דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ימי בידוד

כלכלת הקורונה / תשלום על ימי בידוד: מה מגיע, מי משלם, והאם אפשר לעבוד מהבית | מדריך

המתווה החדש ייכנס לתוקף ב-28 לאוקטובר, בכפוף לאישור הממשלה והכנסת | העובדים ישאו בעלות יומיים מסך ימי הבידוד, היתר יתחלק בין המדינה למעסיקים | אישור לימי הבידוד מונפק במשרד הבריאות

מדריך זכויות (צילום: Shutterstock)
מדריך זכויות (צילום: Shutterstock)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר, המעסיקים וההסתדרות הסכימו על מתווה חלופי לתשלום על ימי הבידוד, לאחר שבג"ץ פסל את הנוהל שקבע אישור מחלה גורף לנכנסים לבידוד.

התשלום בגין ימי בידוד הוא נקודת ממשק קריטית בין הכלכלה לבריאות. בהיעדר מנגנון לתשלום עבור ימי בידוד, עלולים עובדים שהיו במגע עם חולה מאומת להימנע מכניסה לבידוד, מה שיקשה על עצירת שרשראות ההדבקה.

מה קובע המתווה החדש? בגין אילו ימי בידוד מקבלים פיצוי? וכמה? מדריך לעובד המבודד.

איך יפוצה עובד שנדרש להיכנס לבידוד?
עובד שנדרש להיכנס לבידוד יפוצה באופן דומה לפיצוי בגין ימי מחלה. היום הראשון לבידוד יהיה על חשבון העובד; בגין הימים השני והשלישי יקבל העובד 50% שכר; ובגין יום הבידוד הרביעי והלאה יקבל שכר מלא. ימי הבידוד ינוכו מימי המחלה שצבר העובד.

האם המדינה משתתפת בשכר של העובד?
במסגרת ההסכם לקחה על עצמה המדינה לפצות את המעסיק בכ-50% מהשכר שישולם לעובד בגין תקופת הבידוד. כך למעשה מתחלק הנטל בין העובד (שני ימים מתוך שלושת ימי הבידוד הראשונים), המעסיק (50% מימי העבודה הנותרים) והמדינה (50% מימי העבודה הנותרים).

מה יעשה עובד שלא צבר ימי מחלה?
עובד שלא צבר ימי מחלה יהיה זכאי לפיצוי של 70% משכרו החל מהיום הרביעי לבידוד. בגין השכר שישולם לעובד יקבל המעסיק פיצוי מלא מהמדינה.

מה קורה עם עובד שמיצה את ימי המחלה שלו באמצע תקופת הבידוד?
בגין ימי מחלה שצבר יקבל העובד שכר בהתאם להסכם. בגין שאר ימי הבידוד שמעבר לימים שצבר, יקבל 70% משכרו, במימון מלא של המדינה. ימי הבידוד ייחושבו בכל מקרה כרצף אחד, כך שהעובד לא יידרש ליומיים נוספים ללא תשלום עם סיום ימי המחלה.

כך לדוגמה ייראה מתווה התשלום לעובד שלזכותו צבורים 5 ימי מחלה ונדרש ל-10 ימי בידוד: בגין שלושת ימי הבידוד הראשונים ינצל שלושה ימי מחלה ויקבל שכר על יום אחד מתוכם (ללא שכר ביום הראשון, 50% על היום השני ו-50% על היום השלישי). בגין הימים הרביעי והחמישי ינצל את שאר ימי המחלה שצבר ויקבל שכר מלא שימומן בחציו על ידי המעסיק ובחציו השני על ידי המדינה. בגין הימים השישי עד העשירי לבידוד (לאחר שמוצו ימי המחלה הצבורים לזכות העובד) יקבל העובד 70% משכרו, במימון מלא של המדינה.

כיצד יקבל המעסיק את הפיצוי?
כדי שהמעסיק יוכל לקבל פיצוי מהמדינה עליו לפנות לביטוח הלאומי ולהציג אישור שהעובד נדרש לבידוד. כך הן בנוגע לתשלום לעובדים שיש להם ימי מחלה צבורים וזכאים לתשלום מלא (אז משתתפת המדינה כאמור ב-50% מהעלות); והן בנוגע לעובדים שאין להם ימי מחלה צבורים וזכאים ל-70% משכרם (במימון מלא של המדינה).

מי מנפיק אישור לימי בידוד?
אישור לימי הבידוד יכול לקבל העובד ממשרד הבריאות, לאחר שימלא פרטים באתר משרד הבריאות. חשוב לציין שנוהל זה יחליף את אישור המחלה הגורף שניתן לעובדים הנדרשים בבידוד ונפסל על ידי בג"ץ.

האם עובד בבידוד יכול להמשיך לעבוד מהבית?
עובד בבידוד יכול לעבוד מהבית במידה והמעסיק מאפשר זאת, אך ימים שבהם עבד העובד, גם אם שהה בבידוד, לא יחשבו כימי מחלה ואסור יהיה לנכותם מימי המחלה שצבר העובד או לבקש מהמדינה פיצוי בגינם.

מתי ייכנס המתווה החדש לפועל?
כדי להפעיל את המתווה החדש לפיצוי בגין ימי בידוד, יש צורך להעביר אותו לאישור הכנסת והממשלה. לטובת העניין, אישר בג"ץ למדינה דחיה ביישום פסק הדין שמבטל את ההסדר הקודם עד ל- 28 באוקטובר. כך שעד אז אישור המחלה הגורף לעובדים בבידוד תקף ובגין ימים אלה לא יקבלו המעסיקים פיצוי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!