דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

תשתיות / "לשדה תעופה בעמק יזרעאל יש השלכות מאוד שליליות, גם על מי שגר באילת"

גיל דייגי, נווט F16 במיל' ותושב העמק מוביל את המאבק נגד הקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג ברמת דוד | "יש פה העדפת נוחות של חיל האוויר מול איכות החיים של 300 אלף תושבים בעמק ומיליון תושבים בדרום ובמרכז. הגיע הזמן שחיל האוויר ימצא פתרונות"

גיל דייגי. "המשמעות של הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל היא חיסול מרבית החקלאות בעמק" (צילום: אלבום פרטי)
גיל דייגי. "המשמעות של הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל היא חיסול מרבית החקלאות בעמק" (צילום: אלבום פרטי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

גיל דייגי (46) הוא איש חיל האוויר, נווט F16 במיל', שמתגורר באחד מיישובי עמק יזרעאל ומוביל את המאבק נגד הקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג בעמק יזרעאל.

כבר כמה שנים ברור שנמל תעופה בן גוריון עמוס מדי. הסכם "שמיים פתוחים" מ-2013, יחד עם שינויים בענף התעופה, הביאו לעליה דרמטית במספר הטיסות המגיעות והיוצאות מישראל. ברשות שדות התעופה מזהים את המגמה וכבר שנים רבות עובדים על תכנית להקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף שיוריד חלק מהנטל מנתב"ג.

על הפרק עומדות שתי חלופות: צמוד לבסיס רמת דוד בעמק יזרעאל או צמוד לבסיס נבטים בצפון הנגב. ההכרעה בין שתי החלופות הייתה צריכה להתקבל כבר מזמן ומאחר שיישובי עמק יזרעאל לא מעוניינים בשדה התעופה ויישובי הנגב דווקא רואים בו פוטנציאל לחיזוק כלכלי, אפשר היה לצפות שההכרעה בין שתי החלופות תהיה קלה.

"היום אנחנו במצב של לקראת סיום התכנון המפורט של שתי החלופות", מסביר דייגי. "מנהלת בנתיבי ישראל מכינה את התכניות שמפוקחות על ידי ועדת עורכים של המועצה הארצית לתכנון ובניה".

אלא שבניגוד לעמדת התושבים, בחיל האוויר רוצים את השדה החדש דווקא בעמק יזרעאל, ובכל הקשור לתכנון התעבורה האווירית של ישראל, לעמדת חיל האוויר יש משקל משמעותי.

איך בעצם הגענו למצב שמתכננים שדה תעופה בשתי נקודות שונות?
"בסוף 2017 מנהל התכנון סיים לעשות את הליך הבדיקה והמליץ על רמת דוד. לפני הדיון המכריע במועצה הארצית לתכנון ובניה, עשינו הרבה מאוד לובינג עם חברי המועצה, הצלחנו לעצור את ההצעה. כשהבינו שזה לא עובר יו"ר המועצה הציע לא להחליט אלא לעשות תכנון מפורט לשתי החלופות, וזה המצב היום.

"בינתיים, בדרג המדיני היה קיפאון גדול כי לא הייתה ממשלה בשנה וחצי האחרונות וזה לא היה הדבר הכי חשוב להתעסק בו, ולכן זה לא היה אישיו פוליטי ברמה הזאת".

ח"כ מיקי חיימוביץ' מימין וגיל דייגי (משמאל) בסיור של ועדת הפנים והגנת הסביבה באתר המיועד לשדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל (צילום: מטה המאבק נגד השדה ברמת דוד)
ח"כ מיקי חיימוביץ' מימין וגיל דייגי (משמאל) בסיור של ועדת הפנים והגנת הסביבה באתר המיועד לשדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל (צילום: מטה המאבק נגד השדה ברמת דוד)

לאחרונה יזמה יו"ר ועדת הפנים והסביבה בכנסת מיקי חיימוביץ' סיור בעמק יזרעאל לחברי הוועדה בו נפגשו בעיקר עם מתנגדי החלופה והודיעו כי ידרשו לקיים גם סקר השפעה על הבריאות בחלופה זו, אף שחוקי התכנון לא מחייבים סקר כזה. גם שרת התחבורה מירי רגב, הכריזה כי היא תומכת בהקמת שדה בנגב.

חמש רשויות הסמוכות לבסיס רמת דוד: עמק יזרעאל, מגידו, זרזיר, קרית טבעון ורמת ישי מתנגדות באופן חד משמעי להקמת שדה התעופה בעמק. לעומתן, בעפולה ובמגדל העמק דווקא נוטים לתמוך בחלופת רמת דוד.

"ככל שמתרחקים מרמת דוד, הנטיה היא לתמוך", אומר דייגי. "הם רוצים שדה תעופה בינוני שיאפשר טיסות לואו קוסט לאירופה או קונקשן. לעומת זאת, רוב הרשויות בדרום תומכות בשדה בנגב כי הוא מספיק מרוחק מהן, כך שמבחינתן, מאזן היתרונות עולה על החסרונות".

חוץ מהפרעות הרעש ששדה תעופה עושה, מה הנזק שיגרום שדה תעופה בעמק יזרעאל?
"אנשים לא מבינים. לשדה תעופה בעמק יזרעאל יש השלכות מאוד שליליות גם על מי שגר באילת. העמק הוא אסם התבואה של המדינה, חלק גדול מהירקות והפירות גדלים פה. אם זה לא יהיה, נהיה תלויים רק בטורקיה ובמקומות אחרים שמייצאים אלינו עגבניות, פלפלים ומלפפונים".

מה הקשר בין שדה תעופה לחקלאות?
"הקשר הוא מיידי. השטח הדרוש לשדה מאוד גדול. היום בסיס רמת דוד משתרע על 5,000 דונם. השדה המתוכנן הוא 15,000 דונם, על חשבון שדות ומטעים. אבל החלק הכי משמעותי אלו תקנות הבטיחות. צריך להרחיק ממנו עופות וציפורים. זה נקרא 'מיאוס ביוטופי', זה אומר שברדיוס של 8 ק"מ מסביב למסלולים צריך להימנע מגידולים שמושכים ציפורים ושלא יהיו מאגרי מים פתוחים. המשמעות של זה היא חיסול מרבית החקלאות בעמק – שטח של 280,000 דונם".

התכנית להקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד שבעמק יזרעאל (מנהל התכנון)
התכנית להקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד שבעמק יזרעאל (מנהל התכנון)

"לא יהיו חמניות, לא תהיה חיטה, לא תהיה שעורה ולא חומוס. כל מה שגרגירים וזרעונים אסור יהיה לגדל. זה יפגע בביטחון התזונתי של המדינה שהוא חלק מהחוסן הלאומי ולכן זה משפיע עלי ועליך בדיוק כמו על תושבי תל אביב וירושלים".

למה שבנבטים לא יהיו השפעות כאלה?
"באזור של נבטים אין חקלאות. שטח בסיס נבטים היום הוא 48,000 דונם. על פי התכנון של מנהל התכנון לשדה בנבטים, כל משמעות הקצאת הקרקע שצריך להלאים בנבטים, לפי התכנון הנוכחי, היא לקחת 1,200 דונם של מדבר שלא שייכים לאף אחד צמוד לגדרות של הבסיס. בעמק יזרעאל אמורים לקחת 10,000 דונם שנמצאים כיום בשימוש חקלאי".

אז מי מתנגד לשדה בנבטים?
"צה"ל מתנגד ובכל פעם ממציא הסבר אחר. עמיקם נורקין, מפקד חיל האוויר, אמר לראש המועצה האזורית לפני שנתיים, שמה שמפריע לו בדרום זה לא הקרבה לכור הגרעיני ולא הסיפורים על האמריקאים שבנו חלק מנבטים ולא ה-F35 בנבטים. כל זה לא מטריד. מה שמטריד אותו זה נוחות האימונים שלו בדרום".

חיזוק נוסף לטענה שהתנגדות חיל האוויר נובעת מהפגיעה באימונים, ביטא סגן אלוף עמרי גרובר, ראש ענף תעבורה ופיקוח טיסה בחיל האוויר, שאמר בוועדת ביקורת של הכנסת בתחילת אוגוסט: "ההחלטה היא של הדרג המדיני והצבא יעשה מה שיידרש. אם יוחלט זה ניתן לביצוע אבל לא בתצורתו הנוכחית. בית הספר לטיסה יצטרך לעבור למקום אחר". מנימת הדברים של סא"ל גרובר ניתן להבין שגם בחיל האוויר מתחילים להתכונן לאפשרות שהשדה יוקם בנבטים.

אימוני חיל האוויר זה שיקול חשוב, לא?
"את המגבלות האלה אפשר לפתור. זו לא פעילות מבצעית, אלא רק אימונים. בסופו של דבר יש פה העדפת נוחות של חיל האוויר מול איכות החיים של 300,000 תושבים בעמק יזרעאל ומיליון תושבים בדרום ובמרכז. אם יהיה פה מנהיג רציני הוא יכול להגיד לכל אחד להתיישר ולעשות את זה. אנחנו לא צבא שיש לו מדינה, אלא מדינה שיש לה צבא. הגיע הזמן שהזנב יפסיק לקשקש בכלב. שחיל האוויר יבין את מקומו בפאזל וימצא פתרונות. כל יישובי מועצת הנגב, מדימונה ובאר שבע ועד היישובים הכי קטנים, כפריים ועירוניים, כולם רוצים בנבטים. לכל אלו אפשר להוסיף את תושבי עוטף נתב"ג".

מה עם יישובי עוטף נתב"ג?
"הם מבינים שהם לא יכולים להמשיך לחיות עם הרעש בנתב"ג כל הלילה. הם מבינים שהפתרון המהיר והכלכלי יותר זה בנבטים ולכן הם מעדיפים את מתווה נבטים. נפגשנו עם ראשי הרשויות של ראשון לציון, חולון, בת ים ויהוד ועם תושבים מהמושבים שמסביב לנתב"ג. אנחנו בקשר כל שבוע-שבועיים עם אחד מראשי הרשויות במועצת הנגב וארגונים של הנגב. כולם רוצים את שדה התעופה בנבטים".

למה אתה טוען שנבטים היא חלופה מהירה יותר?
"זה בעיקר עניין טכני. המסלול המיועד בנבטים, נבנה לפני 20-15 שנה בהתאמה לדרישות של שדה אזרחי. מכיוון שכך, הוא תוכנן עם מכשור לנחיתות אזרחיות, הוא נסלל באורך וברוחב וביכולת נשיאת משקל שמותאם למטוסים אזרחיים".

וברמת דוד המצב שונה?
"זה שדה למטוסי קרב. מסלולים קצרים, צרים ולא מספיק עמוקים. ג'מבו שינחת שם, יגרום לשקעים. התכנון ברמת דוד הוא לגרד את כל החלק הצפוני של בסיס חיל האוויר ולבנות שני מסלולים אזרחיים חדשים לגמרי. יותר ארוכים, יותר רחבים ב-25 מטר מהקיים ובעיקר יותר עבים, עם מצעים של אבנים מתחת ואז המסלול יכול לשאת יותר משקל.

"למעשה, התהליך הרבה יותר מסובך כי צריך למחוק בסיס צבאי, לנקות את הקרקע מדלק ושמן שמחלחלים לקרקע, למסור אותה לרמ"י, להעביר את זה ליזם פרטי, שהוא יתחיל לעבוד. בתאוצה משמעותית זה 10 שנים, שהן 7-6 שנים יותר מנבטים. פי 8 יותר יקר מנבטים. בדרום אתה לא לוקח קרקע מאף אחד. בעמק יזרעאל זה 10,000 דונם ששייכים היום ליישובים וזה על הראש של תושבי כפר ברוך".

אם כל הסימנים מצביעים לאותו הכיוון, בעצם אתה צריך רק לשכנע את חיל האוויר?
"אני לא מסכים לטענה הזו. תראה, ב-1993 חתמנו על שלום עם ירדן. הירדנים ביקשו שמטוסים ירדנים יעברו מעל מדינת ישראל, במרחב האוויר של נתב"ג. מפקד חיל האוויר אמר 'מה פתאום? הם יתרסקו על תל אביב או על הר הבית'. רבין אמר לו 'אני מבין את האילוצים, יש פה נושא ברמה מדינית אסטרטגית וזה מה שהולך להיות. אתה תמצא פתרון מבצעי שלא יתרסקו על תל-אביב'.

"הוא אמר וזה מה שקרה. בתור מי ששירת 25 שנה בחיל האוויר ועד לפני שנה טס על F16 אני לא זוכר פעם אחת שהייתה הזנקה של מטוסי קרב אל מול מטוס ירדני שחושדים שהוא הולך להתרסק על יעד אסטרטגי בישראל".

אתה אומר שהתשובה לא צריכה להגיע מהצבא אלא מהדרג המדיני.
"נכון. מאוד קשה להתווכח עם מפקד חיל אוויר שאומר שיש פגיעה ביטחונית, אבל זה יהיה חטא. הוא צריך להגיד שיש לזה משמעויות ולא להגיד 'אי אפשר'. זו תהיה טעות מרה שתיזכר לו לדיראון עולם. מפקד החיל הוא במקור מהעמק. לא ישכחו לו את זה לעולם אם בגללו עמק יזרעאל ייהרס".

ככל שדייגי ושותפיו למאבק מראים נחישות, נראה שסוללת התמיכה בחלופת נבטים הולכת וגדלה: הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט כבר הודיע כי יצטרף לבני ביטון, ראש עיריית דימונה, במאבק הציבורי למען שדה תעופה בנגב, ושר המודיעין אלי כהן (הליכוד), תומך גם הוא.

לאחרונה נראה כי גם שרת התחבורה מירי רגב מפעילה לחצים משלה כדי לקדם את התכנון בנגב. ל"דבר" נודע כי השרה הנחתה את רשות התעופה האזרחית לקדם את השדה בנבטים, ואם החלופה איננה אפשרית, למצוא במקומה חלופה אחרת בנגב, ולא ברמת דוד. מנגד, עד כה אנשי רשות התעופה האזרחית ומנהל התכנון הביעו תמיכה דווקא בחלופת רמת דוד.

תגובת דובר צה״ל: "עבודת המטה לבחינת מיקום שדה תעופה משלים נתב״ג מבוצעת בצורה מקצועית תוך ניתוח פרמטרים רבים, זאת בשיתוף גורמי מקצוע וגורמי השפעה לצרכים המבצעיים של צה"ל וביניהם רשות שדות התעופה, נתיבי ישראל ומשרדי ממשלה נוספים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!