דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שוויון מגדרי

עובדים מוגנים / מעסיקים יחויבו לפרסם את פערי השכר המגדריים גם בחברות פרטיות

החוק שיזמה חברת הכנסת, אתי חוה עטיה (ליכוד) תוכנן במקור להיות מוחל על עסקים עם למעלה מ-100 עובדים, אך לבסוף יחול על עסקים עם למעלה מ-518 עובדים | חוה עטיה: ״הצעת החוק אינה כוללת עיצומים כספיים״

ח"כ אתי עטיה (צילום: ויקימדיה קומונס)
ח"כ אתי עטיה (צילום: ויקימדיה קומונס)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק שנועדה להתמודד עם פערי שכר בין נשים וגברים עברה אתמול (שני) בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. על פי החוק של חברת הכנסת אתי חוה עטיה (ליכוד), חובת הדיווח השנתית, בנושא פערי שכר מגדריים, תחול גם במגזר הפרטי על עסקים בהם יותר מ-518 עובדים. הצעת החוק המקורית דרשה לכלול כל עסק עם למעלה מ-100 עובדים.

הדו"ח אותו יחויבו המעסיקים להגיש מדי שנה ייכתב באופן שאינו מאפשר זיהויים של עובדים, מבלי לחשוף מידע רגיש, ואף בלא חובה לגלות את הפילוחים המקצועיים השונים של העובדים במקום העבודה. המעסיק אף יוכל לספק נתונים נוספים המבארים את פערי השכר, ובתנאי שלא יאפשרו זיהוי של עובד מסויים.

הצעת החוק מסמיכה את שר העבודה והרווחה להחיל את החובה גם על מפעלים קטנים, אך רק החל מתחילת 2022. "רצינו שהחוק יחול על כל מפעל של למעלה ממאה עובדים, אבל ביקשו שנחיל בהדרגה, ואני רוצה להקל על המעסיקים מעט", אמר חבר הכנסת חיים כץ (ליכוד), יו"ר ועדת העבודה והרווחה.

בעת אישור החוק בוועדה לקריאה שנייה ושלישית, הוסיף כץ: "נעשה פיילוט כך שהחוק יחול על מפעלים של למעלה מ-518 עובדים. יש פחות מ-189 מפעלים כאלה. נבדוק את ההשלכות ונראה אם זה עובד או לא".

חוה עטיה אמרה שמדובר בצעד ראשון, שמניח כי חובת הפרסום תייצר שקיפות, תביא לצמצום פערים, תבטיח קידום שוויון ותמגר את האפלייה, תוך התחשבות במעסיקים. "הצעת החוק שלי אינה כוללת עיצומים כספיים על עסקים שבהם יימצאו פערים. בנוסף, וידאנו שהפרסום לא יהיה כרוך בהוצאות מיוחדות מצד המעסיקים שהרי מדובר בנתונים נגישים. אני יודעת כי השלכות תיקון החוק ייטיבו עם ציבור הנשים בשוק העבודה".

הצעת החוק קובעת, בין היתר, שמעסיק עם יותר מ-518 עובדים, יאסוף נתונים ויערוך אחת לשנה דו"ח פנימי. בדו״ח יפורטו השכר הממוצע של עובדות ועובדים, ופערי השכר הממוצע הקיימים בין גברים לנשים בכל חתך עובדים במקום העבודה. אחת לשנה ימסור המעסיק לכל עובד ועובדת במקום העבודה, מידע בדבר חתך העובדים אליו משתייך העובד, סוגי התפקידים שנכללו באותו החתך, וכן פער השכר בתוך אותו החתך.

בנוסף קובעת הצעת החוק כי אחת לשנה, עם עריכת דין וחשבון פנימי ובהתבסס עליו, יפרסם המעסיק לציבור דו"ח פומבי שיכלול נתונים בדבר פערי השכר הממוצע של העובדים המועסקים אצלו בחלוקה לפי חתכי עובדים, תוך התייחסות לפי מין.

אורה כורזים, יו"ר ויצו ישראל: "הצעת החוק מהווה אבן דרך מרכזית במאבק הצודק לצמצום הפערים המגדריים בשוק העבודה ולקידום שוויון בכל תחומי החיים. פערי השכר בין גברים ונשים עומדים כיום על כ-32%, זאת על אף שקיים חוק המחייב שוויון בשכר. מהיום כל מעסיק יחשוב פעמיים בטרם יפעל בצורה שאיננה שוויונית תוך הפלייה בשכר בין הגברים לנשים ואם הוא לא ייעשה זאת, החוק יכפה עליו לעשות כן".

נעמת: "אנחנו בעד כל קידום של שקיפות בפערי השכר. גם אם היינו מעדיפים שהחוק יחול על מעסיקים של למעלה מ-100 עובדים, כמו בהצעה המקורית, אנו מברכות על כל התקדמות לטובת שקיפות ורואות אותה בחיוב".

עוד בטרם אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית הסתייג נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, מהחוק: "התאחדות התעשיינים תומכת בקידום נשים, בהעסקת נשים ובשכר שווה לנשים ולגברים. אנחנו חושבים שהדרך לעשות את זה היא לא דרך הצעת חוק וזה עלול לפגוע בנשים ולא לעזור".

נציגי המעסיקים הביעו התנגדות גם לחובת הפרסום הפומבי של הדו"חות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!