דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בטיחות בענף הבניין / בעקבות תאונות קטלניות: מפעילי משאבות בטון יחויבו בהשתלמות בטיחות

בשנה וחצי האחרונות נהרגו 7 בני אדם ו-18 נפצעו קשה מתאונות בהן היתה מעורבת משאבת בטון, שלהפעלתה לא נדרשת כל הסמכה | במינהל הבטיחות התעסוקתית במשרד העבודה מעריכים שהמהלך יצמצם ב-70% את אירועי הבטיחות

משאבת בטון באתר בנייה בראשון לציון. (צילום: Shutterstock)
משאבת בטון באתר בנייה בראשון לציון. (צילום: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מינהל הבטיחות התעסוקתית במשרד העבודה יחייב מפעילי משאבות בטון בהשתלמות מקצועית ייעודית לשמירה על הבטיחות באתרי הבניה, החל מתחילת 2021. למרות תאונות קשות וקטלניות שנגרמו ממשאבות בטון באתרי בנייה ומורכבות הפעלתן, נכון להיום מפעיליהן אינם נדרשים בהכשרה כלשהי, והאחריות החוקית על פעולתן מוטלת על מנהל העבודה באתר הבנייה.

"אנחנו מתכוונים להסדיר את התחום, שכן כיום למעשה כל אדם יכול להפעיל את המשאבה שהיא ציוד מכאני כבד ומסוכן, ובדרך כלל עושים זאת נהגי משאית בלא כל הכשרה נוספת. בכוונתנו לחייב החל מה-1 בינואר הכשרה למי שמפעיל את המכונות הללו, כך שמי שלא תהיה לו את ההכשרה הזו לא יוכל לבצע את סוג העבודה הזה". אומר ל'דבר' מפקח העבודה הראשי במינהל הבטיחות במשרד העבודה, חזי שוורצמן.

7 הרוגים ו-18 פצועים קשה בשנה וחצי

משאבת בטון היא זרוע מתארכת שמגיעה לאורך 17-65 מטרים, המזרימה בטון בלחץ גבוה לעבודות יציקה באתרי בנייה, לעיתים בקומות העליונות של בניינים. על פי ההערכות, בישראל כ-900 משאבות בטון פעילות. במכתב ששלח שוורצמן להתאחדות הקבלנים בוני הארץ לפני כחודש, ציין כי בשנה וחצי האחרונות נהרגו שבעה בני אדם ו-18 נפצעו באורח קשה בתאונות בהם היתה מעורבת משאבת בטון, לצד מאות עובדים נוספים שנפצעו בדרגות פציעה קלות יותר. לפי רישומי המינהל, מדי שבוע מתרחשים כ-30 אירועים בטיחותיים במעורבות משאבות בטון.

"על פי עמדת המינהל, ניכר שהכשרה של המפעילים והגדרתם כמפעילים בשלב זה, תתרום באופן דרמטי להגדלת הבטיחות באתרי בנייה", כתב שוורצמן במכתבו, "הכשרה תפחית על פי הערכת המינהל ב-70% את כמות האירועים במעורבות משאבות בטון".

שוורצמן ציין כי המינהל הוציא כבר לפני מספר חודשים קול קורא למכללות, וכי קיימת כבר תכנית לימודים מסודרת להכשרה המקצועית, שפורסמה גם להערות הציבור. "אנחנו רוצים שהחברות כבר יתחילו לשלוח אנשים לקורסים הללו. אנחנו רציניים בנושא, ולא תהיה פעילות משאבות בטון בענף בשנה הבאה אם לא ישלחו אנשים להכשרות".

תכני ההכשרה: תפעול, פיזיקה ובטיחות

ההכשרה המוצעת צפויה לכלול היבטים טכניים באשר לסוגי המשאבות, המבנה שלהן ואופן חיבורן למשאית, לצד רקע בפיזיקה הנוגעת לתפעול כלי – כוחות, מומנטים וחוק המנוף, יציבות הכלי, שיטות לייצוב הכלי ולמניעת התהפכות, השפעה של עומסי קרקע ופיזור עומס, והשפעת כוחות האינרציה על היציבות. לצד זאת תכלול ההכשרה היכרות עם סיכונים עיקריים בתפעול השוטף של המשאבה, לרבות סוגיות של תאונת דרכים ועבודה בקרבת מערבלי בטון. בנוסף ילמדו המפעילים ניתוח תחקירי בטיחות מתאונות ואירועים בהן היו מעורבות משאבות בטון.

הסתדרות הבניין והעץ: "מברכים על כך שמפעילי המשאבות יהיו אנשי מקצוע מוסמכים"

בינואר השנה פורסמה הוראה קודמת של מפקח העבודה הראשי, שהטילה את האחריות לבטיחות משאבות הבטון באתרי הבניה על מנהלי העבודה. ההסתדרות הביעה התנגדות להוראה זו, שכן מנהלי העבודה חסרים את הידע המקצועי הדרוש בתחום, וכיוון שיש קונצנזוס בענף שכבר כיום מוטלת עליהם אחריות יתר על הבטיחות באתרי הבניה, שהם מתקשים לעמוד בה. ההנחיות החדשות מתקנות בעיה זו.

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, בירך על ההנחיה. "המשמעות היא שמנהל העבודה לא יישא יותר באחריות בתחום שאינו נוגע לו, אם יקפיד שכל מי שנכנס להפעיל משאבה באתר יהיה מוסמך עם תעודה כדין", אומר מויאל ל'דבר', "זה מחלק את האחריות והנטל בצורה הוגנת יותר, כך שלא ייפול רק על כתפי מנהלי העבודה. אנחנו מברכים על כך שמפעילי המשאבות יהיו סוף סוף אנשי מקצוע מוסמכים עם תעודות, ומאמינים שנוכל להפחית כך באופן משמעותי את ההרוגים והפצועים כתוצאה מפגיעת משאבות."

מויאל הודה לשוורצמן על "הטיפול הרגיש והקשוב לסוגיה, תוך ראיה שקולה של כל הצדדים ומתוך מוטיבציה גבוהה לקדם את כל הרפורמות ואת הסכם הבטיחות שנחתם בין המדינה להסתדרות. מדובר בעוד צעד חשוב ורציני להפחתת התאונות והפגיעה בעובדים בענף הבניין".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!