דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / עם נאומים מוקלטים ושמירת מרחק: האו"ם מציין 75 שנה להווסדו

בנאום מוקלט בעצרת האו"ם שנפתחה השבוע קרא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ "לבוא חשבון" עם סין על נגיף הקורונה | נשיא סין, שי ג'ינגפינג: "העולם צריך לתת לארגון הבריאות העולמי את ההובלה במאבק בקורונה"

הנאום המוקלט של נשיא סין שי ג'ינגפינג  בעצרת האו"ם 2020 מוצג על טלפון נייד. (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
הנאום המוקלט של נשיא סין שי ג'ינגפינג בעצרת האו"ם 2020 מוצג על טלפון נייד. (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
אוריאל לוי

בצל המגפה העולמית, נפתחה ביום שני השבוע עצרת האו"ם, שמציינת השנה 75 שנים לארגון. במקום הנאומים המסורתיים של ראשי כל המדינות, מוקרנים סרטונים נאומים שלהם שהוקלטו מראש. לאולם האו"ם בניו-יורק, המפורסם בקיר השיש הירוק, הוזמן רק נציג אחד מכל מדינה והדיפלומטים חויבו לחבוש מסיכות ולשמור מרחק זה מזה.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, פתח את העצרת בקריאה להגביר את שיתוף הפעולה העולמי נוכח אתגרי השעה. "מספר האתגרים שאנו ניצבים בפניהם כיום", אמר,"גבוה יותר ממספר הפתרונות".

בין האתגרים מנה גוטרש משבר האקלים, קריסת המגוון הביולוגי, העוני הגואה, התפשטות השנאה, ומתחים גאו־פוליטיים גוברים. זאת לצד מגפת הקורונה "שחשפה את הפגיעויות של העולם". לדבריו, "הדרך היחידה להתמודד עם כל אלה היא אך ורק ביחד". גוטרש פירט את הישגיו של האו"ם ב-75 שנותיו, כשבראש רשימת ההישגים: מניעת מלחמת עולם שלישית.

גוטרש התייחס גם לנושאים שבהם האו"ם לא עמד במשימתו, לרבות הכרה בכך שהמדינות העניות ביותר מפגרות בפער עצום אחרי המפותחות, הדה־קולוניזציה לא הושלמה ואנשים החיים באזורי עימות נאלצים לצאת למסעות מסוכנים בחיפוש אחר מקום מקלט.

"חייבים לבוא חשבון עם סין"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שאמור היה להשתתף בעצרת השנתית של האו"ם, שידר בסופו של דבר נאום מוקלט. בנאומו האשים את סין בהתפשטות מגפת הקורונה.

"אנחנו חייבים לבוא חשבון עם סין, שהביאה את הנגיף הזה לעולם", טען, " היא אפשרה לטיסות לצאת מהמדינה ובכך הדביקה את העולם. סין גינתה את איסור הטיסה שהטלתי אליה. ממשלת סין וארגון הבריאות העולמי, שנשלט על ידי סין, טענו באופן שקרי שאין הדבקה בין אדם ואדם. אחר כך הם אמרו שא-סימפטומטים לא מדבקים".

"75 שנים אחרי מלחמת העולם השנייה, העולם ניצב בפני איום חדש. הקורונה, האויב הבלתי נראה" הוסיף הנשיא האמריקאי, "במהירות גבוהה סיפקנו אמצעי הגנה וחלקנו אותם עם חברינו מסביב לעולם. יצרנו טיפולים חדשים, הודות למאמצינו יש חיסונים בשלבים אחרונים ואנחנו רוצים שיחולקו ברחבי לעולם בהקדם. נביס את הנגיף וניכנס לעידן חדש של שגשוג ושלום".

טראמפ התייחס גם להסכמי השלום של ישראל עם איחוד האמירויות ובחריין. "עשינו הסכם שלום היסטורי שנחתם בבית הלבן, עם עוד מדינות שיצטרפו", אמר, "הן מצטרפות מהר ויודעות שזה טוב להן ולעולם. זה עידן חדש במזרח התיכון. נקטנו גישות חדשות וכך יצרנו מצבים חדשים. אנחנו רוצים לקיים הסכמי שלום נוספים בקרוב, ומעולם לא הייתי יותר אופטימי. ימי המלחמה נגמרו".

"להגביר את הסולידיות בין המדינות"

נשיא סין, שי ג'ינפינג, אמר בעצרת כי יש לדחות כל ניסיון להפוך את מגפת הקורונה לפוליטית. "אנחנו צריכים להגביר את הסולידיות בין המדינות", אמר, "העולם צריך לתת לארגון הבריאות העולמי את ההובלה במאבק בקורונה".

שי הוסיף כי הוא אינו מעוניין לפתוח "במלחמה קרה או חמה" עם אף מדינה. בנאום המוקלט שהוקרן בעצרת, אמר כי "נמשיך לצמצם חילוקי דעות ולפתור סכסוכים עם אחרים באמצעות דיאלוג ומשא ומתן".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר בנאומו המוקלט כי יש לחזק את ארגון הבריאות העולמי כדי לתאם תגובה בינלאומית למגפה. פוטין אף הציע לארגן כנס בנושא שיתוף פעולה לגבי החיסונים.

"אנו מציעים לערוך כנס מקוון, ברמה גבוהה, למדינות המעוניינות בשיתוף פעולה בפיתוח חיסונים נגד וירוס," אמר פוטין, "אנחנו מוכנים לחלוק את הניסיון שלנו ולהמשיך לשתף פעולה עם כל המדינות והגופים הבינלאומיים, בין היתר באספקת החיסון הרוסי, שהוכיח עצמו כאמין, בטוח, ויעיל, למדינות אחרות".

העולם מאמין בשיתוף פעולה בינלאומי

לכבוד יום השנה ה–75 פתח האו"ם בינואר ב"שיחה כלל־עולמית" באמצעות סקרים, שאלונים, כינוסים אישיים ואינטרנטיים כדי לברר מה אנשים סביב העולם חושבים על העתיד.

התוצאות, שהמזכ"ל גוטרש כינה "מדהימות", פורסמו אתמול. בסקר הגלובלי השתתפו יותר ממיליון אנשים מכל 193 המדינות החברות באו"ם. 50 אלף איש, מ–50 מדינות, שהשתתפו בסקר מדעי.

"אנשים חושבים בגדול, על שינוי הכלכלה העולמית, זירוז הפסקת השימוש בפחמן, הבטחת טיפול רפואי לכולם, סיום העוולות הגזעניות והצורך לוודא שקבלת ההחלטות תהיה פתוחה ושקופה יותר", אמר גוטרש, "אנשים גם מביעים שאיפה עזה לשיתוף פעולה בינלאומי ולסולידריות כלל־עולמית, ודוחים את הגישה הלאומנית והבדלנית ואת הקריאות הפופוליסטיות והפלגניות".

פבריציו הוכשילד־דראמונד, יועצו המיוחד של גוטרש בנושא יום השנה ה–75, אמר כי התוצאות שהתקבלו מכל האזורים, קבוצות הגיל והמעמדות החברתיים על אף הקיטוב, המחלוקות והמבוי הסתום היו זהות למדי וכי "אנשים היו מאוחדים בצורה מדהימה בשאיפותיהם לעתיד".

לדבריו, בראש סדר העדיפויות של הנשאלים היה הצורך בטיפול רפואי זמין לכולם, מים נקיים, תברואה והשכלה ואחריהם השאיפה לסולידריות בינלאומית רבה יותר והגברת התמיכה באלה שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמגפה. יותר מ–87% מהנשאלים "מאמינים ששיתוף פעולה בינלאומי הוא חיוני להתמודדות עם האתגרים הקיימים כיום", ו–74% מאמינים שהאו"ם חיוני בטיפול באתגרים האלה.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!