דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / משרד הכלכלה אינו אוכף את החוקים שמגִנים על העובדים

בעשורים האחרונים מדינת ישראל עוברת תהליכי הפרטה, שחלקם הביאו לניצול עובדים בהיקפים מסוכנים ואפילו לתאונות קטלניות באתרי בנייה. משרד הכלכלה אינו אוכף את החוקים.

אתר בניה (צילום ארכיון: הדס פרוש  פלאש 90)
אתר בניה (צילום ארכיון: הדס פרוש פלאש 90)
יצחק מויאל
יצחק מויאל
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

איך הגענו למצב שבו יש עשרות חוקים מתקדמים להגנה על העובדים בישראל, אך מצב העובדים מעולם לא היה גרוע יותר? התשובה פשוטה מאוד: אם לא אוכפים את החוקים, אין זה משנה כמה חוקים יש ועד כמה הם מתקדמים ונאורים.

בכל יום אנחנו שומעים בתקשורת על רפורמה חדשה ועל הצעות חוק מהפכניות שתשנינה לנו את החיים, יש אפילו תחרות בין חברי הכנסת מי מחוקק יותר. כל יוזמה כזו הופכת לכותרת, אך יום לאחר מכן כבר שוכחים את הכול ועסוקים בכותרת הבאה.

אי אכיפת חוקים היא אחת התופעות המסוכנות לנו כחברה בישראל, הן מבחינה חברתית והן מבחינה כלכלית. בענף הבניין, למשל, אושרו חוקים נפלאים כמו חוק הגנת השכר וחוק פנסייה חובה, שאמורים להסדיר את אופן העסקתם של העובדים בענף וגם להבטיח להם את עתידם, שכר מינימום הגבוה במשק, עיגון תנאים סוציאליים מלאים לכל העובדים, השוואת תנאי העסקה בין עובדים ישראלים לעובדים זרים ופלסטינים ועוד.

אך בפועל אנחנו חיים בכאוס תמידי שמשרת את העוברים על החוק, ואיש ברשויות האכיפה אינו זועק ומתקומם. שיטת העסקת עובדים דרך חברות כוח אדם, לרבות עובדי הבניין ובהם העגורנים, היא אחת הרעות החולות והמסוכנות של עשרות השנים האחרונות, עד אובדן חיי אדם, לא פחות.

החוק אמנם מחייב את המעסיקים לנהוג בעובדים המועסקים דרך חברות כוח אדם באותו אופן כפי שהם נוהגים בעובדים המועסקים על ידם באופן ישיר, אך בפועל הענף מתנהל באופן חופשי, ללא פיקוח, ללא אכיפה, כל עובד שמעז לומר משהו – מוחלף מידית על ידי עובד אחר, דרך אותה חברת כח אדם. החוק אינו נאכף מול חברות כוח אדם, וגם לא מול חברות הבנייה והקבלנים.

אי אכיפה היא גם אחת הסיבות המרכזיות למקרי מוות מיותרים וטרגיים באתרי הבנייה. כללי הבטיחות ברורים לכולם, אך כל העובדים יודעים שהסיכוי שמפקח של משרד הכלכלה יגיע לביקורת הוא אפסי, לכן אין חובה אמתית לשמור על החוקים ועל כללי הבטיחות. לראיה אלפי התביעות כנגד מעסיקים שאינם מקיימים את החוקים.

הגורם האחראי על כל המחדלים האלו הוא משרד הכלכלה. שר הכלכלה ושר האוצר מחויבים חוקית ומוסרית לעשות מעשה, להגדיל תקציבים, לגייס עשרות מפקחים ולתת להם שכר ראוי ורכב, כדי שיוכלו להגיע לאתרי הבנייה. כל עוד שר הכלכלה אינו עסוק בהצלת חיי אדם באתרי הבנייה, בשמירה על חוקי העבודה ועל חוקי השכר והשמירה על העובד – הוא אינו ממלא את תפקידו. והדבר עולה לנו בחיי אדם, לא פחות.


יצחק מויאל הוא יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!