דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בחירות לנשיאות ארה״ב / בחירות ארה"ב 2020: עימות טלוויזיוני ראשון בין טראמפ לביידן, ושרטוט המפה הפוליטית לעשור הקרוב

ההצבעה המוקדמת בדואר כבר התחילה, ורבים מזהירים מכאוס ערב הבחירות | לצד בחירת הנשיא הבא, יבחרו אזרחי ארצות הברית גם נציגים לסנאט ולבית הנבחרים

הצבעה מוקדמת בבחירות 2020 בארה"ב, יוסטון טקסס. (צילום: AP Photo/David J. Phillip)
הצבעה מוקדמת בבחירות 2020 בארה"ב, יוסטון טקסס. (צילום: AP Photo/David J. Phillip)
אוריאל לוי

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, והמועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן, יפגשו בשלישי הבא לעימות טלוויזיוני ראשון, קצת יותר מחודש לפני הבחירות שיתקיימו ב-3 בנובמבר. שבועיים לאחר מכן יערך העימות השני, ושבוע נוסף לאחר מכן העימות השלישי והאחרון בין השניים.

המתח סביב מערכת הבחירות כבר הגיע לשיא, אבל הדרמה לא תגמר בבחירת זהות הנשיא הבא. אזרחי ארצות הברית יבחרו שורת בעלי תפקידים נוספים, ברמה הפדרלית וברמת המדינה, וכן יצביעו על הצעות חוק מקומיות. לצד הבחירות לסנט האמריקני ייבחרו גם האנשים שיזכו בתפקיד שולי לכאורה אך דרמטי בפועל: שירטוט מחדש של מפת ההצבעה.

ההצבעה כבר נפתחה

בצל מגפת הקורונה, שהביאה למותם של יותר מ-200 אלף אזרחי ארה"ב, שיעור ההצבעה דרך הדואר צפוי להיות הגבוה בהיסטוריה. הבחירות דרך הדואר החלו בקרוליינה הצפונית כבר בתחילת החודש. האפשרות להצבעה מוקדמת באופן אישי, באמצעות מעטפות כפולות, נפתחה כבר בתשע מדינות נוספות. כך, שלמעשה, עשרות אלפים כבר השתתפו בבחירות 2020.

הפגיעה בשירות הדואר האמריקאי, שמוביל ממשל טראמפ, מעלה את החשש שליל הבחירות ב-3 בנובמבר יהיה ראשיתו של כאוס פוליטי, שיימשך שבועות ארוכים. ספירת הקולות המגיעים בדואר כרוכה בתהליך ארוך יותר מאשר ספירת הקולות מהקלפיות, ולכן ההערכה היא שיעברו ימים עד שיתבררו התוצאות במדינות שבהן יתנהל קרב צמוד. גם אחרי סיום הספירה, עשויים הצדדים לגרור את המערכת לקרבות משפטיים על התוצאות.

לפי דיווחים בארה"ב, במחנה הדמוקרטי כבר נערכים לקרבות האלה, ועמלים על הקמתה של יחידה משפטית של מאות עורכי דין שיטפלו בהם. נוסף על כך, הפרשנים מעריכים כי מרבית המצביעים למפלגה הדמוקרטית יצביעו דרך הדואר, בעוד מרבית הרפובליקנים יצביעו בקלפיות, מה שיצור מייצג שווא של הובלה רפובליקאית בשעות הראשונות שלאחר ספירת הקולות. הנשיא טראמפ, שכבר חודשים ארוכים זורע ספקות בנוגע לאמינות הבחירות, עשוי לנצל את המצב הזה כדי להציג את התוצאות כמזויפות.

על מה מצביעים?

חוץ מלנשיא וסגנו, או סגניתו במקרה של ניצחון לביידן, יצביעו אזרחי ארה"ב גם ב-35 מירוצים לסנאט ו-435 מירוצים לבית הנבחרים.

טופסי ההצבעה יכללו גם מועמדים לתפקידים בכירים ובתי נבחרים במדינות השונות. ב-13 מדינות וטריטוריות יערכו בחירות לתפקיד המושל, שמאז פרוץ מגפת הקורונה הפך משמעותי אף יותר שכן כל מדינה מחליטה בעצמה על נהלי מניעת הקורונה.

בנוסף לכל אלה, במחוזות ובערים ברחבי ארה"ב יערכו בחירות למשרות מקומיות וכן משאלי עם בנושאים נתונים במחלוקת. כך למשל, ברוח התקופה, בכמה ערים ומחוזות יצביעו אם להסיר פסלים של דמויות שנטען שהיו גזעניות.

בחירות שיעצבו את הצפה הפוליטית לעשור הקרוב

הבחירות לנשיאות, לסנאט ולקונגרס יכריעו את גורלם של אזרחי ארה"ב בארבע השנים הקרובות. אך אלפי התמודדויות על תפקידי מחוקקים במדינות השונות עשויות גם להגדיר מחדש את המפה הפוליטית בעשור הקרוב.

הסיבה טמונה בתזמון: השנה נערך מפקד אוכלוסין, המתקיים בארה"ב מדי עשור. המפקד הזה נועד, בין היתר, להגדיר את כללי המשחק שלפיהם מתנהלת הדמוקרטיה בארה"ב, והוא גם משמש כדי לשרטט את מחוזות הבחירה הפוליטיים.

פוליטיקאים יצירתיים, בעיקר מהצד הימני של המפה הפוליטית, הצליחו בשנים האחרונות לקבוע את גבולותיהם של המחוזות באופן כזה שלעתים מדלל את כוחו של הרוב, ובפועל מחליש בעיקר מיעוטים. המחוקקים בבתי הנבחרים של המדינות יוכלו לנצל את מפקד האוכלוסין כדי לשנות זאת.

"עשר השנים הבאות תלויות בבחירות הללו", אמר לסוכנות הידיעות אי-פי פטריק רודנבוש, דובר הוועדה הלאומית של המפלגה הדמוקרטית לשרטוט מחוזות מחדש (ג'רימנדרינג).

אוסטין צ'יימברס, נשיא המועצה הרפובליקנית של הנהגת המדינות, המסייעת למועמדי המפלגה במירוצים המקומיים, אמר לרדיו הציבורי בארה"ב  כי "סוף סוף הדמוקרטים התעוררו והבינו שיש דבר כזה שנקרא גופים מחוקקים מדינתיים". הוא הוסיף: "הם הבינו שזו הדרך היחידה שבה אתה יכול לצבור כוח בוושינגטון. בוושינגטון אתה לא משרטט את המפה שלך, אף אחד בוושינגטון לא משרטט את המחוז של עצמו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!