שרת התחבורה, מירי רגב ושר הבריאות, יולי אדלשטיין, סיכמו הבוקר (שלישי) כי מספר הנוסעים המותר באוטובוסים יעלה ל-75% מהתפוסה האפשרית בשעות השיא החל מה-1 בספטמבר. זאת, בזמן שתגבור התחבורה הציבורית יסתיים בדיוק יום אחד קודם, ב-31 באוגוסט.
בשעות העומס, מ-9:30-6:00 בבוקר ומ-17:00-14:00 אחר הצהריים, יתאפשר למלא את האוטובוס ב-75% מהקיבולת המותרת, במקום 50% כיום. זאת "על מנת לאפשר למערך התחבורה להמשיך ולתפקד גם מול הביקושים הצפויים עם חזרת התלמידים לבתי הספר".
שירותי האוטובוסים הם בין הנפגעים הקשים ביותר ממגיפת הקורונה. הפחד מהדבקה כתוצאה מהתקהלות בתחנות ובאוטובוס עצמו גורם לירידה בנסועה, אך נוסעים שאין להם חלופה אחרת בכל זאת נתקעים בעומסים גבוהים בתחנות ולעתים גם באוטובוסים עצמם.
אין אכיפה
יש לציין כי הגבלת התפוסה הנוכחית של 50% באוטובוסים איננה נאכפת בקפדנות ואוטובוסים רבים מתמלאים מעל השיעור המותר בכל השעות, בהתאם לביקושים הממשיים. גם ההודעה הנוכחית לא מסבירה כיצד המגבלות אמורות להיאכף, וכיצד שינוי העומס המותר לפי שעות, לא יפורר עוד יותר את רמת הציות הנמוכה הקיימת ממילא.
הצפיפות תעלה, התגבור יסתיים
ענף היסעים שנפגע עוד יותר משירותי התחבורה הציבורית הוא ענף ההסעות הפרטיות, שהפסיד כמעט את כל פעילות התיירות וגם חלק ניכר מהסעות התלמידים שבוטלו. שרת התחבורה הביעה נכונות עקרונית לתגבר את מפעילי התחבורה הציבורית בעזרת אוטובוסים של מסיעים פרטיים במסיבת עיתונאים שנערכה ב-8 ביולי. בפועל, לא בוצע תגבור רחב היקף
בתקופה הנוכחית, "בין הזמנים", ישנה תנועה מוגברת של נוסעים חרדים בתחבורה הציבורית. לפיכך, הסכים משרד התחבורה לתגבר מאוד קווים בעבור המגזר הזה, אך התגבור הזה יסתיים ב31 באוגוסט ללא סיכום על תגבור נוסף.
יו"ר ארגון חברות ההסעה בישראל, ניסים סרוסי, אמר ל'דבר' כי תלמידים לא אמורים בכלל לנסוע בתחבורה הציבורית, אלא בהסעות תלמידים. "אין בהם (באוטובוסים של התחבורה הציבורית – א.ר) חגורות בטיחות כמו בהסעות תלמידים מוסדרות, ואין הקפדה על דרישות משרד החינוך להשתלמויות נהגים לגבי הסעות תלמידים. הכול הפוך ונוגד היגיון בריא".