דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחיר הקורונה

מחיר הקורונה / מסעדנים מתריעים: "בין אלף לאלפיים עסקים יסגרו לצמיתות בסגר השני"

מעל 100 אלף עובדי תחום המסעדנות הוצאו לחל"ת | תומר מור, יו"ר ארגון 'מסעדנים חזקים ביחד': "לא אישרו טייק אווי, אבל מה ההבדל בין איסוף ממסעדה לבין תור בסופר?" | יש גם פתרון יצירתי - "שליח למרחק קצר"

תומר מור, מנכ"ל ארגון מסעדנים חזקים ביחד (צילום ארכיון: גיל קרמר)
תומר מור, מנכ"ל ארגון מסעדנים חזקים ביחד (צילום ארכיון: גיל קרמר)
הדס יום טוב

אלפי מסעדות, ברים ובתי קפה ברחבי הארץ נכנסו לסגר השני, לאחר שחלק גדול מהם עוד לא הספיק להתאושש מהסגר הראשון. רבים מהם קיבלו סכומים מועטים מהמדינה ורבים לא קיבלו כלל כל פיצוי או מענק, ולא יודעים כיצד יוכלו להמשיך לפעול. "אצלינו לא פשוט, תקופה מורכבת מכל הזוויות. בסיבוב הזה עכשיו הוצאו מעל 100 אלף עובדים לחל"ת" אומר ל-'דבר' תומר מור, יו"ר ארגון 'מסעדנים חזקים ביחד'. "אנחנו עוד לא יודעים כמה עסקים ייסגרו תמידית, אבל אם הסגר יהיה באיזור חודשיים עד שלושה, אנחנו מעריכים כי בין 1,000 ל-2,000 עסקים ייסגרו לצמיתות".

"אנחנו חושבים שהסגר הזה, כמו שהוא בנוי עכשיו, הוא לעג לרש. הוא סגר מיותר לחלוטין בגלל שהוא בנוי בצורה לא נכונה. אם היו רוצים באמת לעשות סגר – היו עושים סגר הרמטי, עם כל הקושי שבדבר" אומר מור, ומציין כי התחושה היא שהמדינה לא רוצה לפצות את בעלי העסקים. "נראה שהסגר לא אפקטיבי מבחינה בריאותית, וגם פוגע בעיקר במגזר שלנו, המסעדנים, כשבפועל יש מגזרים שעובדים כרגיל ואין הבדל ביניהם למסעדות. לא אישרו איסוף מהמקום (טייק-אווי), אבל מה ההבדל בין איסוף ממסעדה לבין תור בסופר? מה זה השטויות האלה? זו פשוט קטנוניות אדירה".

מסעדות סגורות ברחוב יפו בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מסעדות סגורות ברחוב יפו בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בהתאם להזהרתם של ראשי ארגוני העצמאיים ובין השאר גם ארגוני המסעדנים, בכנס שערך בשבוע שעבר ארגון לה"ב, מספר מור כי מסעדנים בכל רחבי הארץ החליטו לפתוח את המסעדות למרות האיסור. "אי הסגירה נובעת בעיקר ממצוקה, פחות ממחאה. במקום לשחרר טיפה ולאפשר לאנשים להתפרנס, יצאו בהצהרות ועשו סגר שמבחינתנו ההיגיון נשלל ממנו. יש מסעדנים במצוקה כלכלית אמיתית שקשה להם לסגור, כי זה אומר שהם מאבדים את מפעל החיים שלהם", מסביר מור. כדי להתמודד עם הגזירה ועם איסור, בארגון החליטו להציע פתרון – שליח למרחק קצר.

"המוח היהודי תמיד ימצא דרכים יצירתיות"

"שליח למרחק קצר זה פתרון פשוט מאוד. לא אישרו טייק-אווי מסיבות לא ברורות ולא הגיוניות, ומתוך המקום הזה החלטנו לייצר סוג של עוקף איסור, אמרנו – בתקנות מותר משלוחים, אין מינימום מרחק למשלוח מבחינת התקנות, אז נעשה משלוח קצר. מסעדות שמות שלט על הדלת עם טלפון, אנשים מתקשרים והם יקבלו את האוכל ב'משלוח' לכמה מטרים מהמסעדה. זה כמובן אבסורד, כי זה יכול היה לעבוד בדיוק ככה גם עם דלפק בחוץ או מספר טלפון שימנע מאנשים להיכנס לתוך המסעדה. אבל במקום זה לצערי בחרו להקשות, והמוח היהודי תמיד ימצא דרכים יצירתיות" אומר מור.

שליחי חברת 'Wolt' ממתינים מחוץ למסעדה (צילום: Furmiga Stock / Shutterstock.com)
שליחי חברת 'Wolt' ממתינים מחוץ למסעדה (צילום: Furmiga Stock / Shutterstock.com)

"יש כאן מבחינתנו סיטואציה מאוד קשה. הסגר השני הוא קטסטרופה מבחינת התעשייה שלנו. בריאות, לכל המסעדנים, היא מעל הכל, גם של הציבור וגם של העובדים שלנו. אנחנו מקפידים מאוד והצלחנו להוכיח עמידה בתו הסגול. בחקירות האפדימיולוגיות לא רואים הדבקות. לא במשלוחים, לא בטייק אווי ולא בישיבה במסעדות, ומתוך זה אין שום סיבה להגביל את המסעדות" מדגיש מור. ניתן למצוא מתווה, הוא מוסיף. "כשזה מגיע לפרנסה של אנשים, וכשאף אחד לא נותן שום ערובה לגב כלכלי ופיצוי אמיתי של בעלי העסקים בתחום, אנחנו יכולים להבין גם את הפתיחה בניגוד להנחיות".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!