דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

חקלאות / בשל גל החום: נזקים בשווי של 15 מיליון שקלים לגידולים חקלאיים

לפי הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, התקבלו בעשרת הימים האחרונים דיווחים של למעלה מ-600 חקלאים בגין נזקים שנגרמו לגידולים | מרבית הדיווחים הם על פגיעות, בגידולי תפוחי העץ, האבוקדו, הענבים, העגבניות והמלפפונים

מדחום לתפוח בכרם בן זמרה (צילום: ניסים שטרן)
מדחום לתפוח בכרם בן זמרה (צילום: ניסים שטרן)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

נזקים בשווי של 15 מיליון שקלים נגרמו לגידולים חקלאים בשל גל החום הנוכחי, כך עולה מנתוני קנט (הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות). לפי קנט, מאז תחילת גל החום לפני 10 ימים, התקבלו בחברה דיווחים של למעלה מ-600 חקלאים בגין נזקים שנגרמו לגידולים שלהם בשל החום הכבד ששורר בארץ.

בקנט מדגישים כי הדיווחים התקבלו ממגדלים מכל רחבי הארץ ובכלל זה מדרום הארץ, מאזור המרכז ומצפון המדינה. לאור ההערכות כי גל החום צפוי להימשך ואף להחריף, החליטו בקנט לתגבר את פעילות המעריכים שיוצאים למטעים, על מנת שהללו יוכלו לקבוע בהקדם את היקפי הנזקים ושהחברה תוכל לפצות את החקלאים בהתאם.

לפי קנט התקבלו דיווחים על פגיעות בגידולי תפוחי העץ, האבוקדו, הענבים, העגבניות והמלפפונים. נזקים כבדים נגרמו גם למגדלי העופות כתוצאה מהחום. החום הכבד משפיע במיוחד על גידולי הפירות הנמצאים בימים אלה טרם קטיף, להם החום גורם לצריבות של הפרי על העצים, דבר שפוסל את הפרי לשיווק.

נזק לפירות עקבגל החום, 9 בספטמבר 2020 (צילום: מוחד בשיר, אפי אברהם)
נזק לפירות עקבגל החום, 9 בספטמבר 2020 (צילום: מוחד בשיר, אפי אברהם)

בקנט מציינים כי במקרה של התפוחים, החום הכבד ששרר בגליל העליון וברמת הגולן, אזורי הגידול המרכזיים של התפוחים, גרם לכך שהטמפרטורה הפנימית של התפוחים על העצים זינקה וגרמה, במקרים רבים, להתבשלות של הפרי על העץ כתוצאה מהחום.

"מבחינת החקלאים, המשמעות של ההתחממות הגלובלית היא לא בהכרח שיהיה יותר חם. הבעיה המרכזית הגורמת לנזקים הכלכליים הכבדים היא התכיפות של אירועי הקיצון הנגרמים כתוצאה משינויי האקלים". אומר שמוליק תורג'מן, מנכ"ל קנט ומוסיף כי "הבעיה היא שחקלאי לא יכול להתגונן מאירועי הקיצון. כאן המדינה צריכה להיכנס לתמונה ולהבין שתמיכה בביטוח והקטנת החשיפה הכלכלית של החקלאי היא צעד משמעותי וחשוב יותר מבעבר לצורך שמירה על אספקה טריה וסדירה של תוצרת חקלאית, כחול-לבן, ומניעת תנודתיות בהיקפי התוצרת שיובילו לקפיצות משמעותיות במחירים".

זהו אינו גל החום הראשון שפוקד את הארץ השנה וגורר איתו נזקים כבדים לחקלאים, כאשר בגל החום במאי נגרמו נזקים בשווי 30 מיליון שקלים. בקנט, קרן ביטוחית בבעלות המדינה וארגוני החקלאים, שהוקמה כדי לספק ביטוח לחקלאים מפני נזקי מזג אוויר קושרים בין העלייה בנזקים והתכיפות גלי החום ופגיעות מזג האוויר לבין שינויי האקלים הנגרמים כתוצאה מהתחממות הגלובלית.

מנתוני קנט עולה כי הממוצע השנתי של נזקי הטבע לחקלאות בחמש השנים האחרונות (2015-2019) זינק בכ-45% ועמד על כ-310 מיליון שקלים בשנה, לעומת ממוצע הנזקים השנתי בחמש השנים הראשונות של העשור (2010-2014) שעמד על כ-213 מיליון שקלים. בקנט מעריכים כי בדומה לשאר העולם, גם בישראל נזקי שינויי האקלים עלולים להחמיר בהמשך כשהנפגעים המיידיים ימשיכו להיות החקלאים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!