ע"י דוברות ערבית במספר 9201*הקו נותן מענה חמישה ימים בשבוע משעה 8:00 – 15:00.

מוקד ארצי לדיווח על אלימות במשפחה במספר 118 נותן מענה שבעה ימים בשבוע בשפות עברית, ערבית, אמהרית ורוסית.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!