דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קליפורניה

קליפורניה בוערת / קליפורניה: טמפרטורה של מעל 50 מעלות, סופה של עשרות אלפי ברקים ושריפות המכסות 1,200 קמ"ר

הקורונה מונעת מאסירים האמורים לתגבר את כוחות הכיבוי להשתתף במאמץ | מערכת החשמל במדינה, המתבססת במידה רבה על אנרגיה סולרית, אינה עומדת בעומס

שריפה בקליפורניה, השבוע. 1,200 קילומטרים רבועים בוערים  (AP Photo/Noah Berger)
שריפה בקליפורניה, השבוע. 1,200 קילומטרים רבועים בוערים (AP Photo/Noah Berger)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

קיץ 2020 בקליפורניה: שריפות, גל חום, סופות ברקים, מגיפה והפסקות חשמל. כך נראה משבר האקלים.

גל חום קיצוני מכה במדינת קליפורניה שבארצות הברית, לצד סופות ברקים וקרוב ל-400 שריפות המשתוללות בימים אלו ברחבי המדינה. התוצאות קשות. אלפים פונו מבתיהם, מחיר החשמל קפץ פי 14, והפסקות חשמל יזומות של שעות נרשמו במקומות רבים.

גל החום הקיצוני ביותר מזה 70 שנה עובר בשבוע האחרון על החוף המערבי של ארצות הברית, על פי מגזין TIME. הטמפרטורה ברחבי קליפורניה טיפסה לכ-43 מעלות צלזיוס. באזור בדרום המדינה הנקרא "עמק המוות" תועדה השבוע הטמפרטורה הגבוהה ביותר בהיסטוריה – 54.4 מעלות צלזיוס (השיא הרשמי דורש אישור מדעי נוסף).

לא רק הטמפרטורות בגל החום הזה חריגות, אלא גם משך הזמן. החום הכבד צפוי להימשך עוד כשבוע, כך שעד שיחלוף יעברו שבועיים לוהטים במיוחד. החום הנאגר באזור ללא הפוגה מגביר את היובש, ומאפשר לשריפות להתפשט בקלות.

עונת השריפות החלה כבר בתחילת אוגוסט, אז דווח על שריפה המשתרעת על פני 80 קילומטרים רבועים. כעת, קרוב ל-400 שריפות משתוללות בצפון קליפורניה, בשטח כולל של כ-1,200 קילומטרים רבועים. לצורך השוואה, השרפה הגדולה בכרמל, ב-2010, השתרעה על כ-25 קמ"ר בלבד.

ברקים, עשן ואש

לפי הניו-יורק טיימס, השריפות מאיימות על 25,000 מבנים, וגרמו לפינוי אלפי בתי מגורים. "אנו רגילים לשריפות, אך מדובר שמשהו שלא ראינו מעולם", אמרה שדרנית רשת NBC. רק חמישה אחוזים מהשריפות נמצאות תחת שליטה. עשן כבד מכסה חלקים נרחבים מהמדינה, וגורם למפגע חמור של זיהום אויר.

לצד גל החום הממושך, סופות ברקים נדירות בעוצמתן בצפון קליפורניה הן שהציתו רבות מהשריפות. לפי NBC, מספר שיא של 53,000 ברקים הכו במדינה במהלך שלושה וחצי ימים מוקדם יותר השבוע.

באופן פרדוקסלי, גורם נוסף לשריפות החמורות הוא דווקא ההצלחה במניעת שריפות יער גדולות במדינה ב-100 השנים האחרונות, כך  לפי דו"ח שירות היערנות של קליפורניה. בהיעדר שריפות, טבעיות וכאלו שנגרמות על ידי פעילות אנושית כאחד, הופכים היערות צפופים משנה לשנה, ומספקים "דלק" רב לבעירה. גם כריתת העצים הגדולים והעמידים יותר לשריפות תרמה את חלקה.

אין מי שיכבה את השריפות

בימים כתיקונם, שירות הכבאות בקליפורניה נעזר באסירים מבתי הכלא, ככח עזר לשעת חירום. בשריפות הגדולות של 2017 ו-2018 הופעלו אסירים ביצירת "מחיצות אש" – מסדרונות של הפרדה בין חומרים דליקים – במטרה להגביל את התפשטות האש.

אסירים כבאים נערכים למאבק בשריפה. בשל מגפת הקורונה, רק 33 מתוך 77 צוותי החירום של אסירים מורשים לצאת לפעילות כיבוי (AP Photo/Noah Berger)
אסירים כבאים נערכים למאבק בשריפה. בשל מגפת הקורונה, רק 33 מתוך 77 צוותי החירום של אסירים מורשים לצאת לפעילות כיבוי (AP Photo/Noah Berger)

על פי פרסום באתר SACBEE, התפרצות חמורה של מגפת הקורונה בבתי הכלא במדינה גורמת לכך שבגל השריפות הנוכחי רק 33 מתוך 77 צוותי החירום של אסירים מורשים לצאת לפעילות כיבוי.

סיכון גבוה למערכת החשמל

עד כה, השריפות לא גרמו לפגיעה באספקת החשמל. אך מנהלי מערכת החשמל במדינה הורו השבוע על הפסקות חשמל יזומות בסבב אזורי, בשל קשיים באספקת החשמל.

ההפסקות נגרמות משני גורמים מרכזיים. הראשון הוא ההשפעה של גל החום, הפוגע ביכולת הייצור של תחנות הכוח והפנלים הסולריים, ומגביר את הסיכון לשריפות בשנאים לאורך רשת החשמל. במקביל גורם החום לעלייה בצריכת החשמל לקירור.

תיקונים בקו חשמל בקליפורניה אחרי שריפה ב-2018 (AP Photo/Rich Pedroncelli, File)
תיקונים בקו חשמל בקליפורניה אחרי שריפה ב-2018 (AP Photo/Rich Pedroncelli, File)

הגורם השני הוא השינויים במערכת החשמל בקליפורניה, הנסמכת יותר ויותר על חשמל סולרי, ומפחיתה את ייצור החשמל מגז. תנועות בייצור החשמל הסולרי לאורך היום מעמידות את חברות החשמל במצוקה במשך חלק משעות היום באופן כמעט שגרתי. בנייה של סוללות לאגירת חשמל בשעות שיא הייצור אמורה להקל על הבעיה, אך לא תפתור אותה לחלוטין, לפי מנהלי המערכת. על פי הפיננשייל טיימס, המחיר השולי אותו משלמות חברות החשמל במדינה לרכש חיצוני של חשמל קפץ ל400 דולר למגהואט/שעה, פי 14 בערך מהמחיר הרגיל, עקב חוסר של 4,400 מגהואט בכושר הייצור במדינה.

כך נראה שינוי אקלים

לפי מדעני האקלים,  ההתחממות הגלובלית גורמת להשפעות שונות בכל מקום. קליפורניה איננה בין האזורים הנפגעים ביותר, אך בהחלט מושפעת מעל הממוצע בתחומים כמו התפשטות שריפות והפחתת מי השלגים.

לא מדובר רק בהתחממות, אלא בצירוף הרסני של מספר תופעות קיצון – השילוב בין חורף שדוף, גל חום ממושך בכל החוף המערבי, רוחות מהירות ויבשות, ותופעות קיצוניות נוספות כמו סופות ברקים – יוצר מצב חדש, ששירות הכבאות ומערכות החשמל במדינה אינן ערוכות כלפיו.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!