דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

סביבה / מין פולש: זן אגרסיבי של טרמיטים התגלה בפתח תקווה

הטרמיט הפורמוסי, הנחשב למזיק בעולם, מסוגל לחדור שכבות של פלסטיק, גומי, בטון ומתכות רכות, ופוגע בצינורות מים ובתשתיות תת קרקעיות של חשמל ומים

הטרמיט הפורמוסי (צילום: תומר לו, טוטאל הדברות)
הטרמיט הפורמוסי (צילום: תומר לו, טוטאל הדברות)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

זן פולש, ואגרסיבי, של טרמיטים התגלה לראשונה בישראל, כך הודיע המשרד להגנת הסביבה. הטרמיט הפורמוסי נחשב לזן הטרמיטים המזיק ביותר בעולם, כבר ב-2017 הזהירו החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים מפני סכנת פלישה של הטרמיט. השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "כניסת מינים פולשים לישראל תעלה בשכיחותה בשנים הקרובות, עם החרפת משבר האקלים".

הטרמיט זוהה לראשונה בפתח תקווה על ידי תומר לו, מדביר המתמחה בטרמיטים. אחרי דיווח לאגף מזיקים במשרד להגנת הסביבה, ודגימות המעבדה האנטומולוגית במשרד הבריאות, זוהה בוודאות כטרמיט הפורמוסי.

מקור הטרמיט הוא בדרום מזרח אסיה, והוא בעל יכולות האכילה ויכולות הריבוי הגבוהות ביותר מבין מיני הטרמיטים הידועים לאדם. גודל מושבה אחת מגיע למיליוני פרטים, והם עלולים להגיע למרחק של עד 100 מטר מהקן. הטרמיט פעיל במיוחד בתנאים של חום ולחות, הנפוצים בקיץ הישראלי.

ד"ר גלעד בן-צבי, מנהל המעבדה האנטומולוגית לאקולוגיה יישומית במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, באוניברסיטת תל אביב הסביר כי: "טרמיט פורמוסי הוא המזיק ביותר בעולם. הוא פוגע בעצים חיים ומתים כאחד. לעתים קרובות הנוכחות שלו לא מזוהה במשך זמן רב, עד שרצפות עץ מתפרקות או חורים נבקעים בקירות גבס. הוא הורס אדני רכבת ועמודי טלפון. מלבד נזקיו למוצרים ומבנים מעץ הוא פוגע גם בקווי תקשורת וחשמל תת קרקעיים וגורם להפסקות חשמל".

הטרמיט שניזון מתאית, מרכיב משמעותי בעץ, מסוגל גם לחדור שכבות של חומרים אחרים כגון פלסטיק, גומי בטון ומתכות רכות, ולכן פוגע בצינורות מים ובתשתיות תת קרקעיות של חשמל ומים. בארה"ב הושקעו עד היום מיליארדי דולרים במניעה, תיקון נזקים וירידת נכסים בעקבות נזקי המין הפולש.

במשרד להגנת הסביבה הדגישו שמכיוון שמדובר במין פולש חדש, חשוב לאתר את כל המקומות שבהם יש מושבות של הטרמיט הפורמוסי באופן מידי, על מנת לנסות ולמנוע את התפשטות והתבססות המזיק בכל הארץ.

המשרד להגנת הסביבה הודיע כי הוא פועל בשיתוף פעולה עם האגף לאיכות הסביבה בעיריית פתח תקווה על מנת להכיל את התפשטות ונזקי הטרמיט הפולש. בנוסף, המשרד עובד בשיתוף פעולה עם פקחי המכס ופקחי משרד החקלאות במעברי הגבול של ישראל כדי להפחית את הסיכון של כניסת מינים זרים לארץ. במשרד הקימו גם ועדת מומחים, שיתוף משרדי החקלאות והבריאות, במטרה להתמודד עם המין הפולש.

המשרד הנחה את הרשויות להתייחס לכל מקרה חשוד כמקרה מאומת, וביקש להעביר אליו מידע על כל חשד. אין לזרוק מוצרי עץ החשודים כנגועים, אלא להשמידם.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!