דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

עובדים במאבק / עובדים בחזית המחאה: דמוקרטיה בבלארוס, זכויות אדם בקמבודיה, משכורות באיראן

איגודי עובדים בעולם השיקו קמפיינים אינטרנטיים לתמיכה במפגינים בבלארוס, ובקריאה לשחרר את מנהיגי העובדים שנכלאו בקמבודיה | באיראן שביתות נרחבות במחאה על המצב הכלכלי ואי תשלום שכר לעובדים

מחאה במינסק. המוחים נמצאים תחת מתקפה מצד השלטונות (צילום: Misha Friedman/Getty Images)
מחאה במינסק. המוחים נמצאים תחת מתקפה מצד השלטונות (צילום: Misha Friedman/Getty Images)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

 בלארוס: קמפיין סולידאריות בלחיצת כפתור

איגודי עובדים בעולם השיקו קמפיין סולידאריות עם העובדים המוחים בבלארוס, הנמצאים בימים אלו תחת מתקפה מצד השלטונות.

המחאה בבלארוס פרצה בעקבות חשדות לזיופים בבחירות לנשיאות, שנערכו ב-9 לאוגוסט. כוחות הביטחון בבלארוס נוקטים במדיניות של מעצרים המוניים, הכאת מפגינים ואף עינויים במטרה לדכא את המחאה.

בעקבות האלימות, החל גל של שביתות הזדהות במקומות עבודה, והעובדים החלו להקים ועדי פעולה להשבתת המשק בדרישה לדמוקרטיה. בין דרישות השובתים: הכרה בכך שתוצאות הבחירות לנשיאות זויפו, שחרור כל המפגינים והעצירים הפוליטיים, מניעת רדיפת מארגני השביתות וביטול ההעסקה בחוזים קצרי מועד.

כוחות הביטחון מפעילים לחץ עצום על חברי ועדי הפעולה, על השובתים, ועל בני משפחותיהם. רבים מהם עומדים בפני פיטורים. פעילים נעצרים ע"י כוחות הביטחון חדשות לבקרים.

קמפיין הסולידריות הבינלאומי הושק בפלטפורמת "לייבור סטארט", ומאפשר לשלוח קריאה לשלטונות בלארוס לעצור את האלימות ואת הפגיעה בעובדים, בלחיצת כפתור. מובילי הקמפיין מתמקדים בדיכוי האלים שמפעילים שלטונות בלארוס כנגד המוחים, וכנגד ארגוני העובדים המשתתפים במחאה ומובילים אותה.

בין האיגודים המשתתפים ביוזמה: קונפדרציית האיגודים המקצועיים הבינלאומית, איגוד עובדי המזון, אינדסטריאול, האיגוד המקצועי האירופי ועוד. האיגודים קוראים לעובדים ופעילי עבודה לשלוח הודעה דרך הפלטפורמה ולייצר כך לחץ בינלאומי בתמיכה במאבקם של נשות ואנשי בלארוס לחופש, צדק ודמוקרטיה.

מאז שעלה הקמפיין לאויר ב-21 באוגוסט, למעלה מ-4,500 איש הביעו תמיכה.

קמבודיה: מנהיגי האיגוד נעצרו

קונפדרציית האיגודים המקצועיים הבינלאומית (ITUC) מבקשת תמיכה כדי לשחרר את רונג צ'ון, נשיא קונפדרצית האיגודים הקמבודית (CCU), וסור סקניקה, נשיאת התאחדות העובדים הלא-פורמאלים של קמבודיה (CILA).

רונג צ'ון, נשיא קונפדרצית האיגודים הקמבודית (מקור: labourstart)
רונג צ'ון, נשיא קונפדרצית האיגודים הקמבודית (מקור: labourstart)

רונג צ'ון נעצר ב-31 ביולי בגין הסתה לביצוע עבירות, בשל הערות על הפסדים של אדמות חקלאיות ואי סדרים בגבול בין קמבודיה לווייטנאם. לאחרונה הוביל צ'ון מחאות כנגד סגירת מפעלי ביגוד, וביקר את הפגיעה בזכויות האדם במדינתו. סור סקניקה הצטרפה להפגנות בדרישה לשחרורו, ונעצרה בשל הסתה ב-7 באוגוסט.

אוק צ'איבי, הנשיא לשעבר של התאחדות המורים העצמאיים בקמבודיה, הותקף על ידי בריונים לא מוכרים בדרך הביתה לאחר שביקר את רונג צ'ון בכלא ב-10 באוגוסט.

ממשלת קמבודיה פועלת להגבלת חופש הביטוי וההתאגדות, על מנת להשתיק את אנשי האיגודים המקצועיים ולדכא הפגנות עובדים, שהתעוררו בתגובה להידרדרות המצב הכלכלי במדינה.

גם בקמפיין לשחרור מנהיגי האיגודים מהכלא ולהפסקת הדיכוי העובדים בקמבודיה ניתן לתמוך בקלות דרך פלטפורמת לייבור סטארט.

איראן: מחאות עובדי הגז, הרכבות ותעשיית הסוכר

עובדי הנפט, הגז, ובתי הזיקוק הפטרוכמיים באיראן שובתים מזה כארבעה שבועות, מחאה על פגיעה בשכרם. מחאת העובדים מתפרסת על פני 55 מוקדים , ב-24 ערים וב-12 ממחוזות המדינה. ב-22 באוגוסט הפגינו עובדי ענקית התעשייה הפטרוכימית 'פרעבי', במחאה על הפחתה משמעותית בשכרם.

במקביל, הפגינו עובדי מתחם תעשיית קנה הסוכר "האפט טאפה", לאחר 70 ימי שביתה. העובדים קראו "נגרש את הגנבים מהמגזר הפרטי מ'האפט טאפה' וניקח אותה בחזרה".

גם עובדי הרכבות באיראן נמצאים בעיצומה של מחאה. בערים רבות שובתים העובדים במחאה על אי תשלום שכרם, כמו גם על סוגיות של ביטוח ועל האינפלציה הגבוהה במדינה, המביאה לשחיקה בשכר. בחלק מהמקומות התאספו העובדים בתחנות הרכבת ומנעו את תנועת הרכבות.

הפגנות אלו מתקיימות בעוד מגפת הקורונה משתוללת במדינה. מספר המתים המדווחים חצה את רף ה-21,000, אך לפי דיווחים שונים המספר המיתי עשוי להיות קרוב ל-100,000 מתים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!