דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סגר שני

סגר שני / במחסומים, בהפגנות ובהתקהלויות: השוטרים הפכו כתובת לזעם. אשת שוטר: ״רואים איך משפילים את אבא בטלוויזיה״

אביגיל שררה, מנכ"לית ארגון נשות השוטרים והסוהרים: ״לפי דעתי המשטרה תצטרך לעשות טיפול נפשי לשוטרים״ | אשת קצין משטרה מהשרון: ״רק מעניין אותי שהוא יחזור אלי הביתה בריא ושלם״

״אני לא נכנסת לפוליטיקה, רק שבעלי, שוטר, יחזור אלי הביתה בריא ושלם״ (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
״אני לא נכנסת לפוליטיקה, רק שבעלי, שוטר, יחזור אלי הביתה בריא ושלם״ (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
שי ניר

שוטרים מצאו את עצמם מותקפים לאחרונה מכל הצדדים, נשות השוטרים מדברות על הכאב והקושי שחוזר הביתה.

״מה זה נאצים?״ אומרת בזעם אשת קצין משטרה שמשרת בתחנה גדולה בישראל, ״הם עושים עבודת קודש. מה אתם מצפים משוטרים כשסוגרים את המדינה, שישלבו ידיים כשיש חסימות צמתים והתפרעויות?

״משטרת ישראל במצב נחות מול האזרחים שלא מכבדים את מי שעומד מולם. המתפרעים מתנהגים כמו חיות שהשתחררו מהכלוב ומי מולם? מי שק האגרוף? השוטרים״.

הפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים, יולי 2020 (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90).
הפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים, יולי 2020 (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90).

ימים מתוחים עוברים על משטרת ישראל שנמצאת בחזית אכיפת הגבלות הסגר. בשבוע האחרון נרשמו עימותים עם המשטרה בהפגנות, בהתקהלויות חרדים ובמחסומים. המשטרה מואשמת מצד אחד בהפעלת כוח יתר, ומצד שני בחוסר יכולתה לפזר התקהלויות וניסיונה להגיע לפשרות. שוטרים לא התראיינו, אבל הנשים שלהם כן.

״יותר מתמיד שומעים את התסכולים של משפחות השוטרים״, אומרת אביגיל שררה, מנכ״לית ארגון נשות השוטרים והסוהרים, ״הם יושבים בבית ורואים איך מכפישים את האבא וקוראים לו נאצי, יורקים עליו, מורידים לו את המסכה ועושים לו שיימינג ברשתות החברתיות.

״יוצא שהשוטרים הם כלי ניגוח במאבקים הפוליטיים, קשה לי להבין את האזרחים שעושים שיימינג לשוטרים שבאים להגן עליהם. במקום לעזור להם עושים הפוך״. שררה מגיעה ממשפחה של שוטרים. אביה ז"ל , בעלה ושני בניה, שירתו כולם במשטרה.

המשטרה מפעילה יותר כוח?
״אני לא יכולה לומר זאת. הם חייבים לאכוף את החוק. אתה רואה את הסרטונים בדיוק כמוני, ואת האלימות וההתנהלות כלפי השוטרים שלא היו בצורה כזו.

״לא ניתן לערער על הלגיטימיות של המשטרה ולפגוע בשוטרים. יצאנו בקמפיין להגן על השוטרים והמשפחות שלהם מאיומים, שיימינג, אלימות. השוטרים בסכנת חיים גם מהקורונה. ישנם מעל ל-2,000 שוטרים בבידוד וכ-300 שוטרים חולי קורנה, זה לא פשוט. הם מסכנים את חייהם וחיי המשפחה שלהם, משלמים מחיר כבד מתוך שליחות אמתית״.

אביגיל שררה, מנכ״לית ארגון נשות השוטרים והסוהרים (צילום: יח״צ)
אביגיל שררה, מנכ״לית ארגון נשות השוטרים והסוהרים (צילום: יח״צ)

הציבור נהיה אלים יותר?
״אתה ראית כאלה הפגנות בעבר, עם אלימות יומיומית כלפי שוטרים? שוטר לא עושה את החג בבית, אלא במקום שיש הפגנה. איפה ההתחשבות והכבוד לשוטר שמבצע את העבודה שלו? כולם יושבים בחג עם המשפחה הגרעינית ובחדשות רואים איפה שהשוטרים נמצאים, בשטח״.

ראית את הסרטון של הילד שנדחף מקורקינט?
״אני ראיתי את הסרטון, וכל דבר ייבדק. המפקדים רואים ובודקים ומקיימים שיחות. אני מניחה שהמפקדים יקראו ויטפלו בו. אני קוראת למח"ש שכל היום מתלוננים על שוטרים ושוטרות להפעיל שיקול דעת ולהבין מול מה הם עומדים״.

״לא נכנסת לפוליטיקה, רק שבעלי יחזור בריא ושלם״

״אני כועסת על האזרחים במדינה״, אומרת אשת קצין המשטרה מאזור השרון, ״בעלי שיש לו ילדים, מסכן את החיים שלו, ולמי אכפת שהוא נפצע? וכשהם נפצעים אי אפשר אפילו להיות איתם בבית חולים כי יש קורונה״.

היא הפסיקה לצפות בסרטונים שעולים לרשתות. ״באה המשטרה, מונעת את ההתקהלויות, אוכפת את הסגר, ומה התקשורת מראה? לא כמה המפגינים מתפרעים ומורידים את המסכות של השוטרים, הם מראים רק את השוטרים שתוקפים. אחר כך מאשימים שהמשטרה אלימה והמדינה לא דמוקרטית. ההפך הוא הנכון״.

יש טענה שהשר אוחנה דורש מהשוטרים לנהוג ביתר כח לפיזור ההפגנות.
״אני לא נכנסת לפוליטיקה. מה שמעניין אותי זה שבעלי יוכל לחזור הביתה, לחזור אלי בריא ושלם״.

עימותים בין תושבים חרדים בשכונת מאה שערים לבין כוחות משטרה, אוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עימותים בין תושבים חרדים בשכונת מאה שערים לבין כוחות משטרה, אוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

איך נראה היומיום של בעלך?
״לשוטרים אין חיים. בעלי קצין משטרה ואני לא רואה אותו. אני שומעת מה הם עושים כל היום ואני מרחמת עליהם וגם עלינו המשפחות. אפילו שזה סגר, ואין יותר מידי מה לעשות, אבל בתקופה הזו אני יכולה לתכנן משהו בערב והוא יכול להתקשר ולומר שהוא לא מגיע אלא עוד שעתיים ואז ושלוש, וכבר לילה ואנחנו ישנים״.

מה הוא מספר על מה שקורה בשטח?
״הוא מאוד עייף כשהוא חוזר הביתה. אנחנו יודעים מה קורה ורואים בטלוויזיה. אם רואים התפרעויות אז מייד שולחים סמסים לדעת שהכול בסדר, וזהו. אני שומעת את השיחות של בעלי עם חבריו ואת התלונות שלהם״.

״אם שוטר נותן דו״ח, גם אם הציל חיים, יקללו את אמא שלו״

שררה יוצאת נגד ניסיונות של מפגינים ואנשי ציבור לצבוע את המשטרה כפוליטית.

יש קריאות שהמשטרה הפכה להיות ״משטרת אוחנה״ או ״משטרת נתניהו״, מה דעתך על זה ואיך זה משפיע על המשטרה?
״במשטרה יש שוטרים מוסלמים נוצרים, דרוזים, דתיים וחילונים מכל אזרחי ישראל. מי שמנסה לצבוע אותה כפוליטית עושה טעות. אי אפשר לבוא בטענות לגוף ולעובדים שהתפקיד שלהם זה לאכוף את החוק. גם אם יש החלטות כאלה ואחרות״.

איך אפשר להסביר את הזעם כלפי השוטרים?
״אם שוטר עוצר אזרח ונותן לו דו״ח בכביש או במרחב הציבורי, גם אם הדו״ח הציל חיים, האזרח יקלל את השוטר, את אמא שלו ואת כל המשפחה. מי אוהב שוטר שנותן דוח או שולל רישיון? צריך להבין ששוטר אינו אויב. הוא מגן ואוכף את החוק על אזרחי המדינה.

״אם אתה פועל על פי החוק אין מה לפחד משוטר. הוא לא יתעסק איתך. אם אתה אזרח שומר חוק ומכבד אותו, אז אין בעיה״.

מחסום לאכיפת סגר בערים, ספטמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל /פלאש90)
מחסום לאכיפת סגר בערים, ספטמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל /פלאש90)

איך התקופה הזו משפיעה על השוטרים?
״אני רואה את התסכול של משפחות, את הפוסטים שנשות השוטרים והילדים כותבים, וזה כאב לב. שוטר בא הביתה אחרי יום כזה שירקו עליו וקיללו אותו, ואמרו לו ׳נאצי׳, זה נורא. הוא מביא את זה הביתה וכולם מושפעים״.

״אם אבא היה חי, הייתי מתחננת על ברכיי שיתפטר״

בחודש אוגוסט פורסם סרטון בו נראה סגן ניצב ניסו גואטה, מכה מפגין וגורר אותו במהלך הפגנה בירושלים. גואטה, כקצין משטרה בכיר, זכה לביקורת קשה מאוד על התנהגותו באירוע הזה. בתו, שקד, כתבה תגובה בדף הפייסבוק של ארגון נשות השוטרים והסוהרים.

אלו חלק מהדברים שנכתבו: ״אני קוראת את התגובות שכותבים על אבא שלי לאור הסרטון הנוח הזה שפרסמו היום ואני פשוט המומה, מזועזעת ופגועה. כמה זה קל!!! כמה זה קל לקחת חלק קטן מאירוע גדול, להדביק עליו איזה כותרת מפוצצת של שוטר אלים שתוקף מפגינים. אתם הייתם שם כדי לראות את המפגינים שנייה לפני שהמצלמה נדלקה ויורקים על השוטרים? הייתם שם כשהמפגין המצולם תקף את אבא שלי, ניסה להוריד לו את המסכה באלימות??? אתם הייתם שם כשהמפגין הזה נתן לאבא שלי בוקס לפרצוף??? וכשקרעו ממנו באלימות את המדים שהוא כל כך גאה ללבוש???״

ספיר חזות היא ביתו של דניאל חזות שנרצח ב-1993 על ידי מחבלים במהלך משמרתו כשוטר תנועה בוואדי ערה. חזות פרסמה לאחרונה בחשבון הפייסבוק שלה: ״כיצד ייתכן שבימים אלו לובשי המדים בארצנו הפכו לשק חבטות?! כולנו נכנסנו לאותה תֵּיבָה, תחת אותו הַמַּבּוּל. ודווקא לשוטרים שמקריבים, באמת מקריבים (תאמינו לי!) את חייהם על-מנת להגן עלינו, אין מי שיגן עליהם. בדיוק כפי שקרה לאבא שלי (ז"ל). ואילו הוא היה פה עכשיו, הייתי מתחננת על ברכיי שיתפטר מתפקידו. כי למען מי הוא השאיר אותי כל כך הרבה שנים לבד? למען ערכים שדעכו. למען אזרחים שקצת שכחו״.

שררה, מה את מציעה למשטרה לעשות בשביל להתמודד עם הימים האלה?
״לפי דעתי המשטרה תצטרך לעשות שיחות של טיפול נפשי לשוטרים תוך כדי הסיפור הזה. נשות שוטרים מבקשות מבעליהן להתפטר מהמשטרה כי אי אפשר לחיות ככה. זה אף פעם לא הגיע לרמות האלה של אזרחים שמתנהגים בצורה כזו. המון שוטרים זקוקים לעזרה נפשית לעבור את התקופה הזו כדי שהבית של השוטר והשוטרת לא ייהרס מהמצב הזה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!