דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פיגומים

המאבק בתאונות הבניין / ועדת העבודה: לאמץ את התקן האירופי לפיגומים, במקום התקן הישראלי

המהלך ייתר את הצורך באישור של מכון התקנים, לא עמד בהתחייבותו להקים מתקני בדיקה לנושא | משרד העבודה יגיש תקנות בנושא בשבועות הקרובים | יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ: "לשים סוף לוויכוחים על חשבון חיי הפועלים"

ועדת העבודה והרווחה (צילום: דוברות הוועדה)
ועדת העבודה והרווחה (צילום: דוברות הוועדה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ  (הליכוד), הנחה את משרד העבודה להציג בפניה תקנות לאימוץ התקן האירופי לפיגומים, במקום התקן הישראלי החדש. כץ: "יש לשים סוף לוויכוחים על חשבון חיי הפועלים שממשיכים ליפול בגלל סרבול משפטי. תאונות העבודה הן לא גזירת שמיים, ניתן וחובה לבלום את הקטל באתרים".

ח"כ כץ ביקש ממינהל הבטיחות להגיש במסגרת התקנות החדשות גם הצעה לתקנות שיחייבו התקנת רשתות לפיגומים. נציגי משרד העבודה התחייבו לעשות זאת בשבועות הקרובים.

התקן הישראלי החדש, המבוסס על התקן האירופי, נכנס לתוקף בסוף יולי. מכיוון שמכון התקנים לא אישר עדיין דגמים שעומדים בו לא ניתן היה ליישמו בפועל. אימוץ התקן האירופי, ייתר את הצורך באישור של מכון התקנים.

להחלטת קדמה פגישה שקיימו כץ ויו"ר ועדת המשנה לתאונות בענף הבניין, ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת), עם נציגי מכון התקנים ומינהל הבטיחות במשרד העבודה. על פי הודעת הוועדה אחרי חילופי האשמות בין הצדדים, החליטו חברי הכנסת כי הדרך היעילה ביותר להתקדם תהיה אימוץ התקן האירופי.

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל, שנכח אף הוא בפגישה, ל'דבר': "מברך על ההחלטה של יו"ר הועדה העבודה. מכון התקנים הציג בפני הוועדה מצג שווא שיהיה מוכן, ולא עמד בהתחייבויותיו".

מויאל הוסיף כי "נכון להיום, בחודש אוגוסט, למעשה כל חברות הבניה עוברות על החוק והאשם בכך הוא מכון התקנים. אני חושב שלמפקח העבודה הראשי יש סמכויות בחוק, והוא יקבל המלצות מוועדת מומחים באשר להכנסת הפיגומים, בהתאם למקובל באירופה. זה ישפר משמעותית את הבטיחות בענף הבניין, בוודאי אם תכנס גם חובה להתקנת רשתות בטיחות".

ממכון התקנים הישראלי נמסר: "אנו מקדמים בברכה כל פתרון שיקדם את הנושא. נשמח להירתם ולסייע".

בדיון הקודם שנערך בוועדה, ביקש מפקח העבודה הראשי במינהל הבטיחות חזי שוורצמן להסמיך את המינהל למנות ועדת מומחים, שתאשר דגמי פיגומים העומדים בתקן האירופי לעבודה בישראל, בהתאם לעמידה במפרט טכני, כמסלול מקביל לאישור התקן הישראלי במכון התקנים. במשרד סבורים שפתרון זה יאפשר הכנסה מהירה של פיגומים אירופיים לענף.

הרפורמה בפיגומים הייתה חלק מהסכם הבטיחות שנחתם בין כץ, בזמן שכיהן כשר העבודה, לבין ההסתדרות. התקנות עברו ערב פיזור הכנסת ה-20, כשמכון התקנים התחייב להעמיד מתקנים לבדיקת דגמי הפיגומים בתוך שלושה חודשים.

בפועל, מתקנים אלו לא הוקמו גם שנה וחצי לאחר אישור התקנות, והמכון רק יצר קשרים עם מעבדות שונות בחו"ל שאמורות היו לאפשר ליצרנים והיבואנים לבצע את הבדיקות הנדרשות לשם קבלת תו התקן על הפיגומים. בפועל, על אף שהחל מה-23 ביולי אמורים היו כל הפיגומים שלמעלה מ-8 מטרים לעמוד בתקן החדש, לא אושר ולו דגם פיגומים אחד בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!