דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'סינדה ארדרן

בעולם / בחירות בניו זילנד: מסתמן ניצחון סוחף למפלגת הלייבור וכהונה שנייה לג'סינדה ארדרן

ראש הממשלה הסוציאל דמוקרטית שמיגרה את הקורונה בארצה, ילדה בת במהלך כהונתה וזכתה לשבחים על הטיפול בטרור, עשויה להיות מסוגלת להקים ממשלה ללא שותפות קואליציוניות

ג'סינדה ארדרן, ראש ממשלת ניו זילנד (צילום: AP Photo/Mark Baker)
ג'סינדה ארדרן, ראש ממשלת ניו זילנד (צילום: AP Photo/Mark Baker)

אוקלנד, ניו זילנד – ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה  ארדרן נמצאת בדרך לזכות בכהונה שניה, במה שמסתמן כניצחון סוחף בבחירות הכלליות במדינה הנערכות היום (שבת).

לאחר ספירת יותר ממחצית הקולות, נראה שמפלגת הלייבור הליברלית של ארדרן זכתה במספר קולות כמעט כפול מזה של המתחרה העיקרית, מפלגה השמרנית לאומית.

מפלגת הלייבור נמצאת על הסף של רוב מוחלט בפרלמנט, מה שלא התרחש מאז שינוי שיטת הבחירות במדינה לפני עשרים וארבע שנים. באופן טיפוסי, מפלגות נאלצות ליצור בריתות בכדי להקים ממשלה, אך הפעם מפלגת הלייבור עשויה להיות מסוגלת להקים ממשלה ללא שותפות נוספות.

"זה ניצחון סוחף, ונראה שההצבעה עבורנו היא הגבוהה ביותר מאז שנות הארבעים", אמר שר העבודה דיויד פארקר. "זה הישג אדיר, בראש ובראשונה לראש הממשלה, אבל גם לצוות המפלגה כולו, ולתנועת הלייבור".

מספר שיא של מצביעים מימשו את זכותם להצבעה מוקדמת בשבועיים שקדמו ליום הבחירות.

במהלך מסע הבחירות, ארדרן זכתב לקבלות פנים השמורות לכוכבי רוק, מאנשים שנדחסו לקניונים ועמדו בתור ברחובות במטרה לעודד אותה ולהצטלם איתה.

ג'סינדה ארדרן. "קבלות פנים השמורות לכוכבי רוק" (צילום: AP Photo/Mark Baker)
ג'סינדה ארדרן. "קבלות פנים השמורות לכוכבי רוק" (צילום: AP Photo/Mark Baker)

הפופולריות של ראש הממשלה ארדרן הרקיעה שחקים מוקדם יותר השנה, לאחר שהובילה את המאמץ המוצלח למגר את נגיף הקורונה. נכון לימים אלו אין כל 'הדבקה בקהילה' בווירוס הקורונה בניו זילנד, וכ-5 מיליון תושבי המדינה כבר אינם נדרשים לעטות מסכות או לשמור על ריחוק חברתי.

ארדרן, 40, מונתה לתפקיד לאחר בחירות 2017, בהן יצרה מפלגת הלייבור ברית פוליטית עם שתי מפלגות אחרות. בשנה לאחר מכן הפכה לאישה השנייה בהיסטוריה שילדה במהלך כהונתה כראש מדינה, והפכה למודל לחיקוי בעבור אימהות ברחבי העולם. כמו כן, זכתה ארדרן לשבחים על הטיפול שלה במתקפת הטרור על המסגדים בעיר קרייסטצ'רץ', במהלכם ירה דוגל בעליונות לבנה ב-51 מתפללים מוסלמים. לאחר התקרית העבירה ראש הממשלה שורה של חוקים האוסרים על שימוש בסוגים הקטלניים ביותר של כלי נשק אוטומטיים במדינה.

בסוף חודש מרץ השנה, לאחר שכ-100 אנשים בלבד בניו זילנד אובחנו כנשאים של וירוס הקורונה, הכניסה ארדרן את המדינה כולה לסגר בהמלצת רשויות הבריאות של ניו זילנד. הסיסמה שליוותה את המאבק של המדינה בנגיף היתה: "חזק ומוקדם". היא סגרה את הגבולות והתוותה יעד שאפתני של חיסול הנגיף לחלוטין, במקום השגת שליטה בתפוצתו כפי שהציבו מדינות אחרות.

בהינתן העובדה שלניו זילנד עומד יתרון היותה מדינת אי מבודדת, האסטרטגיה עבדה. המדינה חיסלה את ההדבקה למשך 102 ימים, לפני שקבוצה נוספת של חולים התגלתה באוגוסט בעיר אוקלנד. ארדרן הפעילה סגר שני בעיר, וההתפרצות השנייה דעכה גם היא. מאז, כל מקרי הקורונה בניו זילנד התגלו בקרב אזרחים שחזרו לגבולות המדינה ממדינות אחרות, והוכנסו להסגר.

התפרצות אוגוסט דחפה את ארדרן לדחות את הבחירות בחודש, דבר שסייע להגדיל את מספר המצביעים המוקדמים.

מנהיגת המפלגה הלאומית, יוהודית קולינס, היא עורכת דין לשעבר. היא שרתה כשרה כשמפלגתה היתה בשלטון ומתגאה בגישה בוטה ו"נטולת שטויות" כהגדרתה, ניגוד חד לסגנון האמפטי של ארדרן. קולינס, 61, הבטיחה קיצוצי מיסים בתגובה להידרדרות כלכלת המדינה שנגרמה על ידי מגפת הקורונה.

במהלך הבחירות, לצד ההצבעה למפלגות, הביעו הבוחרים עמדתם במשאל עם בנוגע לשני נושאים חברתיים השנויים במחלוקת: ליגליזציה של מריחואנה, ושל המתת חסד מבחירה. סקרים שבוצעו טרם הבחירות הראו שההצעה לאשר המתות חסד צפויה לעבור, בעוד תוצאת המשאל על ליגליזציה של מריחואנה נותרה בלתי ודאית. תוצאות רשמיות של שני משאלי העם יוכרזו ב-30 לאוקטובר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!