דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אנרגיה / משרד האנרגיה בוחן חיבור ישראל לרשת החשמל האירופית באמצעות כבל תת ימי לקפריסין

השר שטייניץ: "זה יאפשר לנו לקבל גיבוי חשמלי מאירופה בעיתות חירום וגם יתמוך ביכולתנו להגדיל בצורה משמעותית את ההסתמכות על אנרגיה מהשמש, באמצעות הגיבוי האירופי למערכת בימי סגריר ובערבים"

שר האנרגיה יובל שטייניץ בכנס סביבה 2050 (צילום: מור הופרט)
שר האנרגיה יובל שטייניץ בכנס סביבה 2050 (צילום: מור הופרט)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בחודשים האחרונים נבחנת אפשרות לתכנון והקמה של כבל חשמל תת ימי שיעבור בין קפריסין לישראל. כך הודיע משרד האנרגיה היום (שני). הכבל צפוי לצאת מישראל, אל קופנוי שבקפריסין, משם לכרתים, ולחצי האי היווני, וכך יתחבר אל רשת  החשמל האירופאית. 

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ: "בעקבות צינור הגז ישראל-אירופה, אנו מקדמים כעת פרויקט פורץ דרך נוסף – חיבור מערכות החשמל בין ישראל לאירופה באמצעות כבל תת ימי שיחבר אותנו דרך קפריסין ליוון לרשת החשמל האירופית. דבר זה יאפשר לנו לקבל גיבוי חשמלי מאירופה בעיתות חירום וגם יתמוך ביכולתנו להגדיל בצורה משמעותית את ההסתמכות על אנרגיה מהשמש, באמצעות הגיבוי האירופי למערכת בימי סגריר ובערבים".

המשרד החל בפעילות במספר אפיקים: 

  1. 1.    קידום מזכר הבנות (MOU) עם קפריסין ויוון.
  2. 2.    בחינה ולמידה של מבנה משק החשמל האירופאי ובדיקה טכנו-כלכלית.
  3. 3. דיונים מקצועיים עם הקפריסאים, היוונים וצדדים נוספים באיחוד האירופאי.

קפריסין עדיין לא מחוברת לרשת האירופית

מדיניות האיחוד האירופאי קובעת כי כל מדינות האיחוד יחוברו לרשת משותפת, כך שקפריסין נותרה בין המדינות האחרונות באיחוד שאינה מחוברת למדינות אחרות. בנוסף, מדיניות האיחוד כוללת יעדים להגדלת החיבוריות והמסחר בחשמל בין מדינות האיחוד, שכן יכולת המסחר בחשמל מייעלת את משק החשמל האירופאי ותורמת לעמידה ביעדי הפחתת פליטות גזי חממה. בנוסף, רשת משותפת מקלה על התמודדות עם ירידת תפוקה סולרית בשל עננות.

גודל החיבור המתוכנן הוא 1,000 מגהואט בהתחלה, עם אופציה לשדרוג ל-2,000 מגהואט. שלושת המקטעים (כולל מקטע ישראל-קפריסין)  הוכרו על ידי האיחוד האירופאי כ-PCI, Projects of Common Interest, כלומר פרויקטים בעלי אינטרסים משותפים, ומימון הפרויקט על ידי האיחוד והמדינות השותפות ייקבע בהמשך בהתאם להסכמים שיחתמו בין הצדדים.

השכנות בינתיים פחות רלוונטיות

אותם יתרונות הקיימים בפרויקט תת-ימי מורכב, המבוסס על יחסים ידידותיים, אינו נראה אפשרי כיום עם ירדן ומצרים, אף כי התועלת ממנו עשויה להיות גדולה יותר ובעלות נמוכה יותר. למרות שיש קשרים מסוימים בין אנשי תעשייה מהאזור, הציבור והממסד הפוליטי במדינות השכנות עדיין מתנגד לפיתוח נרחב של קשר כלכלי עם ישראל. כל עוד זה המצב הפוליטי, חיבור רשתות עם קפריסין ואירופה הופכת לחלופה הגיונית יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!