דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

המאבק בתאונות הבניין / הצעת משרד העבודה: ועדה מקצועית תאשר דגמי פיגומים לפי התקן החדש

התוכנית הוצגה לוועדת המשנה לתאונות בענף הבניין, על רקע העובדה שמכון התקנים לא עמד בהתחייבותו להקים מתקני בדיקה לנושא | יו"ר הוועדה, ח"כ אוסאמה סעדי דרש מהמכון הסברים כתובים בתוך שבוע

מימין: פיגומים באתר בנייה ברחוב אחד העם בנתניה. משמאל: פיגומים בתקן אירופאי (צילום: אלירן אביטל תיעוד מבצעי מגן דוד אדום, עמר כהן)
מימין: פיגומים באתר בנייה ברחוב אחד העם בנתניה. משמאל: פיגומים בתקן אירופאי (צילום: אלירן אביטל תיעוד מבצעי מגן דוד אדום, עמר כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה הציע הבוקר (שלישי) "מסלול עוקף מכון התקנים" לאישור פיגומים, באמצעות הקמת ועדה מקצועית שתאשר את עמידתם של דגמי פיגומים בדרישות התקן האירופי. ההצעה, שהוצגה בישיבת ועדת המשנה לעניין תאונות עבודה בענף הבניין, באה על רקע כניסת תקנות הפיגומים החדשות לתוקף בסוף יולי, על אף שלא אושר אף דגם פיגומים בשוק. נציגי המשרד שבו על בקשתם לדחייה של בין חצי שנה לשנה בהחלת התקנות החדשות, יו"ר ועדת המשנה, ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "לא ניתן למשוך את זה עוד שנה".

סגן שר העבודה, משולם נהרי, אמר לחברי הוועדה כי "ההצעה של המשרד היא לפתוח ערוץ נוסף שיאשר פיגומים על פי תקן אירופי במקביל למכון התקנים, ולא להמתין". לדבריו, "יש ביכולותינו לבצע את זה בתוך זמן קצר. אם צריך לשנות חקיקה נעשה ונקדם זאת. לא ננוח ולא נשקוט עד שיהיה פתרון".

יו"ר מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, חזי שוורצמן, הוסיף שוועדת מומחים שכזו תפעל בדומה לתקדים שקיים כבר במשרד התחבורה לאישור מעקות בטיחות לכבישים וציוד נוסף. "בוועדה יהיו נציגי גופים אקדמיים, נציגי המוסד לבטיחות וגהות ועוד גורמים רלוונטיים שיוכלו לאשר פיגומים על פי מסמכים, במקביל או במקום מכון התקנים", הסביר.

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, בירך על האפשרות שהמשרד יהיה זה שיאשר את הפיגומים, אך קרא שלא לדחות את תחולת התקנות בלמעלה מ-30 ימים.

חברי הוועדה מתחו ביקורת חריפה על מכון התקנים, שלא עמד בהתחייבותו בפניה מדצמבר 2018, להעמיד תוך שלושה חודשים את מתקני הבדיקה הנחוצים לאישור פיגומים. סגן השר נהרי אף ציטט את דברי נציג מכון התקנים מאותה ישיבה, בתהליך חקיקת התקנות ערב פירוק הכנסת ה-20.

מויאל דרש מהוועדה אף לפנות למבקר המדינה, על מנת שיחקור את התנהלות המכון בנושא. "הם אמרו שהם לא צריכים יותר משלושה חודשים, והם קיבלו שנה ושלושה חודשים, ושוב הפעם הם מורחים אותנו", טען, "על הכתפיים של מכון התקנים רובצות כל הבעיות וכל הנפגעים שיש כתוצאה מזה שלא אושר התקן".

ד"ר בני ברוש, מנהל אגף הבניין במכון התקנים, אמר בתגובה לטענות: "מכון התקנים הוא שומר הסף, אנחנו לא מעגלים פינות בענייני בטיחות".

"אתם קובעים את ההסדרה ואנחנו מוכרחים לבדוק את כל הסעיפים" הוסיף, "אם הכנסת תגיד לנו לא לבדוק את החוזק הפיסי ולהביא את הפיגום כמו שהוא נעשה זאת. זו לא ביורוקרטיה, זה חיי אדם".

דברים אל לא שכנעו את יו"ר הוועדה, שדרש לקבל מהמכון, בתוך שבוע, מכתב מפורט עם הסברים למצב. סעדי תהה בפני נציגי משרד העבודה, מדוע לא התריעו מבעוד מועד על ההתנהלות הלקויה, לכאורה, של המכון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!