דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סודאן

מדיני / פוטר דובר משרד החוץ של סודאן שהכריז על הסכם שלום עתידי עם ישראל

עם זאת, גורמים בסודאן אמרו לסוכנות AP כי מתנהלים מגעים עם ישראל בסיוע מצרים, איחוד האמירויות וארה"ב | ד"ר חיים קורן, שגריר ישראל לשעבר בדרום סודאן ל'דבר': "המשמעות של יחסים עם ישראל היא להתקרב לארה"ב"

ראש ממשלת המעבר של סודאן, עבד אל-פתאח בורהאן (מימין) עם נשיא אריתריאה איסאייס אפוורקי, בנמל התעופה בבירת סודאן. (צילום: AP Photo/Marwan Ali)
ראש ממשלת המעבר של סודאן, עבד אל-פתאח בורהאן (מימין) עם נשיא אריתריאה איסאייס אפוורקי, בנמל התעופה בבירת סודאן. (צילום: AP Photo/Marwan Ali)
אוריאל לוי

דובר משרד החוץ של סודאן, חיידר סאדק, פוטר בעקבות הצהרתו אמש (שלישי) בדבר כינון יחסים רשמיים עם ישראל, כך על פי דיווח של רשת אל-ג'זירה. סאדק, שאמר אתמול לרשת סקיי ניוז בערבית כי "סודאן מצפה להגיע להסכם שלום עם ישראל", פוטר נאלץ לחזור בו מדבריו, וציין כי הביע את "דעתו בעניין "כאזרח סודאן ולא דעתו כדובר הרשמי של משרד החוץ."

סאדק הוסיף כי דעתו התבססה על סמך "הצעד האמיץ" שביצע עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ראש ממשלת המעבר של סודאן, שנפגש בפברואר האחרון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באנטבה. צעד שלדבריו "פתח את הדלת לשיחות שביכולתן להתקיים בין סודאן לישראל".

ד"ר חיים קורן: "מי שמעודד את סודאן להתקרב לישראל זה איחוד האמירויות, מצרים וסעודיה"

בכיר בממשלת סודאן אמר לסוכנות הידיעות AP כי מתקיימים, מזה חודשים, דיונים בין בכירים בסודאן ובישראל בסיוע מצרים, איחוד האמירויות וארה"ב. "זה עניין של זמן", אמר הבכיר, "אנחנו מגיעים לשלבים האחרונים בכל הנושאים, הצעד של איחוד האמירויות עודד אותנו והרגיע כמה קולות בתוך הממשלה שחששו מהתגובה של הציבור במדינה".

משמעות יחסים עם ישראל: להתקרב לארה"ב

"מגעים מתקדמים מתרחשים בין סודאן לישראל", אומר ל'דבר' ד"ר חיים קורן מהמרכז הבינתחומי הרצליה, "המגעים הללו החלו לפני כמה שנים, עוד בתקופת עומר אל-בשיר (נשיא סודאן לשעבר, א.ל), והתחזקו מאז שנתניהו פגש את ראש ממשלת המעבר של סודאן".

קורן, ששירת כשגריר ישראל הראשון לדרום סודאן ושגריר ישראל במצרים, מוסיף כי "ממשלת המעבר הסודאנית מורכבת מגורמים בעלי אינטרסים מנוגדים. מצד אחד יושבים בה אנשיו של אל-בשיר, שחלקם פיקדו על מיליציות הג'ינג'אוויד בהן השתמשה הממשלה ברצח העם בדארפור, ומצד שני יושבים שם אזרחים נציגי העם. הם מתנגשים ביניהם בנוגע לסוגיות רבות שאחת החשובות ביניהן היא אם להסגיר את אל-בשיר לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כפי שדורשת הקהילייה הבינלאומית, או לשפוט אותו בסודאן. חלק ממפקדי הג'ינג'אוויד, בראשות הגנרל חמתי, הם בעלי עוצמה פוליטית בממשלת המעבר, וזאת חרף מעורבותם ברצח-העם".

ד"ר חיים קורן: "סודאן מעוניינת בשינוי היחס של הקהילייה הבינלאומית כלפיה, ובמיוחד מארה"ב". (צילום: "המכון לחקר המזרח התיכון והבלקן" בלובליאנה, סלובניה)
ד"ר חיים קורן: "סודאן מעוניינת בשינוי היחס של הקהילייה הבינלאומית כלפיה, ובמיוחד מארה"ב". (צילום: "המכון לחקר המזרח התיכון והבלקן" בלובליאנה, סלובניה)

מה האינטרס שלהם לקדם שלום עם ישראל?
"סודאן מעוניינת בשינוי היחס של הקהילייה הבינלאומית כלפיה, ובמיוחד מארה"ב. המטרה האסטרטגית שלהם היא שיסירו את המדינה מרשימת מדינות תומכות טרור, יסירו מעליה את הסנקציות, ושיבואו אליה משקיעים.

"סודאן היא מדינה עשירה במשאבי טבע, שהייתה במאה ה-19 אסם תבואה אזורי, ויש לה גם נפט. אבל בעשורים האחרונים היא נשארה מאחור כמדינה ענייה במיוחד. מדינה שסבלה ממלחמות אזרחים רבות וחוסר יציבות.

"המשמעות של יחסים עם ישראל, מבחינתם, היא להתקרב לארה"ב, ובטח הם גם מקווים שישראלים ישקיעו בהם."

האם איחוד האמירויות משחקת פה צד?
"מי שמעודד את סודאן להתקרב לישראל זה איחוד האמירויות, מצרים וסעודיה. צריך לזכור שסודאן התרחקה באיראן בשנים האחרונות, והיא כבר לא מאפשרת העברת אמצעי לחימה לרצועת עזה בשטחה.

"גם היחסים של סודאן עם טורקיה וקטאר עלו על שרטון, וזה לאחר שהשתיים השקיעו שם המון כספים. הסיבה לכך היא מעורבותן של מיליציות הג'ינג'אוייד במלחמה בלוב. הן לוחמות לצד הגנרל חפתר, שזוכה לתמיכה של מצרים ורוסיה, נגד הממשל בטריפולי שנתמך בידי טורקיה וקטאר. סודאן נקטה צד משמעותי במלחמה הזו, וזה הצד שקרוב יותר לישראל".

מה מקשה על התקרבות לישראל?
"התגובות לפגישת ראש ממשלת המעבר עם נתניהו בפברואר האחרון היו קשות. היה גם מי שהתפטר מהממשלה בעקבות הפגישה הזו. ממשלת המעבר חלוקה בנושא הזה."​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!