דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לשכת עורכי הדין

הכשרה מקצועית / ועדת חוקה, חוק ומשפט תדון היום (ב') בדרישת המתמחים להוריד את הרף במבחני לשכת עורכי הדין

לאחר שרק 33% מהנבחנים עברו את הבחינה בקיץ האחרון, דורשים המתמחים להוריד את הציון עובר מ-60 ל-50 נקודות

טקס קבלת חברים חדשים ללשכת עורכי הדין בשנת 2012 (צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90)
טקס קבלת חברים חדשים ללשכת עורכי הדין בשנת 2012 (צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המתמחים בעריכת דין שניגשו לבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין דורשים מועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת להתערב במשבר אליו נקלעו לאחר שרק 33% מהניגשים למבחן קיבלו ציון עובר. דיון הועדה בנושא יתקיים היום (ב')

המתמחים דורשים מהועדה לקדם חקיקה שתכפה על הועדה הבוחנת הורדה של הפרמטרים לקבלת ציון עובר בבחינה מ-60 נקודות ל-50 נקודות. בנוסף דורשים המתמחים שנבחנים שקיבלו 40-49 נקודות יקבלו מועד בחינה מיוחד נוסף וכן שהוועדה הבוחנת תחוייב על פי חוק לנמק את החלטותיה לדחות השגות ביחס לשאלות בהן נכשלו למעלה מ-70% מהנבחנים.

במכתב ששלח ועד הפעולה של המתמחים לחברי הועדה נכתב כי מתוך 2,835 נבחנים במועד אוגוסט האחרון, נכשלו 1,884. המתמחים טענו כי "שיעור המעבר הנמוך משקף מדיניות ברורה של לשכת עורכי הדין בסגירת שערי המקצוע בפני הדופקים בדלתותיו, זאת לאחר שעברו מסלול מפרך של ארבע שנות לימודים; שנה אינטנסיבית של התמחות; ועוד חצי שנה של למדינה למבחן. קרי, תהליך שנמשך לכל הפחות, 5 וחצי שנים".

עוד טענו המתמחים כי מדובר בפגיעה בחופש העיסוק: "חברי הוועדה הנכבדה צריכים לשאול את עצמם, האם מוסרי, ראוי ונכון הדבר לסגור את שערי המקצוע בישורת האחרונה, ולפגוע בכך פגיעה אנושה בזכות היסוד של הנבחנים לחופש העיסוק?".

אין זו הפעם הראשונה בה נדרשת הוועדה לדון בשיעורי ההצלחה בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין. בשנת 2019, עלתה הצעת חוק להורדת ציון המעבר בבחינה ל-55, ולאחר שבמועד דצמבר 2018 עמד שיעור העוברים את הבחינה על 33% בלבד. אז הסתפקו חברי הכנסת בשינוי בתקנון הבחינה עצמו וציון המעבר ירד מ-65 ל-60.

לטענת המתמחים, אחוזי המעבר הנמוכים נגרמו הפעם במכוון באמצעות העלאת רף הקושי של השאלות זאת בכדי להוריד את שיעור העוברים. המתמחים טוענים שהציגו את הבחינה למשפטנים ותיקים, בהם גם צוות חברת 'המתמחה', העוסקת בהכנה לבחינה. המשפטנים הותיקים הציגו פתרון מוצע לבחינה שהיה שונה מהפתרון הרשמי שפרסמה הוועדה הבוחנת. זאת, על אף שלא נדרשו לפתור אותה בלחץ זמן, ועל אף שהחומר המשפטי היה פתוח בפניהם.

עוד טוענים המתמחים כי בפגישה שהתקיימה בסוף ספטמבר, הודה גם מ"מ יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד ליאור שפירא, כי "זו הייתה אחת הבחינות הקשות שהיו לנו אי פעם, אם לא הקשה ביותר" והוסיף כי "הסיטואציה שבה נערכה הבחינה בתקופת הקורונה היא בהחלט מאתגרת, קשה, ומדינת ישראל עוד לא ידעה אותה לפני כן".

לצד הפיתרונות המידיים לנבחנים במועד הבחינה האחרון, קראו המתמחים גם ליצירת פתרונות ארוכי טווח לטיפול בבעיה: קביעת 'נרמול' כך שבכל בחינה יעבור אחוז זהה של נבחנים (שלא יפחת מ-65%), קידום קורס מקדים לבחינות בלשכה שהמשתתפים המסיימים אותו בהצלחה יקבלו בונות של 10 נקודות בבחינה והוצאת האחריות על הבחינות מידיה של הוועדה הבוחנת, והעברתו לאחריות ישירה של משרד המשפטים.

המתמחים בעריכת דין אינם לבד, גם עמותת 'שמאים לעתיד' המייצגת סטודנטים ומתמחים בתחום שמעות המקרקעין, פנתה לאחרונה ליו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט, ח"כ יעקב אשר, בטענה לשיעורי מעבר נמוכים בבחינות ההסמכה של לשכת השמאים.
לטענתם, מאז 2017 עומד שיעור העוברים את הבחינה על 25% בלבד. חברי העמותה קראו למינוי וועדה ציבורית מקצועית ובלתי תלויה בכנסת לצורך בחינת רפורמה נדרשת בתחום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!