דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יעל אלנתן

עבודה בעולם / בעקבות מאבקים וביקורת: אמזון חושפת כי 19,816 מעובדיה חלו בקורונה

לטענת החברה, שיעור הנדבקים מקרב 1.3 מיליון העובדים בארה"ב נמוך ביחס לכלל האוכלוסייה | אלפי עובדים במכרה בקולומביה שובתים נגד שינוי שיטת המשמרות שעלולה לפגוע בבטיחות | עובדי חברת החשמל בקפריסין הטורקית שובתים נגד הפרטה

עובדי אמזון מפגינים סמוך למרכז אספקה של החברה בסטייטן איילנד, ניו יורק, במחאה על היעדר הגנה לעובדים מנגיף הקורונה, 30 במרץ 2020 (AP Photo/Bebeto Matthews)
עובדי אמזון מפגינים סמוך למרכז אספקה של החברה בסטייטן איילנד, ניו יורק, במחאה על היעדר הגנה לעובדים מנגיף הקורונה, 30 במרץ 2020 (AP Photo/Bebeto Matthews)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ארה"ב: לאחר הביקורת, אמזון חושפת את מספר העובדים שנדבקו בקורונה

19,816 עובדים של חברת אמזון נמצאו חיוביים לקורונה מתחילת התפרצות המגפה, מתוך 1,372,000 עובדי המחסנים של החברה ורשת המרכולים Whole Foods Market שבבעלותה – כך עולה מנתונים פרסמה החברה לפני כשבועיים.

מניתוח שערכה אמזון בהתבסס על נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, שיעור הנדבקים בין עובדי החברה נמוך ב-42% משיעור הנדבקים באוכלוסייה הכללית, בהתחשב גם בהרכב הגילאים של העובדים. לטענת החברה, שיעור הנדבקים הנמוך יחסית נובע מצעדי מניעה שננקטו על ידה.

בתחילת התפרצות הקורונה ספגה החברה ביקורת על התנהלותה סביב בטיחות העובדים. תחקיר שערכה רשת NBC מצא כי "חוסר שקיפות, בשילוב עם היעדר הגנות פדרליות לעובדים אמריקניים שחולים במחלות זיהומיות" כמעט ואינם מאפשרים לעקוב אחר התפשטות הקורונה בקרב עובדי אמזון.

כעת, עם מסירת הנתונים, אמרו באמזון כי בחרו לחלוק את שיעורי ההדבקה בקורונה בקרב עובדי קו החזית, בתקווה שגם חברות אחרות יעשו זאת. "זו לא זירה בה חברות צריכות להתחרות, זו זירה בה חברות צריכות לעזור אחת לשנייה", נאמר בהודעת החברה.

לפי הודעת אמזון, כבר בחודש מרץ הבינה הנהלת החברה כי עריכת בדיקות לעובדים תהיה "בעלת חשיבות קריטית" עבורה. ההנהלה מינתה עובדים מרקעים שונים לצוות המוטל על משימה זו, ושכרה עשרות טכנאי מעבדה ועובדים נוספים כדי לבנות "צוות מעבדה ברמה עולמית", שעל פי החברה מבצע כעת אלפי בדיקות ביום. היעד של הצוות הוא להגדיל את מספרי הבדיקות המתבצעות ב-650 אתרי החברה ל-50 אלף ביום עד נובמבר, ובכך מקווים באמזון למנוע את התפשטות הנגיף בקרב אנשים שנושאים אותו אך אין להם סימפטומים.

"מי שנבדק ומראה תוצאה חיובית יכול להיות בבידוד ובטיפול, וכל מי שנבדק שלילי יכול לעשות את עבודתו בבטחה ללא הסיכון להדביק אחרים", נאמר בהודעת החברה. עוד צוין כי החברה מעניקה "ביטוח בריאות מקיף מהיום הראשון בעבודה, ומשלמת על הזמן לכל עובד שנעדר לצורכי בידוד או טיפול".

מאמזון נמסר בהודעה הפעם כי היא הוסיפה יותר מ 150 שינויים להעלות את רמת הסניטציה במקום בניהם חלוקה של  יותר מ -100 מיליון מסכות פנים, זמני הפסקה מתוכננים ובדיקות חום גוף.

במרץ השנה שבתו כ- 100 עובדים במחסן אמזון בניו יורק, ויצאו מהעבודה בדרישה לסגור את המקום לחיטוי ולהוציא אותם לחופשה בתשלום, לאחר שאחד העובדים נמצא חיובי לקורונה. אמזון פיטרה את העובד שארגן את השביתה, ואמרה שהוא מפר שוב ושוב את הנחיות הריחוק החברתי של החברה. לחברת אמזון היסטוריה של התנגדות להתארגנות עובדים. מחקר שפורסם בחודש שעבר חשף שיטות מעקב שמבצעת ההנהלה אחר עובדים בחברה, במקביל לפרסום מודעות דרושים ל'קציני מודיעין' שיעקבו אחר עובדים שמנסים להתאגד.

קולומביה: עובדי מכרה שובתים כנגד 'משמרות המוות'

אלפי עובדים במכרה קראחון שובתים מזה כחודשיים, במחאה על שינוי שהנהיגה ההנהלה בתנאי המשמרות, שיוביל לפיטורי עובדים ולסיכון העובדים הנותרים. המכרה נמצא בבעלות משותפת של שלושה תאגידי כרייה בינלאומיים – אנגלו-אמריקן, BHP וגלנקור, שידועים בניצול מאסיבי של האוכלוסיה בתחום העבודה והמחייה.

תהלוכה בעיר ריואצ'ה בקולומביה של איגוד עובדי תעשיית הפחם במדינה, סינטרקראבון, לאות הזדהות עם שביתת עובדי מכרה קראחון (צילום: מתוך אתר industriall)
תהלוכה בעיר ריואצ'ה בקולומביה של איגוד עובדי תעשיית הפחם במדינה, סינטרקראבון, לאות הזדהות עם שביתת עובדי מכרה קראחון (צילום: מתוך אתר industriall)

החברה הודיעה לעובדים על השינוי המשמרות באופן חד צדדי, בלי להתייעץ עם האיגוד, ובניגוד לחוק הקולומביאני. השינוי, שמכונה ע"י העובדים "משמרות המוות" יוביל לאובדן 2,500 משרות ויגרום לעובדים הנותרים לעבוד 72 ימים נוספים בכל שנה תמורת אותו השכר שהם משתכרים כיום. בנוסף, השינוי יפגע קשות במשפחות העובדים, ויגביר את עייפות העובדים בזמן המשמרת, גורם שהוכח כמעלה סיכון לתאונות עבודה חמורות.

העובדים, החברים באיגוד עובדי תעשיית הפחם בקולומביה, סינטראקרבון (Sintracarbón), הסכימו בפברואר השנה להקפיא את המשא ומתן עם הנהלת המכרה, כמחווה של רצון טוב בעקבות התפרצות הקורונה. מאז יולי מסרבת הנהלת המכרה לשוב למו"מ קיבוצי ודרשה מהאיגוד לוותר על זכויות שכבר הוסכמו בעבר.

עשרות בני אדם ערכו בשישי לפני שבועיים צעדה ברחבי העיר ריואצ'ה, בירת מחוז לה גואחירה בקולומביה, לאות סולידריות עם העובדים.

באתר לייבורסטארט נפתח קמפיין בינלאומי במטרה להפעיל לחץ על ממשלת קולומביה להבטיח את זכויות העובדים. לחתימה על הקמפיין ניתן ללחוץ כאן.

בתחילה החרימה חברת קראחון את ניסיונות הגישור של משרד העבודה הקולומביאני, אך בשבוע שעבר הציג שר העבודה מפת דרכים למשא ומתן, ונציגי החברה, האיגוד המקצועי ומשרד העבודה נפגשו בנפרד לדיונים על המתווה. הצעד הבא יהיה פגישות משולשות של הצדדים, אך לדברי האיגוד, עדיין לא נקבעו פגישות כאלה.

קפריסין הטורקית: עובדי חברת החשמל שובתים נגד הפרטה 

640 עובדי קיב-טק, חברת החשמל בקפריסין הטורקית, שובתים במחאה על כוונת הממשלה להפריט את החברה. הנימוק הרשמי של הממשלה המקומית להפרטה הוא הצטברות חובות רבים של לקוחות שטרם שולמו. לפי איגוד עובדי החברה, EL-SEN, מרבית החובות שלא שולמו שייכים למוסדות ממשלתיים ובתי מלון, וישנן דרכים אחרות מלבד הפרטה לפתור את בעיית החובות.

שלטי מחאה כנגד הפרטת חברת החשמל של קפריסין הטורקית, קיב-טק, על קירות משרד של החברה (צילום: מתוך אתר industriall)
שלטי מחאה כנגד הפרטת חברת החשמל של קפריסין הטורקית, קיב-טק, על קירות משרד של החברה (צילום: מתוך אתר industriall)
שלטי מחאה כנגד הפרטת חברת החשמל של קפריסין הטורקית, קיב-טק, על גדר תחנת כח של החברה (צילום: מתוך אתר industriall)
שלטי מחאה כנגד הפרטת חברת החשמל של קפריסין הטורקית, קיב-טק, על גדר תחנת כח של החברה (צילום: מתוך אתר industriall)

"אם עובדים משלמים את חשבונות החשמל שלהם, אז הממשלה צריכה להיות מסוגלת גם לשלם את החשבונות שלה. אנו נילחם בהפרטה של קיב-טק", אומר נשיא EL-SEN קובילאי אוזקיראס. אפשרות נוספת לפתרון בעיית החובות היא הסכם שחתמה EL-SEN עם הממשלה להשקעה בהרחבת יכולת ייצור החשמל של החברה.

מאבק העובדים נתקל בתגובה כוחנית של הממשלה. כוחות משטרה הגיעו לתחנת הכח Teknecik, ושני חברי EL-SEN  נעצרו לחקירה.

האיגוד המקצועי הבינלאומי של עובדי התעשייה, אינדסטריאול, הביע תמיכה מלאה במאבק העובדים ובשביתה. ואלטר סאנצ'ס, מזכ"ל אינדסטריאול אמר: "אנו קוראים לממשלה להימנע מהפרטת 'KIB-TEK ובמקום זאת להקצות כספי ציבור לתחום החשמל בצפון קפריסין. כיום, במהלך מגפת הקורונה, ערך השירותים הציבוריים האיכותיים חשוב מתמיד."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!