דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מחאה בעולם / ״הסבתא של המחאה״ נעצרה בצעדת נשים במינסק

בהינסקיה היא ממובילות המחאה נגד הנשיא לוקשנקו בבלארוס, ואחת מפנסיונריות רבות המשתתפות בהפגנות דרך קבע | "אפילו בין השוטרים שעצרו אותי היו כאלה שכיבדו אותי"

נינה בהינסקיה. מפורסמת בדגלי האופוזיציה הגדולים שהיא נושאת בהפגנות (צילום: AP)
נינה בהינסקיה. מפורסמת בדגלי האופוזיציה הגדולים שהיא נושאת בהפגנות (צילום: AP)
אוריאל לוי

מינסק, בלארוס – רבבות מפגינות הציפו את רחובות הערים בבלארוס בששת השבועות האחרונים, בדרישה לסיים את שלטונו הסמכותני של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו. המפגינות הרבות מגיעות מקבוצות חברתיות שונות, גילאים שונים ומקצועות שונים.

בעוד נשים צעירות היו רוב מי שהובילו את המחאה בתחילת דרכה, פנסיונריות רבות הצטרפו בהמשך הדרך.

שוטרים עוצרים את נינה בהניסקיה, 19 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/TUT.by)
שוטרים עוצרים את נינה בהניסקיה, 19 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/TUT.by)

המחאה החלה ב-9 באוגוסט, לאחר הבחירות השנויות במחלוקת בהן ניצח לכאורה לוקנשקו השולט במדינה כבר 26 שנים. בהנהגתה עומדת קבוצה של נשים, מרביתן צעירות, אולם נשים אלה מדגישות את השתתפותן של הזקנות במחאה, כמי שנותנות רוח גבית חשובה לעם הבלארוסי.

נינה בהינסקיה (73), המכונה "הסבתא של המחאה", נעצרה אתמול (שבת) בהפגנה במינסק. היא נעצרה לצד 300 מפגינות נוספות,  שערכו "צעדת נשים" בה השתתפו אלפים, ושוחררה מאוחר יותר לאחר שנחקרה באזהרה.

"הבחנתי בכך ששוטרים מפחיתים את האלימות נגד המפגינות כשהם רואים מפגינה זקנה מולם", אמרה בהינסקיה לסוכנות הידיעות אי. פי." אז אני משתתפת בהפגנות כמגנה, כפקחית, כעדת ראייה. מבחינה פסיכולוגית ואינטלקטואלית אני חזקה מהשוטרים. אפילו בין השוטרים שעצרו אותי היו כאלה שכיבדו אותי".

צעדת הנשים במינסק, נושאות דגלי אופוזיציה. 19 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/TUT.by)
צעדת הנשים במינסק, נושאות דגלי אופוזיציה. 19 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/TUT.by)

בהינסקיה, גיאולוגית במקצועה, מפורסמת בדגלי האופוזיציה הגדולים שהיא נושאת עמה בהפגנות. זהו הדגל האדום-לבן, שאותו לוקשנקו החליף ב-1995 בדגל דומה לזה ששימש את הרפובליקה הסובייטית של בלארוס.

בששת השבועות האחרונים חטפו השוטרים מידיה מעל ל-100 דגלים, אולם  בהינסקיה לא מרפה. היא תמיד מנסה לחטוף את הדגל חזרה, ולפעמים גם מצליחה. כשהיא לא מצליחה היא ממהרת להניף דגל חדש. "הם שברו לי את המקל של הדגל, אז מצאתי מקל גדול יותר", אמרה בראיון ל-כאן.

כשנשאלה מדוע היא מפגינה השיבה כי סבתא שלה לימדה אותה שכל האנשים שווים ושיש להתנגד לפאשיסטים כמו סטלין, פוטין ולוקנשקו.  בהינסקיה מפגינה, ונושאת את הדגל האדום-לבן, עוד מימי ברית-המועצות. היא נעצרה כבר עשרות פעמים והסכום המצטבר של קנסות ששילמה הוא מעל 20,000$ (יותר מפי 3 מהתמ"ג לנפש בבלארוס). "אני לא רואה בעצמי גיבורה", אמרה ל-כאן. זה תפקידו של כל אדם למחות. אנחנו לא עבדים".

תמרה רוזהנקובה. "לא רוצה את הנשיא הזה" (צילום: AP Photo)
תמרה רוזהנקובה. "לא רוצה את הנשיא הזה" (צילום: AP Photo)

תמרה רוזהנקובה (66) רואה במחאה "אוויר מרענן לנשימה". רוזהנקובה, מורה לצ'לו במקצועה, אמרה לסוכנות הידיעות אי.פי כי איננה מכבדת את לוקשנקו. "אני לא רוצה את הנשיא הזה. אני מתביישת בו, על מה שהוא אומר ואיך שהוא מדבר".  רוזהנקובה זועמת על כך שלוקשנקו מכחיש את מגפת הקורונה, והמליץ לאזרחי המדינה להלחם בה באמצעות 'נהיגה בטרקטור, שתיית וודקה, ושהייה בסאונה'. "הדרך שבה התמודד עם המגפה חיזקה את המחאה, זה הראה להמונים שאין בו שום אמפתיה".

לאריסה קובל. "לוקשנקו איבד את השכל שלו" (צילום: AP Photo)
לאריסה קובל. "לוקשנקו איבד את השכל שלו" (צילום: AP Photo)

לאריסה קובל (68) הייתה אשת מכירות, ולטענתה לא התעניינה כלל בפוליטיקה עד שהתנדבה להיות משקיפה בבחירות האחרונות, וראתה מבפנים כיצד לוקשנקו גונב את הבחירות. "הדרך בה הממונים על הבחירות התייחסו אלינו הייתה מזוויעה. זה עורר בי זעם. לא אוכל לקבל שקרים עצומים כאלה. לוקשנקו איבד את השכל שלו. הוא השתגע. הוא מנסה לרמות אומה שלמה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!