דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

קיצור שבוע העבודה / יו״ר ההסתדרות מקדם סוף שבוע ארוך בישראל: ״אחרי שנים של דיונים, זו תהיה בשורה גדולה לעובדים״

שבוע העבודה בישראל הוא מהארוכים בקרב המדינות המפותחות, יחד עם קולומביה, מקסיקו ודרום אפריקה | התועלות של קיצור שבוע העבודה, דווקא עכשיו, יכולות להיות הגדלת הדרישה לעובדים, צמצום האבטלה וחיזוק הצריכה

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מקדם סוף שבוע ארוך בישראל. היוזמה מגיעה דווקא על רקע נתוני האבטלה הגבוהים, ובעוד ששבוע העבודה בישראל הוא מהארוכים בקרב מדינות ה-OECD.

״יוזמת סופי השבוע הארוכים היא חשובה ואנו נמצאים במגעים לגביה מול האוצר, כחלק מהדיון על עסקת חבילה כוללת במגזר הציבורי״, אומר בר-דוד, ״הסעיף הזה יהיה בפנים, ואחרי שנים של דיונים זאת תהיה בשורה גדולה לציבור העובדים בישראל ולמשפחותיהם״.

אנשים בחוף הים בתל אביב. 12 במאי (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
אנשים בחוף הים בתל אביב. 12 במאי (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)

על פי היוזמה של יו״ר ההסתדרות, סוף השבוע הארוך ייערך בין הימים חמישי לראשון, ויחול מספר פעמים במהלך השנה. צעד שכזה עשוי להגדיל את הדרישה לעובדים, להקטין את אחוז האבטלה ולעודד את הצריכה במהלך יום חופשי נוסף בשבוע.

מדינת ישראל מצויה כיום יחד עם קולומביה, מקסיקו ודרום אפריקה בקרב המדינות עם שבוע העבודה הארוך ביותר ב-OECD. שבוע העבודה בישראל עומד על 42 שעות, בעוד שבממוצע המדינות המפותחות הוא עומד על 40 שעות ופחות מכך.

בכנסת הקודמת העלה שר המודיעין, אלי כהן, הצעת חוק לפיה יחול סוף שבוע ארוך בישראל פעם בחודשיים. ״המעבר לסופ"ש ארוך בעת הזו יהווה בשורה חשובה למשק הישראלי, וטומן בחובו תועלות רבות כשהעיקרית והחשובה שבהן תהיה הקטנת אחוז האבטלה״, אומר השר כהן.

שר המודיעין, אלי כהן: "היוזמה תסייע להגברת הצריכה וחיזוק העסקים במשק" (צילום: פלאש 90)
שר המודיעין, אלי כהן: "היוזמה תסייע להגברת הצריכה וחיזוק העסקים במשק" (צילום: פלאש 90)

״בנוסף, היוזמה יכולה לסייע במישורים נוספים כמו הגברת הצריכה, חיזוק העסקים במשק, צמצום שחיקת העובד, הגברת האיזון בין חיי משפחה לחיי עבודה, שיפור איכות החיים של הפרט וסנכרון ימי החופשה של התלמידים מול ימי העבודה של ההורים״.

אחד היתרונות של סוף השבוע הארוך הוא שהוא צפוי לאפשר למשפחות דתיות ושומרות שבת, יותר ימי חופש בהם ניתן לטייל, לנפוש ולצרוך. דבר שנמנע מהם כיום ביום המנוחה השבועי שחל בשבת.

מהלך שכזה, צפוי לחזק את ענפי הנופש, הפנאי והבידור שנפגעו ביותר בתקופת הקורונה, והוא זוכה לתמיכתם של ארגונים עסקיים כגון איגוד לשכות המסחר והתאחדות המלונאות. עם זאת, בקרב ארגוני המעסיקים אין קונצנזוס בנושא והתאחדות התעשיינים מתנגדת למתווה המוצע.

מחקרים מהשנים האחרונות מצאו קשר בין קיצור שבוע העבודה והעלאת רמת הפיריון במשק. כך למשל עולה כי דווקא מדינות בהן שבוע העבודה קצר יחסית מפיקות תוצר גבוה יותר לנפש ממדינות בהן שבוע העבודה ארוך. שיעור הפיריון בישראל נמוך מזה של יתר מדינות ה-OECD.

במחקרים נטען גם שלקיצור שבוע העבודה יש תועלת מנטלית ופיסיולוגית לעובד, המאפשרת לו לייצר בצורה אפקטיבית יותר. קיצור שבוע העבודה מביא לשיפורים ארגוניים וניצול אפקטיבי יותר של כוח העבודה. הרחבת שעות הפנאי גורמת לעובדים להיות מרוצים ויצרניים יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!