דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עבודה שווה / אושר לקריאה שניה ושלישית: מעסיקים גדולים ידווחו על פערי שכר בין גברים לנשים

החוק, יוזמת ח"כ אתי עטיה (הליכוד), יחול תחילה על מעסיקים של למעלה מ-518 עובדים | יעל סיני, שדולת נשים: "בהצעת החוק אין מנגנון של סנקציות ואין גוף אליו מדווחים"

פערי שכר בין נשים לגברים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
פערי שכר בין נשים לגברים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (ראשון) לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק שתחיל חובה על מעסיקים גדולים לדווח על פערי שכר בין גברים לנשים. בשלב הראשון, במידה ויעבור החוק, יחול על מעסיקים של למעלה מ-518 עובדים, שיהיו חייבים בפרסום דו"ח שנתי שיהיה פתוח לציבור, של שכרם הממוצע של עובדים ועובדות לפי פילוח לחתכים שונים של סוגי משרות או דירוגים. "אני מברכת על החוק, תודה לחברי הוועדה. אין ספק שמדובר בתיקון היסטורי" ח"כ אתי עטיה (הליכוד), יוזמת החוק: "אין ספק שהצעת החוק היא כלי לקידום שוויון, לשקיפות, לצמצום פערי שכר ולמיגור אפליה. פעלנו הן למען הנשים והן כדי לא להכביד על המעסיקים".

ח"כ אתי עטיה: "אין ספק שמדובר בתיקון היסטורי" (צילום: ויקימדיה קומונס)
ח"כ אתי עטיה: "אין ספק שמדובר בתיקון היסטורי" (צילום: ויקימדיה קומונס)

בפתח הדיון טען יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (הליכוד), כי על חברי הוועדה הופעלו לחצים פסולים על מנת למנוע את חקיקת החוק. "גורמים חיצוניים מנסים להלך עלינו אימים שלא נעביר חקיקה" אמר. "אין לי מושג מה האינטרס שלהם, אבל אני שוקל לפנות למשטרה ולבקש חקיקה כנגד אותם הגורמים. לא מקובל עלינו שיאיימו עלינו שאם נעשה חקיקה הוא יעשה כך או אחרת".

על פי הצעת החוק, הדו"ח אותו יחוייבו המעסיקים להגיש מדי שנה יכתב באופן שאינו מאפשר זיהויים של עובדים, מבלי לחשוף מידע רגיש, ואף בלא חובה לגלות את הפילוחים המקצועיים השונים של העובדים במקום העבודה. המעסיק אף יוכל לספק נתונים נוספים המבארים את פערי השכר, ובתנאי שלא יאפשרו זיהוי של עובד מסויים.

הצעת החוק מסמיכה את שר העבודה והרווחה להחיל את החובה גם על מפעלים קטנים, אך רק החל מתחילת 2022. "רצינו שהחוק יחול על כל מפעל של למעלה ממאה עובדים, אבל ביקשו שנחיל בהדרגה, ואני רוצה להקל על המעסיקים מעט", אמר ח"כ כץ. "נעשה פיילוט, ונעלה כך שהחוק יחול על מפעלים של למעלה מ-518 עובדים. יש פחות מ-189 מפעלים כאלה. נבדוק את ההשלכות ונראה אם זה עובד או לא".

מציעת החוק, ח"כ עטיה, הסכימה להצעתו. נציגי האוצר והמעסיקים ביקשו אף להגדיל את סף מספר העובדים לחברה עליה יחול החוק אך חברי הוועדה סירבו לדרישתם. "מעל 500 עובדים זה לא עסקים קטנים", הבהיר השר כץ.

מנעמת נמסר בתגובה לאישור ההצעה כי "אנחנו בעד כל קידום של שקיפות בפערי השכר. גם אם היינו מעדיפים שהחוק יחול על מעסיקים של למעלה מ-100 עובדים, כמו בהצעה המקורית, אנו מברכות על כל התקדמות לטובת שקיפות ורואות אותה בחיוב".

"התאחדות התעשיינים תומכת בקידום נשים, בהעסקת נשים ובשכר שווה לנשים ולגברים", אמר נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר בתגובה להצעת החוק. "אנחנו חושבים שהדרך לעשות את זה היא לא דרך הצעת חוק. פרסום סולמות השכר לעובד היא לא דרך נכונה ואי אפשר לנהל בה תעשייה פרטית שעובדת עם חוזי שכר, וזה עלול לפגוע בנשים ולא לעזור". נציגי המעסיקים הביעו התנגדות גם לחובת הפרסום הפומבי של הדו"חות. ח"כ כץ הדגיש כי כבר כיום חלה חובת דיווח מסוג זה במגזר הציבורי, ובכלל זאת בחברות ממשלתיות המתחרות בשוק הפרטי דוגמת התעשייה האווירית.

"בהצעת החוק אין מנגנון של סנקציות ואין גוף אליו מדווחים", אמרה יעל סיני משדולת הנשים, והוסיפה: "אנחנו חושבות שללא חובת פרסום פומבי, החוק איננו כולל שום 'מקל'". סיני הדגישה כי השדולה שהייתה מעורבת בניסוח הצעת החוק, אף המליצה על המודל הצרפתי, בו חלה חובת הדיווח על מעסיקים של למעלה מ-50 עובדים. עוד הזמינה סיני את נציגות ונציגי המעסיקים בדיון לבקר במוקד הסיוע הטלפוני לעובדות של השדולה, ולראות את המוני הנשים שהופלו בעבודתן אך חוששות להתלונן על מעסיקיהן ולהיאבק על זכויותיהן.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!