חברת נמלי ישראל (חנ"י) הודיעה היום (ראשון) לבורסה על עיקרי ההסכמות בינה לבין חברת נמל אשדוד, לגבי רכישת מחלקת הים, בה מועסקים הנתבים המובילים את הספינות לתוך הנמל.
רכישת מחלקת הים מנמל אשדוד לחברת נמלי ישראל היא צעד מתבקש, לאור הפתיחה הקרבה של נמל הדרום, כאשר הנתבים נדרשים לתאם במשותף את כניסת האוניות לשני הנמלים.
העברת מחלקת הים לחנ"י היא חלק מההסכם שנחתם עם ההסתדרות בשני הנמלים. לפי ההסכם ישארו מחלקות הים חברות ממשלתיות ולא יופרטו, כחלק מהשינוי בנמלים בכלל.
על פי ההודעה, תשלם חנ"י לנמל אשדוד סך כולל של כ-175 מיליון שקלים (צמוד למדד המחירים לצרכן ובתוספת מע"מ). במקביל, חברת נמלי ישראל תיקח על עצמה את כל ההתחייבויות הנובעות מהסכמי השכר של נתבי נמל אשדוד. הסכום סוכם לאחר שתי הערכות שווי של מעריכים בלתי תלויים.
נמל אשדוד מתחייב למכור את כל הנכסים המהווים את פעילות מחלקת הים, לרבות מלאי, ציוד, מתקנים, התקשרויות והתחייבויות של הנמל בקשר עם פעילות מחלקת הים, נכסים לא מוחשיים. בנוסף הנמל ימסור חלק משטחי פעילות מחלקת הים, והכל במצבם הנוכחי כיום.
חנ"י מדווחת כי דירקטוריון החברה אישר את העסקה ולמיטב ידיעתה היא אושרה גם בדירקטוריון הנמל. עם זאת, השלמת העסקה תלויה במספר תנאים, ביניהם שינוי כתב ההסמכה של חנ"י מטעם המדינה, קבלת רשיונות ואחרים. המועד האחרון להשלמת העסקה הוא ב-31 לדצמבר 2020
בחיפה עדיין יש פערים בין הצדדים
עוד מדווחת החברה כי עדיין ישנם פערים במשא ומתן מול נמל חיפה, לרכישת פעילות מחלקת הים שם. "חלקם מהותיים, לרבות בקשר להסכם המקרקעין המפורט, שטרם סוכמו וגובשו. עוד אושר כי ככל שההסדרים והפערים הנ"ל יגובשו ויסוכמו בין הצדדים, מנכ"לי הצדדים יקבעו מועד לחתימה שיהא לא יאוחר מיום 17.09.2020".
בהתאם להסכם המתגבש, סכום הרכישה בחיפה יהיה 180 מליון שקלים, כאשר חנ"י תשתתף בהשקעה הנדרשת בנמל חיפה לשם קליטת אניות גדולות בהיקף שינוע בין 300 מליון שקלים ל-600 מליון שקלים.