דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סגר כללי

סגר שני / מתי מותר להתרחק מהבית, מה סגור ומה פתוח | מדריך

מה המגבלות על ספורט, האם אפשר ללכת לים, מי יכול לצאת לעבודה, איך יראו התפילות ביום הכיפורים ועד מתי זה יימשך: המדריך לתקנות הסופיות שאושרו לסגר

מחסום לאכיפת סגר בערים. (צילום: יונתן זינדל /פלאש90)
מחסום לאכיפת סגר בערים. (צילום: יונתן זינדל /פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מתי הסגר בתוקף?
לפי התקנות שאישרה הממשלה, הסגר ייארך לפחות שבועיים. התקנות שאושרו קובעות שהוא יחול מיום שישי ה-18 בספטמבר בשעה 14:00, ערב ראש השנה, עד יום ראשון, ה-4 באוקטובר, א' חול המועד סוכות, בחצות. בהודעות הממשלה נאמר שהסגר יחול במשך שלושה שבועות, ולאחר שבועיים תתקבל החלטה על המשכו בהתאם לנתוני התחלואה. לפיכך התקנות מעגנות את הסגר לשבועיים בלבד.

איפה אסור להיות ואיפה מותר?
היציאה מהבית מוגבלת למרחק של 1,000 מטרים בלבד, מלבד יציאה לעבודה, ומספר צרכים חיוניים (שיפורטו בהמשך). מותר להתרחק מהבית גם בשביל פעילות ספורטיבית, אך ללא שימוש ברכב ממונע. אסור לשהות בבית של אדם אחר, אלא לשם אחת המטרות החיוניות המפורטות.

כמו כן, אסורות התקהלויות של למעלה מ- 10 אנשים בחלל סגור, ו-20 איש בחלל פתוח, תוך שמירה על מרחק של 2 בין אדם לאדם. ברכב יכולים לנסוע עד שלושה אנשים (למעט אנשים הגרים יחד), ונוסע נוסף בכל ספסל אחורי נוסף.

האם מותר לצאת לשטחים ציבוריים ובחוף הים?
לשטחים ציבוריים מותר לצאת – כל עוד עומדים במגבלת המרחק ואיסור ההתקהלות. לים מותר לצאת לטובת פעילות ספורטיבית בלבד ורק אם הוא נמצא במגבלת המרחק. טיולים בשטח הפתוח או במרחב ציבורי אליהם צריך להגיע ברכב ממונע אסורים.

מה ייסגר ומה ישאר פתוח?
כל עסק שמקבל קהל ואינו מוגדר חיוני נסגר. עסק שלא מקבל קהל יפעל כרגיל, בהתאם להנחיות התו הסגול. המגזר הציבורי יפעל במתכונת מיוחדת שנקבעה בהסכם בין ההסתדרות לממונה על השכר. מערכת החינוך לא תפעל, למעט חינוך מיוחד ופנימיות. במידת האפשר תתקיים למידה מרחוק.

  • חנויות המוגדרות חיוניות: חנויות מזון, אופטיקה, בית מרקחת ומוצרי היגיינה, מוצרים לתחזוקת הבית, מכבסה, מוצרי תקשורת ומעבדה לתיקון מוצרי תקשורת ומחשבים.
  • החרגות נוספות: מלונות ויחידות אירוח המשמשות למגורים או לצרכים רפואיים, מגרשי אימונים לספורט מקצועי שאושרו במיוחד

חנויות המוגדרות חיוניות יוכלו לפעול גם בקניון או בשוק.

מה הסיבות שבשבילן אפשר לצאת מטווח הק"מ?
מלבד הגעה לעבודה, ספורט קבלת טיפול רפואי (כלל רפואה משלימה וטיפול פסיכולוגי) והצטיידות במזון ותרופות, ישנן סיבות נוספות המאפשרות יציאה מהבית:

  • סיוע לאדם בעל קושי או מצוקה
    • יציאה לכנסת / להפגנה / להליך משפטי / לתרומת דם.
    • השתתפות בהלוויה או ברית, לנשים – לטבילה במקווה, בעל תפילה (חזן או תוקע בשופר) שקיבל אישור לכך מהמשרד לשירותי דת לשם.
    • טיפול חיוני בבעלי חיים
    • העברה של קטין בין הורים שלא חיים יחד, או העברת קטין שההורה שלו יוצא מהבית לצורך חיוני להשגחת אדם אחר, במידה שאין בבית אדם אחראי אחר.
    • הגעה למסגרת יום חינוכית שפעילותה מותרת (חינוך מיוחד, ילדי עובדים חיוניים)
    • יציאה לשדה התעופה לצורך טיסה מחוץ לישראל, 8 שעות טרם הטיסה
    • מסגרות רווחה: תותר יציאה למסגרות ולטיפול חיוני. במסגרות סגורות לאנשים עם מוגבלות תותר יציאה לביקור אצל קרובי משפחה וביקור משפחה במסגרת.
    • מעבר דירה ומעבר בין מקומות שהייה קבועים – למשל של אנשים המתגוררים במוסד חינוכי או טיפולי, יציאה מהבית לצורך שהות בבידוד.
    • יציאה של בני משפחה מדרגה ראשונה לאזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים.

איך יראו התפילות בחגים?
בימים רגילים ניתן להגיע למקום שנערכת בו תפילה בציבור בטווח של ק"מ בלבד ממקום המגורים תוך חלוקה לקבוצות, שמירה על מרחק וללא הגשת מזון. בשטח פתוח – בקבוצות קבועות של עד 20 אנשים. במבנה – הושבה במתחמים בקבוצות קבועות של עד 25 באזור כתום ו-10 באדום. מחיצות ניילון יפרידו בין המתחמים. שמירת 2 כיסאות מרחק בין אדם לאדם.

התפוסה המותרת לגבי תפילה במבנה בימים נוראים:
באזור אדום – עבור 2 הכניסות הראשונות עד 30 אנשים, עבור כל כניסה נוספת עוד 20 אנשים. באזור כתום – 50 אנשים עבור כל כניסה. בכל מקרה, מספר האנשים לא יעלה על יחס של אדם לכל 4 מ"ר משטח המקום המיועד לתפילה.

באיזה מתכונת תפעל התחבורה הציבורית?

במהלך הסגר תפעל התחבורה הציבורית במתכונת מצומצמת.

רכבת ישראל תוגבל ל-50% ממספר הנוסעים ותפעל בהתאם למודל הוואוצ'ר הקיים, בימים א׳-ה׳, בשעות 22:00-5:00. הרכבת לא תפעל בימי שישי ומוצאי שבת, כמו גם בערבי חג ומוצאי חג.

אוטובוסים בינעירוניים ומוניות שירות בינעירוניות יפעלו גם הם בימים א'-ה' בלבד, בין השעות 5:00 ו-22:00. הקווים לא יפעלו בימי שישי ומוצאי שבת וערבי ומוצאי החגים.

אוטובוסים עירוניים ומוניות שירות עירוניות יפעלו בימים א'-ה' בין השעות 5:00-22:00. בימי שישי ומוצאי שבת יפעלו הקווים העירוניים על פי לוח הפעילות השגרתי.

כל קווי האוטובוסים יפעל בתפוסה של 50%. הנסיעה תתקיים עם חלונות פתוחים, הנוסעים יעטו מסיכות ואסור לאכול.

משרד התחבורה הודיע כי הקווים שיפעלו יהיו אלו שיבטיחו את ההגעה למוקדי התעסוקה במשק ולצרכים חיוניים בלבד. קווים אחרים בהם קווי לילה, קווי תלמידים, קווי אקדמיה ונוספים יבוטלו. קווים שאינם מזוהים כקווים המגיעים למוקדי התעסוקה ידוללו באופן משמעותי. אוטובוסים לאילת יפעלו באופן מצומצם בהזמנת מקום מראש, על מנת לשרת את תושבי אילת לנסיעה חיונית.

שירותי תחבורה ציבורית גמישה "באבל" ו"טיקטק": יפעלו בימים א'-ה' בשעות הסדירות.

אילו הגבלות יחולו לאחר הסגר?
לפי החלטת הממשלה, לאחר הסגר יחולו ההגבלות מתוקף תכנית הרמזור – קביעת הגבלות בכל יישוב לפי רמת התחלואה.

האם אפשר לצאת מישראל או להיכנס אליה בטיסה?
יציאת וכניסת ישראלים לישראל דרך נמל התעופה בן גוריון בטיסות שכבר אושרו תתאפשר בהתאם לכללי התו הסגול. אזרח היוצא לשדה התעופה יצטייד בכרטיס טיסה בתוקף 4 שעות לפני מועד הטיסה. אזרחים היוצאים למדינה ירוקה, ישובו לארץ ללא בידוד ולתנאי הסגר בישראל. ישראלים הנוסעים למדינה אדומה ישובו לבידוד בישראל. במקרה שמדינה ירוקה תהפוך לאדומה, תינתן התרעה מראש של 4 ימים במהלכם ניתן יהיה לשוב לישראל ללא בידוד.

במקרה שעובד מוצא לחל"ת או מפוטר, האם הוא זכאי לדמי אבטלה?
עובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת זכאים לדמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי, במידה שהם בגילאים 20 עד 67, וצברו תקופת אכשרה. כלומר, הועסקו במשך 6 חודשים (לא בהכרח ברצף) מתוך 18 החודשים, טרם הגשת התביעה לדמי אבטלה.

במקרים חריגים ניתן לקבל דמי אבטלה גם מתחת לגיל 20. עובדים מעל גיל 67, שפוטרו, זכאים למענק הסתגלות מהמוסד לביטוח לאומי.

דמי אבטלה מחושבים על פי המשכורות האחרונות וגיל העובד. את התנאים המלאים ניתן לראות באתר המוסד לביטוח לאומי.

כיצד מממשים את הזכאות לדמי אבטלה?
צריך להירשם ללשכת התעסוקה באופן מקוון באתר שירות התעסוקה. לאחר הרישום בשירות התעסוקה, יש להגיש תביעת אבטלה באתר המוסד לביטוח לאומי. מי שכבר הגיש תביעת אבטלה בשנה האחרונה, עקב יציאה לחל"ת או פיטורים, נדרש להירשם מחדש בשירות התעסוקה, ורק לעדכן סטטוס תביעה באתר המוסד הביטוח הלאומי.

למה הוחלט על סגר?
מספר החולים עלה בישראל למעל 4,000 ביום. תכנית הרמזור של גמזו נועדה למנוע סגר כללי ולייצר הגבלות באופן מקומי על פי מצב התחלואה. התכנית לא אושרה על ידי הממשלה עד שלב מאוחר והפכה ללא ישימה. בישיבת הממשלה הציג שר הבריאות מצב על פיו בתי החולים לא יוכלו לעמוד בעומסים, בדגש על תשישות הצוותים הרפואיים.

כמה יעלה הסגר לקופת המדינה?
האוצר מעריך שהסגר יעלה 6.5 מיליארד שקלים למשק הישראלי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!