דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

אנרגיה / הוזלה עתידית במחיר החשמל: חברת החשמל חתמה על תוספת לחוזה מול מאגר תמר

בעקבות החתימה צפויה חברת החשמל לחסוך עשרות מליוני דולרים | התוספת אמורה להיכנס לתוקף מהיום ועד ה-1 ביולי 2021 | הרכש צפוי להיעשות על חשבון הסכם הרכש ממאגר לוויתן

אסדת הגז מעל מאגר תמר (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
אסדת הגז מעל מאגר תמר (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת החשמל הודיעה היום (ראשון) על הוזלה ברכש הגז, שצפויה להיתרגם להוזלה במחיר החשמל בעדכון התעריף הבא. החברה חתמה על תוספת לחוזה רכש הגז מול מאגר תמר, ללא חתימה של נובל אנרג'י ודלק קידוחים, אלא במשא ומתן מול שאר השותפות (ישראמקו, דור חיפושי גז, אוורסט ותמר פטרוליום בע"מ), מה שיכול לעכב את כניסתו לתוקף, אם נובל אנרג'י תתנגד להסכם.

התוספת אמורה להיכנס לתוקף מהיום ועד ה-1 ביולי 2021, והיא צפויה להחליף את רכש הגז של החברה ממאגר לוויתן. החברה מחויבת כיום לרכש מינימלי (TOP) של 1.75 BCM בכל שנה ממאגר תמר במחיר הגבוה במשק של 6.4 דולר ליחידת חום. ההסכם מול לוויתן מאפשר לחברה רכש משני ללא התחייבות רכישה במחיר 4.7-4.8 דולר ואילו התוספת החדשה לחוזה תמר מאפשרת רכש נוסף במחיר של גז במחיר של כ-4.4 דולר.

המחיר אמור לרדת מטה עד לרצפה שלא פורסמה, ככל שהחברה תגביר את כמות הרכישה עד למקסימום של 2 BCM בתקופת ההסכם, בעבור כל רכש של כמות גז מעבר ל-TOP. ההסכם עם לוויתן כבר גרם להוזלת החשמל לציבור הרחב בהיקף של 3.3% בעדכון האחרון והתוספת החדשה להסכם תמר תמשיך את המגמה, אם כי באפקט קטן יותר.

מאגר הגז תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).
מאגר הגז תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).

החברה הודיעה כי ההסכם צפוי לחסוך עשרות מליוני דולרים ב-10 החודשים בהם יהיה בתוקף, זאת בתנאי שרשות התחרות תאשר את המנגנון לפיו המחיר יורד ככל שהכמות גדלה. ללא מתן אישור כזה, התועלת הכלכלית מההסכם החדש תקטן והתשלום יעלה.

האם נובל אנרג'י תנסה לטרפד את הזכיה? 

לחברת נובל אנרג'י יש זכות וטו על חוזים ממאגר תמר, באישור היועץ המשפטי לממשלה. ישראמקו הודיעה לבורסה היום, כי היא מוותרת על זכות זו, ודלק קידוחים אמורה להכריז הכרזה דומה בימים הקרובים, בהתאם להחלטה משותפת ליועמ"ש, לרשות התחרות, למשרד האנרגיה ולמשרד האוצר.

לדלק קידוחים ולנובל יש אחזקות גבוהות יותר במאגר לוויתן, ולכן יש להן אינטרס כלכלי שהתוספת להסכם תמר לא תצא לפועל. אמנם ההסכם עם מאגר לוויתן מגביל את יכולתה של חברת חשמל לרכוש גז מכל מקור נוסף, למעט לרכש הגז ממאגר תמר, כך שהתוספת להסכם עולה איתו בקנה אחד.

בחוזה מול מפעלי קבוצת עופר שנחתם בימים האחרונים, נקבע ששותפות תמר יפצו כספית את נובל ודלק, כך שתעריף המכירה אליהן יהיה מעט גבוה יותר, על חשבון חלקן של שאר השותפות בתמר.

מכיוון שהתשלום המקסימלי בתוספת יכול להגיע לכמיליארד שקלים, ייתכן שישתלם לשותפות בתמר לשלם פרמיה מסוימת גם בהסכם מול חברת החשמל, כאשר החלופה היא להפסיד את כמויות הגז הללו למאגר לוויתן.

אלוף במיל. יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל :"כפי שהבטחנו, הצלחנו להוזיל את מחיר הגז הטבעי בהתאם להסכם עם שותפי תמר עליו חתמנו במרץ 2012".

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל: "חברת החשמל ניהלה מו"מ ממושך, עיקש ואינטנסיבי שנמשך חודשים עם שותפות תמר ורושמת היום הישג משמעותי, כפי שהתחייבה. ההסכם עם לויתן היה העוגן לפתיחת תחרות אמיתית במשק, והתוספת להסכם תמר הוא הישג יוצא דופן בסביבה דינמית. לחברת החשמל אחריות לאומית כלפי לקוחותיה והמשק והנהלתה מחויבת לייצג נאמנה את הציבור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!