דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

גזענות / "זה הנוהל": אישה מוסלמית התבקשה להציג תעודה מזהה בכניסה לקניון באשדוד

מאבטח בקניון עופר בעיר אמר לאחמד אלעוברה, ואימו ראדה, כי "ערבים צריכים להראות תעודה מזהה" | רק בתום ויכוח קצר, ואחרי שאלעוברה הציג תעודת מתנדב של משרד הביטחון, הורשו השניים להיכנס לקניון

משפחת אלעוברה, הילדה אינארה האב סמי הבן אחמד והאם ראדה שסבלו מיחס גזעני בקניון עופר באשדוד, "אני מצפה לקבל יחס שווה" (צילום: אלבום פרטי)
משפחת אלעוברה, הילדה אינארה האב סמי הבן אחמד והאם ראדה שסבלו מיחס גזעני בקניון עופר באשדוד, "אני מצפה לקבל יחס שווה" (צילום: אלבום פרטי)
יהל פרג'

"אמא ואני הלכנו להסתובב בקניון, אמא מדדה חום ורצתה להיכנס, כמו כל אזרח, ואז השומר עצר אותה ודרש תעודת זהות, כשאתה בא למקום חדש אתה לא מצפה שירקו עליך", מספר אחמד אלעוברה, בן 18, על אירוע שהתרחש הבוקר (שני) בקניון עופר באשדוד.

אימו, ראדה, שאלה את המאבטח אם הבקשה להציג תעודה מזהה קשורה לעובדה שהיא עוטה כיסוי ראשי. "כששאלתי למה הם לא בודקים את כולם", מוסיף אלעוברה, "השומר אמר לי 'ככה זה הנוהל'".

"לבדוק תיק זה בסדר, אבל תעודת זהות? לא נשמע לי לגיטימי", הוא אומר. אלעוברה אמר לאימו לא להציג תעודה מזהה, והראה למאבטח תעודה ממשרד הביטחון בה הוא מחזיר כמתנדב בכבאות והצלה. והוא עדיין לא רצה להכניס את אמא שלי, אמר 'זה הנהלים, ערבים צריכים להראות תעודה מזהה', הייתי בשוק, היו אנשים מאחורה. ממתי בכל בודקים דבר כזה?", מוסיף אלעוברה, "אחרי כמה דקות של ויכוח הוא הכניס אותנו".

"אמא לימדה בבית ספר הדו-לשוני, עשתה תואר בספיר, והיא גננת כבר 25 שנים במשרד החינוך, ופעם ראשונה נתקלה בדבר כזה", מוסיף אלעוברה, המתנדב כבר שנה בארגון 'ידידים', ולקראת הסגר בחג הפסח האחרון חילק עם חבריו בבאר שבע, שם משפחתו גרה, חבילות מזון לנזקקים.

אחמד אלעוברה, ליהיא נבון ומוחמד אבו-ג'ומעה. "זו לא מלחמה של ערבים נגד הקורונה או יהודים נגד הקורונה. זה בני אדם נגד הקורונה" (צילום: יהל פרג')
אחמד אלעוברה, ליהיא נבון ומוחמד אבו-ג'ומעה. "זו לא מלחמה של ערבים נגד הקורונה או יהודים נגד הקורונה. זה בני אדם נגד הקורונה" (צילום: יהל פרג')

"האמת? פעם ראשונה שאני רואה שמבקשים תעודת זהות, על רקע גזע או דת. להיכנס לקניון בצורה כזו זה לא נעים, הסתובבנו חצי שעה בקניון וחזרנו הביתה" הוא מספר, "מדינה שאני תורם לה, ומישהו רוצה שתשלוף תעודת זהות כי אתה ערבי? זה פוגע וגורם לך להרגיש לא בנוח. אני רציתי ללכת הביתה באותה שנייה, לא התאים לי להיות בסיטואציה הזו".

אלעוברה, שלמד בבית הספר הדו לשוני בבאר שבע, וכיום לומד בכיתה י"ב בעירוני א' בעיר, מספר שנתקל במקרי גזענות רק בזמני לחימה, כמו 'צוק איתן' ו'עמוד ענן', והוא מנסה ליצור חברה ישראלית צודקת. "אני בתכנית מנהיגות, וחלק מהדברים שאנחנו עושים זה לפתח את החברה שלנו" הוא אומר, "נפגשתי עם חרדים, הייתי בבני ברק, הייתי אצל בדואים, עם משפחות שכולות, נפגשנו עם להט"ב – כל מה שיש לחברה הישראלית לתת, ואני מבין שצריך לשנות את הגישה".

לדבריו, "צריך לטפל בדברים כאלו בשיא החומרה, יכול להיות שזה כבר קרה, אבל אנשים בגלל הפחד לא אומרים. אשדוד היא עיר תיירותית, מגיעים אליה מלא ערבים. ברגע שהמאבטח אמר לי שלכל ערבי בודקים תהודת זהות, אי אפשר לעבור על זה בשתיקה, אם זה הנוהל צריך לשנות אותו".

"היום נתניהו יצא לחתום על חוזה שלום עם מדינות ערביות", הוא אומר, "אם יקרה דבר כזה לאחד מהתיירים של ארצות ערב שיגיעו לכאן זאת תהיה עילה למלחמה, אז בואו נעצור את זה עכשיו. אנחנו אמורים להיות אזרחים שווים, מדינה יהודית ודמוקרטית, כאזרח ישראלי שמנסה, אני מצפה לקבל יחס שווה מהבחינה הזו".

מקניוני עופר נמסר בתגובה: "קניון עופר אשדוד שמח לארח את כל ציבור המבלים והקונים ברחבי ישראל, ופועל להגברת חווית הבילוי בקניון. כחלק ממחויבותנו לשמירה על בריאותם וביטחונם של המבקרים, השומרים מחויבים לבצע בדיקה ביטחונית לכל הבאים, ובימים אלה, גם בדיקת חום, ללא יוצא דופן. אנו מצרים על אי הנוחות שנגרמה למבקרים, הנושא נבדק אל מול צוות העובדים, וככל שיהיה צורך יבוצע רענון הנחיות ונהלים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!