משרד החינוך צפוי להפסיק בסוף חודש אוגוסט את ההיקשרות עם החברות 'מרמנת' ו'אקסיומה', המפעילות את אגף המחקר והפיתוח (מו"פ) של המשרד. מעל 40 עובדים ישלחו הביתה, וכלל תוכניות המחקר יוקפאו עד להודעה חדשה. זאת, בשל מגבלות 'התקציב ההמשכי' על פיו פועלת הממשלה בהיעדר תקציב מאושר.
אגף המחקר והפיתוח אמון על פיתוח תכניות 'חדשנות-פדגוגית' לבתי הספר. אנשי חינוך רבים מציינים אותו כגורם מקצועי בכיר האמון על יישום מגוון רב של תכניות חינוך חדישות. "נשבה שם רוח של שינוי" אומר ל'דבר' ניר בוסקו, מחנך ויזם חינוכי שעבד עם האגף, "מדובר באחד הגופים היחידים במשרד החינוך שמהווה חיבור בין ה'שטח' – בתי הספר, המנהלות והמורות, לבין המטה. זה דבר שגם כך מאוד חסר היום".
עובדי האגף מפתחים ומיישמים תכניות למידה מתקדמות לבתי ספר. הם מקושרים לחזית הפיתוח הפדגוגי באקדמיה הישראלית ולמוסדות פיתוח תכניות פדגוגיות ב-OECD, באומות המאוחדות ובמשרדי חינוך ברחבי העולם.
אגף המחקר והפיתוח, כמו עשרות גופים הפועלים תחת משרד החינוך דרך "מיקור חוץ", נמצא בסכנת סגירה. תקציב האגף אינו מעוגן בבסיס תקציב המדינה ועל כן אינו נכלל בתקציב ההמשכי. המצב אינו מאפשר למשרד החינוך להמשיך ולהעביר תקציבים לגופים רבים הזקוקים לתמיכת המשרד. בין התוכניות שתקציביהן הוקפאו נמצאות תכניות קרב והיל"ה, העתידות לפטר את כל 5000 עובדיהן אם לא ימצא פתרון, תנועות הנוער שספגו קיצוץ של עשרות מיליוני שקלים, הספרייה הלאומית ועוד.
תגובת משרד החינוך: ״בשל היעדר תקציב מדינה, התכניות אינן פועלות בשלב זה. המשרד עושה מאמץ גדול כדי להמשיך את פעילותן״.