דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

כלכלת הקורונה / שר העבודה, ועדת העבודה והביטוח הלאומי תומכים בדמי אבטלה לפרילנסרים מעולם התרבות, האוצר מתנגד

נציגי האוצר בוועדת העבודה: מהלך שסותר את הרציונל הביטוחי של הביטוח הלאומי | מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר: "האמנים כבר זכאים לקבל דמי אבטלה, לא יעלה על הדעת שעובדים אלה לא יקבלו"

מחאת עובדי התרבות ביוני 2020. מנכ"ל הביטוח הלאומי: "באוצר חיים את בית היוצר האקדמי, ולא מבינים שיש גם מציאות" (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
מחאת עובדי התרבות ביוני 2020. מנכ"ל הביטוח הלאומי: "באוצר חיים את בית היוצר האקדמי, ולא מבינים שיש גם מציאות" (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר מתנגד להענקת זכאות לדמי אבטלה לעובדי הפקות הטלוויזיה והקולנוע,  כך עלה הבוקר בדיון סוער שערכה בנושא ועדת העבודה והרווחה של הכנסת. נציגי האוצר: "המהלך סותר את הרציונל הביטוחי של הביטוח הלאומי ואת חוק יסודות התקציב". יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (הליכוד): "תעשו מה שצריך כדי לרבע את המעגל ולאפשר לאשר את הצו הזה עבור עובדי התרבות ועבור סקטורים אחרים שנופלים בין הכיסאות".

על פי הצו שהציע בנושא שר העבודה איציק שמולי, בהמלצת ובתמיכת הביטוח הלאומי, יהיו זכאים עובדי הפקות שיתקשרו בחוזה שאורכו למעלה מרבע שנה (או 10 ימי הפקה) להפרשות ביטוח לאומי מצד מזמיני השירות, בדומה לעובדים שכירים.

הצו החדש במידה ויעבור, יחול בין היתר על צלמים, תאורנים, מקליטים, אנשי סאונד, עוזרי במאי, מלבישות ומאפרות, עוזרי הפקה, מעצבים אמנותיים ומעצבי סט, קניינים ואנשי פרופס. התנאי: הסטטוס בביטוח הלאומי כשכירים לא ישפיע על סטטוס יחסי העבודה בין הפרילנסרים ומזמיני העבודה, בהיבטים אחרים של דיני העבודה.

טלי ארצי, מהלשכה משפטית במשרד האוצר: "יש פה צו שיש לו עלות תקציבית, שר הרווחה לא מוסמך להביא תיקון כזה בלי להצביע על מקור תקציבי". כאמור, ארצי טענה עוד כי מדובר בצו שסותר את הרציונל הביטוחי של הביטוח הלאומי ואת חוק יסודות התקציב.

בתגובה, הדגיש ח"כ כץ שאם הצו לא יוחל רטרואקטיבית, העלות התקציבית צפויה לעמוד על כמיליון שקלים בחודש בלבד, ולכן לא מדובר בתיקון תקציבי.  "בואו לא נראה את הכל דרך החור של הגרוש", אמר, "אנחנו ברגע אחר, ואנחנו לא רוצים לנצח אף אחד כי המצוקה פה היא אמיתית. אדם שלא עובד 6-5 חודשים, ואין לו צפי עבודה, נכנס לחרדות, זה משפיע עליו, על בני ביתו ועל כל המסגרת, ואנחנו פה בשביל הרגעים האלה. אם לא נשלם עכשיו מעט נשלם הרבה יותר אחר כך".

אלי בינג, רכז רווחה וביטוח לאומי באגף התקציבים, טען כי מסלול המענקים לעצמאים שהציע האוצר בתקופת הקורונה עדיף על מסלול דמי האבטלה, וכי מתן דמי אבטלה לדבריו עשויה דווקא לפגוע בהכנסת העובדים בחודשים הקרובים. "ברור שלא יהיה כפל של מענק ודמי אבטלה", הסביר. בנוסף, טען כי הצו ייקר את עלויות ההעסקה של העובדים, שכן מזמיני השירותים ידרשו להפריש עבורם דמי ביטוח לאומי. "זה משהו שהוא לא נכון לתקופה הזו ויקשה עליהם לחזור לשוק התעסוקה".

שחקני הטלוויזיה והתיאטרון זכאים כבר כיום לדמי אבטלה, לאור צו קודם שנכנס לתוקפו בפברואר 2018. מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר: "האמנים זכאים לקבל דמי אבטלה, ולא יעלה על הדעת שהחוליות שמאפשרות להם לעלות על הבמה יהיו מוסטות הצידה ולא יקבלו. מדובר באנשים שעובדים לפעמים כל הלילה, לפני וארחי הופעות, תמורת שכר לא מאוד גבוה, ומגיע להם לקבל זכויות".

הזמר והשחקן עידן עמדי, שהשתתף גם הוא בדיון, אמר כי "נגמרו הימים שניקח רק מה שמסכימים לתת. העצמאים זכאים לאבטלה כמו כולם, דורשים לקבל רטרואקטיבית מחודש מרץ, כשהממשלה הפסיקה לנו את העבודה. לא נסכים יותר לקבל פירורים".

"אנחנו משלמים ביטוח לאומי כל השנה, ואומרים לנו שזה לא עבור זה, זה עבור דברים אחרים", הוסיף, "את העובדים לא מעניין איך זה יקרה ומה יהיה כתוב על הכסף כל עוד הוא נכנס. אולי אנחנו לא מספיק אגרסיביים, אם היינו עושים מרד מיסים ומפסיקים לשלם ביטוח לאומי זה היה קורה".

ליאור תבל, איש סאונד הוסיף: "אנחנו אזרחים טובים ושילמנו כל החיים. כשנדלק האור עידן הוא הכוכב ואני מאחורי הקלעים, אחר כך באוטו אנחנו אותו דבר. משרד האוצר, אתם לא עושים לנו טובה, תפקידכם לתת לנו את מה שמגיע לנו, כי מגיע לנו. אנחנו לא עובדים כבר שישיה חודשים, כי אתם החלטתם שאנחנו לא נעבוד, לא כי אנחנו לא רוצים".

את התיקון יזם איגוד הקולנוע והטלוויזיה, המהווה גם את ועד הפעולה של עובדי הענף בהסתדרות. איתמר אביטן, יו"ר ועד הפעולה, הודה לשר ולוועדה על קידום הנושא ואמר: "לא יתכן יותר שאנחנו לא נקבל שום דבר. אנחנו אזרחים שווים, משלמים ביטוח לאומי ומה שצריך ומגיע לנו לקבל זכויות. השחקנים מקבלים דמי אבטלה ואת אותו תיקון צריך לעשות גם עבורנו. מבקש שתעשו הכל שתוכלו לאשר את זה כבר היום. עובד ללא רשת ביטחון , וללא ביטחון כלכלי הוא עובד מוחלש שיוצר מעסיק חזק יותר שיכול לפגוע בעובדים, וזה מה שהמתנגדים למהלך הזה רוצים ליצור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!