דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תעשיית התמרוקים

תעשייה ישראלית / מדוע קל לייבא תמרוקים לארץ, אך היצרנים נתקלים בקשיים לייצא?

אמיליה קוסמטיקס לא לבד. אלפי העובדות והעובדים בחברות הקוסמטיקה נמצאים תחת איום כיוון שהמדינה מערימה קשיים על הייצוא, לצד הקלות על הייבוא. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הבטיח להיחלץ לעזרת היצרנים.

מוצרי טיפוח ישראלים. צילום: ראחים כאתיב / פלאש 90
מוצרי טיפוח ישראלים. צילום: ראחים כאתיב / פלאש 90
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בדיון שהתקיים אמש בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אשר עסק באיום הפיטורים בחברת אמיליה קוסמטיקס, נחשף כי המדינה מערימה קשיים על ייצוא מוצרי קוסמטיקה, בעוד הרגולציה על הייבוא, פחתה.

"יש לנו רגולציה ייחודית בעולם, בארה"ב ואירופה אין צורך לרשום תמרוק", אמרה בדיון נורית הראל, מבעלי חברת ד"ר פישר אמרה. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אשר נכח בדיון הבטיח לסייע, "אני שומע פעם ראשונה על בעיות הייצוא בענף ואני מתחייב להירתם לזה. אם המדינה מעודדת ייבוא, אפשר לעודד גם ייצוא".

נציגי חברות התמרוקים בישראל אשר הגיעו לדיון, הציגו נתונים על פיהם עודף הרגולציה של משרד הבריאות מקשה על הייצוא לשוק העולמי, בשעה שמדיניות הממשלה מעודדת ייבוא המתחרה בהם בשוק המקומי.

ח"כ מיקי לוי אמר "נחשפתי בחודשיים וחצי למגמת הפיטורים בקוסמטיקה. סיירתי בד"ר פישר, פאר פארם, פרסיל, והתעשייה בסכנת קריסה. מדובר בכ-3,500 עובדים. חברת פאר עומד לסגור מפעל של 80 עובדים. וד"ר פישר הולך לסגור מפעל. חלק מהצרות נובעות מהרגולציה שאנחנו גורמים לה. כשמשנים את הציור על אריזת מוצר, כדי לייצא לסין לדוגמא, הוא צריך לעבור שוב את כל המסלול של הרגולציה שאורך עשרה חודשים, ובינתיים הוא מפסיד את ההתקשרות".

"הממשלה ביטלה את כל המכסים ויש הצפה של מוצרים בייבוא שפוגעים בשוק המקומי ובייצור. נשאר לנו רק הייצוא. נדרש צעד דרסטי –  שמחר בבוקר השר יחתום על צו ויבטל את הנטל הרגולטורי שמקשה על הייצוא".

"אתם מפספסים את התמונה הגדולה. העובדים פה נראים כמו העובדים שלי – נאמנים וחרוצים שנותנים את נפשם" אמרה נורית הראל, בהתייחסה לעובדות מ'אמיליה קוסמטיקס' בירוחם שעומדות לפני פיטורים. "תעשיית התמרוקים במשבר. לפני שבועיים נסגר מפעל ועשרות עובדים הלכו הביתה בלי דיון חירום. אני הפסדתי מכרז בארה"ב. ולמה? כי עד שאקבל רישיון תוך 3 חודשים ממשרד הבריאות, הם לקחו ספק אחר.

"כאן בשביל לצאת עם סבון ידיים אני צריכה מראש אישור למרכיבים, לסלוגן שאני הולכת לרשום על האריזה – 'סבון ריחני'. כבר עשר שנים אנחנו בשולחנות עגולים ובכנסת וכלום לא קורה, והמפעלים מוציאים את קווי הייצור לחו"ל".

אמיליה קוסמטיקס. צילום: דבר ראשון
אמיליה קוסמטיקס. צילום: דבר ראשון

עדי שאולי, מנהל תעשיות מוצרי הבניה והצריכה בהתאחדות התעשיינים, אמר כי ההתאחדות צופה את המשך הקיטון בענף זה בהיקף של 8-10% עד סוף 2016. "הממשלה ביטלה את כל המכסים ויש הצפה של מוצרים בייבוא שפוגעים בשוק המקומי ובייצור. נשאר לנו רק הייצוא. נדרש צעד דרסטי – שמחר בבוקר השר יחתום על צו ויבטל את הנטל הרגולטורי שמקשה על הייצוא".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) אמר כי קיבל התחייבות ממשרד הבריאות שתקנות התמרוקים יטופלו במושב הכנסת הבא, וכי בכוונתו לפנות לשרי האוצר והבריאות להבטחת הטיפול בנושא. "אכן יש דברים שטותיים במסגרת הרגולציה ונפעל לשנות אותם בהקדם באמצעות הצעת חוק", אמר אלאלוף.

ממשרד הבריאות נמסר כי רגולציית תמרוקים בישראל נעשית כיום באמצעות "צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (תמרוקים)", המחייב בדיקת כל תמרוק ומתן רישיון עבורו, בין אם לשימוש בישראל ובין אם לייצוא.

לדבריהם משרד הבריאות יזם ומקדם תקנות תמרוקים אשר עתידות להחליף את הצו, ואשר יאפשרו בין היתר שיווק תמרוקים ללא צורך במתן רישיון, כי אם באמצעות יידוע בלבד. באופן זה, תינתן הקלה משמעותית ליבואנים וליצרנים, אשר לא יצטרכו להמתין לקבלת רישיון. לדבריהם תקנות אלה צפויות לעלות לדיון לאחר אישור משרד המשפטים.

כמו כן ציינו במשרד הבריאות כי "לא ידוע למשרד הבריאות על עיכוב נקודתי אשר לא מקבל מענה.ככל שיעלה הצורך, משרד בריאות ייתן פתרון נקודתי ליצרן הנקלע לקשיים בנושא הייצוא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!