דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אבי ניסנקורן

תקווה לעובדות / הפיטורים ב"אמיליה קוסמטיקס" הוקפאו, הצדדים ייכנסו למו"מ

לאחר ישיבה של ועדת העבודה והרווחה בכנסת, הסכימה הנהלת המפעל להיכנס למו"מ בתיווך יו"ר ההסתדרות. "פיטורין הם צעד אחרון, בטח במקום כמו ירוחם", אמר ניסנקורן

אבי ניסנקורן ועובדות אמיליה קוסמטיקס. צילום באדיבות דוברות ההסתדרות
אבי ניסנקורן ועובדות אמיליה קוסמטיקס. צילום באדיבות דוברות ההסתדרות
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שימועי העובדים לקראת פיטורים בחברת אמיליה קוסמטיקס בירוחם הוקפאו, והצדדים ייכנסו למשא ומתן בראשותו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן – כך סוכם היום בישיבת ועדת העבודה והרווחה של הכנסת. ניסנקורן הציע את המהלך, והוא התקבל על ידי נציגי ההנהלה והעובדים בגיבוי של יו"ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו). בתום הדיון אמרה יו"ר ועד העובדים במפעל פולה עמר ל"דבר ראשון" כי היא מרוצה מתוצאות הישיבה, ומודה ליו"ר הועדה על כינוסה הדחוף. "אני מאמינה שיו"ר ההסתדרות שנכנס לתמונה, ואביגדור יצחקי לא יוותרו ויתמכו בנו לכל אורך הדרך".

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן הציב בדיון שלושה עקרונות להבראת המפעל: "המפעל צריך לעמוד בפני עצמו ולעבור למצב של רווחיות. פיטורין הם צעד אחרון, בטח במקום כמו ירוחם, ולא צעד ראשון. ומדינת ישראל צריכה לעזור לפריפריה ולמקומות כמו ירוחם" אמר. לדבריו, כבר ביום חמישי בערב הציעה ההסתדרות להנהלה להקפיא את הפיטורין ולהתכנס לישיבה בלשכת יו"ר ההסתדרות, בחיפוש משותף אחר פתרון למשבר. להצעה זו הצטרף גם אביגדור יצחקי, נציגו של שר האוצר שאמר כי בכוונת האוצר לסייע למפעל במידת הצורך, אולם הנהלת המפעל סירבה. "אני לא מקבל את זה, אנחנו מדברים על עובדים קשי יום שיפלטו לאבטלה ואין להם מקום עבודה אחר. אני לא בטוח שאי אפשר עדיין להתייעל במקומות אחרים".

"המפעל לא במצוקה כספית גדולה לעניות דעתי אחרי עיון בדו"חות" אמר אביגדור יצחקי, שנשלח מטעם שר האוצר לסייע בפתרון המשבר, בשל ניסיונו כמנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר וכרואה חשבון. "זה נכון שהמפעל הפסיד 7 מיליון ₪, לאחר קיזוז רווחי המפעל בארה"ב, אבל אין כוונה של הבעלים לסגור וזה נאמר בפה מלא. יש הזמנות של לקוחות. הוא צריך להתייעל ולהבריא את העבודה כדי להביא למצב שבו המפעל יעיל. יו"ר ההסתדרות אמר נכון – אין שום בעיה לשתף פעולה כדי להביא ליחסי עבודה בריאים שהם היסוד של כל מפעל בריא", אמר. "שר האוצר שלח אותי כי הוא חרד. כבודו של אדם זה קודם כל הפרנסה שלו. באתי וביקשתי מהם להשהות את מכתבי השימוע לחודש ואנחנו נשתתף במו"מ עם ההסתדרות והעובדים ואני מניח שנגיע לתוצאה טובה. ואם המדינה צריכה לסייע, היא תסייע".

לדבריו מנכ"ל החברה, שאול שלח, מצבו של המפעל התדרדר בשל ירידה בהיקף הפעילות הנובעת מגדילה בייבוא ובתחרות של מותגים בינלאומיים עם המותגים המיוצרים בארץ. "קודם כל עשינו חריש עמוק במה שלא נוגע לעובדי ייצור. ביטלנו 27 משרות ניהוליות, כולל 2 סמנכ"לים. 27 תפקידים שלא קיימים היום. פיטרנו מנהלים, מהנדסים, עובדי איכות – מי שמאכלס משרדים. מספר המכוניות בחברה ירד מ-47 ל-33. פוטרו מנהלים בעלי מכוניות. קיצצנו כל הוצאה שלא נוגעת לעובדים. מנהלים בכירים ויתרו על שכר כשאף עובד לא נתבקש לעשות זאת. ממילא אנחנו מנהלים צנועים עם הוצאות נמוכות. כשאני טס למפעלים שלנו בחו"ל, אני יושב במחלקה רגילה במושב האחרון של המטוס. אני שמח שלעובדים שלנו יש תנאים טובים, ויש להם. הם השיגו אותם במהלך שנים של עבודה קשה, אבל בתקופה שהמפעל יכל להרשות לעצמו לתת אותם. לאף אחד לא קל לעשות פיטורים. זה קשה לי, אבל אני עומד מאחורי זה מתוך אחריות להציל את מקום העבודה של 90% מהעובדים."

פולה עמר, יו"ר הועד. צילום: דבר ראשון
פולה עמר, יו"ר הועד. צילום: דבר ראשון

בתחילת הדיון התעקש שלח כי המפעל חייב להיכנס מיידית להבראה הכוללת פיטורי עובדים, אולם נענה להצעה לבסוף להצעת ההסתדרות לאחר שהופעל עליו לחץ רב מצד חברי הכנסת שנכחו בדיון "השילוב הנכון יושב כאן בחדר – הממשלה, ההסתדרות וההנהלה. צריך להקפיא את הפיטורין" אמר ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) לשלח. "אתה מבין את האווירה לא רק בחדר הזה ובכנסת אלה בציבור כולו. הציבור לא יקבל פיטורין בירוחם. קח את העצה, שבו יחד ותפתרו את זה. המדינה מוכנה לעזור. אם תצטרכו את גיבוי הכנסת אני אומר לך שתקבלו".

לביקורת שהופנתה כלפיו באשר למכירתם של המותגים אשר היו בבעלות המפעל, כשבועיים לאחר רכישתו על ידי קבוצת אמיליה פיתוח, והפיכת המפעל הלכה למעשה לקבלן ביצוע עבור חברות אחרות התלוי בהן לקיומו, השיב כי הוא מבקש להשאיר נושא זה בצד, ולהתמקד בנחוץ להצלת המפעל כיום. "יכול להיות שלפני 7 שבע שנים מישהו עשה טעות" אמר.

ממלאת מקום ראש מועצת ירוחם טל אוחנה אמרה כי בסיור שנערך עם שר האוצר לפני כשבועיים, בו הוצגה לו תנופת הבינוי והדיור בעיר, היא הציגה בפניו גם את נתוני האבטלה העומדים על 13%."זה כפול ויותר מהממוצע הארצי. אני פונה ליו"ר הוועדה ולחברים ממשרד הכלכלה, אנחנו לא מקבלים תשובות מה התוכנית להתמודד עם מצב האבטלה בעיר" אמרה. "אי אפשר לעשות צעדים חד צדדיים. אם במגה הגיעו להבראה אין סיבה שכאן יהיו פיטורים חד צדדיים. אלה העניים העובדים של מדינת ישראל, עוד לפני שנפלטו משוק העובדה, וכבר היום הם עניים. כשאמא שעובדת פה, לא יכולה לשלם על קייטנה ומבקשת כסף מאבא שלה שמתקיים מקצבה, זה עוני". אוחנה הודתה להסתדרות ולוועד העובדים על מאבקם כדי שלא יפוטרו עובדים במפעל.

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) אמר כי חשיבות הדיון חורגת אל מעבר למקרה הנקודתי. "זה מקרה בוחן לעד כמה מדינת ישראל רצינית ביחס לפריפריה. העיר ירוחם היא המקרה הכי טוב שיכולנו לחלום עליו, יש בה הנהגה עירונית יוצאת מן הכלל, השקעות בדיור, מחנות צה"ל שעברו לשם. הכל ניתן כדי שזה יפרח. אבל צריך תעסוקה. ואם נזנח את התעסוקה כשהכל קורה, אז זהו, נגמר הסיפור. זה רגע מבחן, והמדינה, ההסתדרות והסקטור הפרטי צריכים להירתם. מפעל בירוחם הוא לא כמו במרכז הארץ, יש אמנה לא כתובה בין המפעל לעיר. התעשיינים מקבלים הטבות, אבל הם צריכים להבין שהעובדים הם העיקר". טרכטנברג הדגיש ככלכלן שנכון יהיה לשקם את המפעל באמצעות הגדלת הכנסותיו, ולא קיצוצים ופיטורין.

 

עובדי מפעל 'אמיליה קוסמטיקס' בירוחם הכריזו בשבוע שעבר על שביתה עקב כוונה לפטר עשרות עובדים ועובדות במפעל. כ-250 עובדים מועסקים במפעל, מתוכם כ-160 תחת הסכם קיבוצי, יתר העובדים מועסקים בחוזים אישיים. לדברי העובדים, הוציאה הנהלת המפעל מכתבי פיטורים לעשרות עובדים וזאת ללא כל תיאום עימם, ובלי לבחון מהלכים חלופיים לחסכון בעלויות.הקימו אוהל מחאה בפתח המפעל, בסיוע ההסתדרות, ושהו בו גם במהלך סוף השבוע. בערב יום שישי נערכה במקום קבלת שבת, בהשתתפות משפחות עובדים ופעילים חברתיים שהגיעו למקום כדי להפגין תמיכה במאבק העובדים.

קבלת שבת של עובדי אמיליה קוסמטיקס בירוחם. צילום: דבר ראשון
קבלת שבת של עובדי אמיליה קוסמטיקס בירוחם. צילום: דבר ראשון

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!