דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איציק שמולי

לקראת סגר שני / סגר במסגרות לאנשים עם צרכים מיוחדים: "זה לא אנושי, אנחנו במצב נפשי ופיזי מאוד קשה"

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים שנמצאים במסגרות חוץ ביתיות של משרד הרווחה, דורשים שילדיהם לא יסגרו במעונות במהלך הסגר ויוכלו לצאת הביתה בחגים

מוסד נעול. "הילדים חסרי הישע אינם מהווים סיכון"(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מוסד נעול. "הילדים חסרי הישע אינם מהווים סיכון"(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ילדים עם צרכים מיוחדים ומוגבלות שכלית, השוהים במסגרות חוץ ביתיות של משרד הרווחה, היו סגורים במעונות במשך חודשיים בסגר הקודם, גם לאחר שיתר חלקי המשק שוחררו מהסגר. כעת, כשאנו נמצאים לקראת סגר נוסף, דורשים הוריהם אפשר לילדים לצאת הביתה בחגים.

בחודש מאי, הגישו ההורים עתירה לבג"צ, שקבע שעל משרד הרווחה לפעול בשקיפות מול  ההורים. המשרד נמצא בדיונים על הנושא, אך לטענת ההורים המשרד לא שינה את דרכי פעולתו ועל אף הסגר המתקרב הם אינם יודעים מה צפוי לקרות ביום שישי הקרוב, ערב ראש השנה.

מלבד הטענות על חוסר שקיפות, ההורים מביעים חשש למצבם הנפשי של ילדיהם בעקבות הסגר.

ד"ר שמואל מירון, אב לבן 24 שנמצא במסגרת חוץ ביתית אומר ל'דבר: "פקידי משרדי הבריאות והרווחה לא מבינים שהאחריות שלהם היא לא רק כלפי בריאותו הפיזית של חסר הישע, אלא גם לבריאותו הנפשית. יש הרבה ילדים שנגרמה להם טראומה מזה שלא ראו את ההורים שלהם במשך חודשיים בסגר הקודם. אני מאוד מודאג שתגרם לבן שלי פוסט טראומה חוזרת במצב הנוכחי. אם יהיה סגר נוסף אני לא יודע איך הוא יעמוד בזה ואיך אני אעמוד בזה".

ד"ר שמואל מירון. "אני מאוד מודאג שתגרם לבן שלי פוסט טראומה חוזרת" (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר שמואל מירון. "אני מאוד מודאג שתגרם לבן שלי פוסט טראומה חוזרת" (צילום: אלבום פרטי)

מירי אליתים, אמא לבן 23.5 שנמצא במעון בנתניה, אומרת: "לקראת הסגר מתנהגים כמו בסגר הראשון ללא שקיפות. מדובר על ילדים עם צרכים מיוחדים, מוגבלות שכלית, עכשיו הם יהיו כלואים שוב, זה אומר שלא נוכל לקחת אותם בחגים, בסופי שבוע, מדובר על ילדים ששגרת חייהם זה לבוא בסופי שבוע הביתה. זה לא אנושי, אנחנו במצב נפשי ופיזי מאוד קשה, גם הילדים וגם ההורים. צריך למצוא פתרון. כמו שיש להורים גרושים הסדרי ראיה לקחת מעיר לעיר, וכמו שפותחים את נתב"ג, ונותנים פתרונות למי שמתפלל בבתי כנסת".

מירי אליתים. "למצוא פתרון. כמו שיש להורים גרושים הסדרי ראיה לקחת מעיר לעיר" (צילום: אלבום פרטי)
מירי אליתים. "למצוא פתרון. כמו שיש להורים גרושים הסדרי ראיה לקחת מעיר לעיר" (צילום: אלבום פרטי)

מירון הוסיף כי "החניכים מגיעים לחופשות הביתה כבר שלושה חודשים, לא קרה שחניך נדבק מהוריו והדביק את חבריו ולכן אנחנו לא מבינים למה צריך לבודד אותם. הדרישה שלנו היא לאפשר לצאת הביתה בכל שלושת החגים. ההורים מתחייבים שהם יהיו בבית, עם כל האמצעים וההנחיות של משרד הבריאות ובסוף החג יחזרו להוסטל".

אליתים התייחסה גם להשפעה הנפשית של הסגר עבור הצעירים שנמצאים במעונות. "זה יכול לגרום להם לרגרסיה עמוקה, משבר, דכאונות. על זה לא מסתכלים. עוד פעם מתנהגים אלינו כמו לחצר האחורית. כותבים מכתבים לשמולי (איציק שמולי, שר הרווחה, ט.כ), שולחים ווטסאפים, וההתעלמות מזעזעת. פשוט לא מתייחסים אלינו למרות שפסיקת בג"צ דרשה מהם להתנהג בשקיפות".

מירון אמר לסיכום, "הילדים חסרי הישע אינם מהווים סיכון, הם לא משתתפים במסיבות של ידוענים ומסיבות טבע. אי אפשר להמשיך ולהתעלל בהם פעם נוספת".

ממשרד הרווחה לא התקבלה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!