דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחשבים

מחשבים / בקרוב מיקרוסופט תדע עלינו כמעט הכל

מערכת ההפעלה "חלונות 10" הוטמעה במאות אלפי מחשבים מבלי לשאול את בעליהם, ועתה היא מאפשרת למיקרוסופט גישה לכל קובץ שאנחנו יוצרים והקלטה מתמדת מהמיקרופון של המחשב. עוד צעד בדרך לעולם ללא פרטיות

בריונות ברשת. צילום מתוך pexels
בריונות ברשת. צילום מתוך pexels
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מערכת ההפעלה "חלונות 10" של מיקרוסופט מהווה קפיצת מדרגה באופן שבו חברות מחשבים אוספות על המשתמשים מידע ללא ידיעתם. בנוסף לכפיית השימוש בממשק על מאות אלפי משתמשים בניגוד לרצונם וללא אזהרה על נזקים אפשריים, תנאי השימוש בגרסה החדשה מאפשרים לחברת התוכנה לעקוב אחר כל קובץ שאנחנו יוצרים במחשב האישי שלנו ואף להשתמש במיקרופון של המחשב על מנת להקליט אותנו, עבור מטרותיה שלה. מיקרוסופט אמנם מתחייבת להשתמש במידע האישי הזה במקרים ספציפיים ובתום לב, אך עצם האפשרות שניתנת לה להשתמש בכמות מידע גדולה כל כך היא חידוש שלא זכה לתשומת לב ציבורית רבה או לבחינת ההשלכות והסיכונים הטמונים בו.

חלונות 10 הושקה לפני כשנה, ביולי 2015, ע"י מיקרוסופט – חברת התוכנה הגדולה בעולם. החברה ניסתה לגרום לכמה שיותר ממשתמשי הגרסאות הקודמות של מוצריה לעבור לגרסה החדשה, והפעילה אמצעים אגרסיביים מאוד לשם כך, שהובילו בין השאר לתביעות משפטיות כנגדה בישראל ובארה"ב. בעוד קצת יותר משבוע (29.7) אמורה להסתיים התקופה בה ניתן לשדרג בחינם, וחלונות 10 תתבסס בעתיד בעיקר על לקוחות ארגוניים והתקנות יצרנים בתוך מחשבים חדשים. למרות הטענות הרבות, יש לחלונות 10 גם משתמשים שמרוצים מהשדרוג. עד כה המערכת נמצאת בשימוש של 20% מהמחשבים האישיים בארה"ב (ע"פ אתר NetMarketShare), אך מאחר ומיקרוסופט מפסיקה בהדרגה לתמוך בגרסאות הקודמות, חלקה היחסי צפוי לגדול – ובהרבה.

אבל גם מי שמרוצה מהשימוש במערכת החדשה, לא בהכרח מבין שחלונות 10 כבר אינה מערכת הפעלה קלאסית, אלא מוצר שונה המבוסס על גישה אחרת לגמרי, המכונה Windows as a Service, "חלונות כְּשֵירוּת". פירוש הדבר הוא שחלונות 10 לא תוחלף ע"י גרסה אחרת בעתיד, אלא תעודכן כל הזמן, בדרך כלל באופן אוטומטי, וכל השינויים והחידושים יוטמעו בתוכה בהדרגה – ללא יכולת בחירה של המשתמש.

משתמשי המחשבים רגילים לשירותים אינטרנטיים שמשתנים או נסגרים, כמו רשת "פייסבוק" או יישומים שונים של Google, אבל מערכת ההפעלה של המחשב עצמו הייתה עד כה "פיסת קרקע יציבה" שמרגע שלמדנו איך להתנהל בתוכה ידענו שהמחשב, פחות או יותר, בשליטתנו. למעשה, הפיכת מערכת ההפעלה לשירות שמתעדכן על דעת עצמו מעבירה למיקרוסופט שליטה גדולה מאוד בכל מה שמתרחש במחשב שלנו, לעומת הגרסאות הקודמות בהן הייתה למשתמשים בקרה על כל עדכון כזה.

לשינוי הזה ישנם, כמובן, שני צדדים. מצד אחד, מערכת שמתעדכנת על דעת עצמה עשויה להיות הגשמת החלומות של מי שרוצה להפעיל את המחשב בלי להשקיע כל מאמץ בתחזוקת המחשב. מנגד, השינוי מעלה תהיות לגבי המודל העסקי של מיקרוסופט וההגנה על פרטיות המשתמשים.

מעקב צמוד

מה שמייחד את חלונות 10, כפי שעולה מהצהרת הפרטיות של המערכת, הוא היכולת של מיקרוסופט לעקוב אחר כמעט כל פעולה שמבוצעת על ידי המחשב האישי ולנטר את המידע הזה לצרכיה העסקיים או לטובת רשויות החוק. ע' (השם המלא שמור במערכת), טכנאי מחשבים מנוסה ובעל הסמכה לניהול רשתות מטעם מיקרוסופט, אמר ל"דבר ראשון" כי "יש איסוף מידע גם בגרסה 7 של חלונות, אבל הרבה פחות. בגרסה 10 אתה יודע לכאורה שזה מידע כללי והם לא קוראים את המסמכים שלך, אבל הם יודעים שאני משתמש ב-Word ופתחתי אותו 9 פעמים, שלא פתחתי את Explorer  בכלל ואת Chrome פתחתי 7 פעמים, ושגלשתי באתרים בנושא קניות".

– גם אילו חיפושים ברשת עשיתי?

"כן. כל התנועות של המחשב. איזו חומרה יש לך. כמה זכרון, כמה הארד-דיסק. עד היום זה היה יותר ברמה המקומית והיית יכול לראות אילו שגיאות יש לך במערכת, שגיאות חומרה ושגיאות תוכנה. הפעם הם ממש אוספים את המידע. באופן כללי אתה יכול לומר – 'מה אכפת לי, הם ידעו מה פתחתי', אבל בטווח הארוך הם יקחו את כל הנתונים האלה ויצרו סביבה אחרת שמתאימה יותר לשימושים שלנו וימשכו אותנו להשתמש במה שהם רוצים. יש לזה מחיר מסויים".

יתכן שע' מתייחס רק למה שהוא נתקל בו עד כה. בהצהרת הפרטיות של שירותי מיקרוסופט ניתן למצוא במפורש ניסוחים שמאפשרים חדירה חמורה בהרבה לפרטיות של כולנו: " מיקרוסופט משתמשת בנתונים שאנו אוספים לשלוש מטרות בסיסיות, המתוארות ביתר פירוט בהמשך: (1) להפעיל את העסק שלנו ולספק (כולל לשפר ולהתאים אישית) את השירותים שאנו מציעים, (2) לשלוח תקשורת, לרבות תקשורת פרסומית ו- (3) להציג פרסומות."

סוגי המידע שנאסף כוללים את סוג המכשיר והאפליקציה, מיקום ומזהים ייחודיים של מכשיר, רשת ומנוי, שימוש בשאילתות חיפוש ובלחיצות במנוע החיפוש Bing, ושימוש בהקלטות שמע מתכונות קלט קולי. בהצהרה של חברת מיקרוסופט נכתב כי "אנו משתמשים בנתונים כדי לפתח ניתוח המבוסס על צבירה ובינה עסקית, המאפשרים לנו לפעול, להגן ולדווח על ביצועי העסק שלנו ולקבל החלטות מושכלות לגביהם… רבים מהשירותים שלנו נתמכים באמצעות פרסום. אנו משתמשים בנתונים שאנו אוספים כדי לסייע בבחירת הפרסומות שמיקרוסופט מציגה – בין אם בשירותים שלנו, או בשירותים המוצעים על-ידי ספקים חיצוניים. הפרסומות שאנו בוחרים עשויות להיות מבוססות על מיקומך הנוכחי, שאילתות חיפוש או התוכן שאתה צופה בו. פרסומות אחרות ממוקדות בהתבסס על תחומי עניין משוערים או על מידע אחר שאנו לומדים עליך לאורך זמן תוך שימוש בנתונים דמוגרפיים, שאילתות חיפוש, תחומי עניין ומועדפים, נתוני שימוש ונתוני מיקום."

ונעבור לפרסומות

"יש משפט שאומר שאם אתה לא משלם על המוצר, אז אתה המוצר", אומר עו"ד תומר אפלדורף, שהגיש תביעה ייצוגית נגד מיקרוסופט ישראל על העדכונים הכפויים לחלונות 10. כאמור, בשנה האחרונה היה השדרוג לחלונות 10 חינמי. "ייתכן שמיקרוסופט ילכו למודל של פרסומות, ויש אנשים שאומרים שהם אוספים הרבה יותר מידע מהמשתמשים כדי לשלב פרסומות בתוך מערכת ההפעלה."

פרסומת למשחק "טומב ריידר" במסך הנעילה של חלונות 10 (צילום מסך)
פרסומת למשחק "טומב ריידר" במסך הנעילה של חלונות 10 (צילום מסך)

ואכן, מסך הנעילה בגרסא 10 כולל פרסומות תחת הכינוי "טיפים, טריקים ועובדות כיפיות". מדריך לביטול הפרסומות נמצא כאן. מקורות אחרים מציגים לפחות 7 דרכים בהן מיקרוסופט דוחפת פרסום לתוך מערכת ההפעלה. כולן תקפות רק לתאריך הפרסום, מפני שמיקרוסופט יכולה לעדכן את המערכת מתי שתרצה, ולהסיר או להוסיף ערוצי חשיפה לפרסום.

האותיות הקטנות

אבל השימוש במידע האישי לצורך פרסומות הוא רק חלק מהבעיות האפשריות שאיסוף המידע בחלונות 10 עלול לעורר. על פי הצהרת הפרטיות, האיסוף הסטטיסטי נעשה באופן יחסי אנונימי ולא כולל את הקבצים האישיים שאנו יצרנו במחשב. אלא שבפסקה אחרת מיקרוסופט מתארת את התנאים בהם היא יכולה להרשות לעצמה להשתמש בכל סוג מידע שנמצא על המחשב שלנו: "לבסוף, אנו ניגש אל הנתונים האישיים שלך, נמסור ונשמור אותם, לרבות התכנים שלך (כגון תוכנן של הודעות הדואר האלקטרוני שלך ב-Outlook.com או קבצים המאוחסנים בתיקיות פרטיות בשרת הענן OneDrive), כאשר אנו מעריכים בתום לב כי פעולה זו נחוצה".

בהצהרה מפורטות העילות לשימוש שייעשה במידע האישי: "הליכים משפטיים תקפים מרשויות מוסמכות, לרבות מגופי אכיפת החוק ומסוכנויות ממשלתיות; מניעת דואר זבל וניסיונות להונות משתמשי שירותים, או כדי לעזור במניעת מוות או פציעה קשה; לנהל ולשמר את אבטחת השירותים שלנו, בכלל זה מניעה או בלימה של התקפה על מערכות המחשבים או הרשתות שלנו; או להגן על זכויות או רכוש של מיקרוסופט, ובכלל זה אכיפה של התנאים החלים על השימוש בשירותים". בהצהרה נכתב כי במידה ויתקבל מידע על שימוש בשירותי מיקרוסופט להעברת קניין רוחני או פיזי גנוב שלה הם לא יבחנו את התוכן הפרטי של הלקוח בעצמם, אך "ייתכן כי נפנה את העניין לרשות לאכיפת החוק."

על אף שהמטרות המוצהרות לשימוש במידע האישי הן ראויות, מה שעולה מההצהרה הוא שאיסוף המידע על כמעט כל שימוש שלנו במחשב הוא אפשרות קיימת. הפרשנות לקיומן של העילות המפורטות בתנאי השימוש יכולה להיות רחבה ביותר, וייתכן שהאזנה והקלטה מתמדת ללקוחות יכולים להיחשב, מבחינה משפטית, כעומדים בתנאי השימוש.

איוואן רייט, חוקר אבטחה מבריטניה, פרסם בינואר השנה סרטון בו מתגלה שחלונות 10 שולחת מידע מהמחשב שלנו לאתרים שונים ברשת, גם אחרי שכובו כל הגדרות המערכת שלכאורה אמורות למנוע שליחת מידע כזה. לדבריו, את הריגול מצד ענקית המחשובGoogle  ניתן לנטרל בחסימה של 4 אתרים והגדרה פשוטה נוספת. לעומת זאת, איסוף המידע של מיקרוסופט יכול להתרחש באמצעות יותר ממיליון כתובות אינטרנט שונות באמצעות חברות בנות של מיקרוסופט. כנגד כל חסימת-ריגול, כגון זו שהוא מפתח, מיקרוסופט תוכל להוציא עדכון הכרחי שיתגבר על החסימה ויאפשר מחדש את הריגול, בעזרת מנגנון העדכונים האוטומטיים, המתרחשים ללא התערבות המשתמש.

"משלמים כדי שיעקבו אחרינו"

ד"ר קתרין אלברכט, מומחית אמריקאית לנושא פרטיות, התראיינה בתכנית הרדיו של פיטר סנטילי באוגוסט 2015, ובה טענה שברירת המחדל של חלונות 10 היא פתיחת המיקרופון במחשב בכל עת והעברת ההקלטה למיקרוסופט. לטענת אלברכט, התירוץ הוא העוזרת האלקטרונית החדשה Cortana, שנכנסת לפעולה לשמע הקריאה "OK Cortana", אבל גם כל שאר הדיבורים שהמיקרופון במחשב קולט, עלולים להישלח למיקרוסופט. היא סיפרה כי בעבר, סוכנויות ריגול ממשלתיות היו מחדירות למחשבים מתקן להקלטת הקלדות שהיה צורך להציבו באופן פיזי במחשב עצמו. לטענתה, ברירת המחדל בחלונות 10 היא הקלטת כלל ההקלדות מהמחשב ושליחתן למיקרוסופט.

"מעולם לא ראינו כלי שישפיע על כל כך הרבה אנשים והתקשורת לא מדווחת על כך". ד״ר קת׳רין אלברכט. צילום: סוכנות AP
"מעולם לא ראינו כלי שישפיע על כל כך הרבה אנשים והתקשורת לא מדווחת על כך". ד״ר קת׳רין אלברכט. צילום: סוכנות AP

אלברכט סבורה גם שמיקרוסופט שומרת עותק מכל מסמך שאנו יוצרים על המחשב, או מורידים אליו. היא מתבססת על המשפט בהסכם תנאי השימוש בן 12,000 המילים בו נכתב שמיקרוסופט ימסרו את המידע האישי שלנו לגופים אחרים, אם יש סיבה המצדיקה זאת. לדבריה "זה לא לטובתנו שמיקרוסופט תשמור עותק מכל קובץ במחשב שלנו וזה לא לטובתנו שכל לחיצת קליד מתועדת", ומספרת את תסכולה האישי –  "אני משתמשת בתיבת דואר אלקטרוני פרטית ומאובטחת, אבל כאשר אני מתחברת לתיבה אני מוכרחה להקליד סיסמא. כל ההצפנות המתוחכמות שמופעלות בשירות הזה, מנוטרלות לחלוטין בחלונות 10, מפני שגם הקלדת הסיסמא מוקלטת. כך גם לגבי הסיסמא לחשבון הבנק או כל מידע אחר שנקליד בתוך המחשב. ראינו בעבר תוכנות שאוספות עלינו מידע, אך מעולם לא ראינו כלי שישפיע על כל כך הרבה אנשים והתקשורת לא מדווחת על כך. הידיעה הזו נשמעת רק באתרי הטכנולוגיה. משתמשים מיומנים יידעו כיצד לבטל זאת, אך 99% האחרים לא ידעו. לאחוז האחד של המשתמשים המיומנים לא אכפת מהפרטיות של שאר המשתמשים, הם דואגים לפרטיות של עצמם בלבד. המערכת כוללת בתוכה רכיבים של תוכנות נוזקה וריגול."

"עד עכשיו מוסדות המעקב כמו ה-FBI וה-NSA יכלו לעקוב אחר כל עסקה בנקאית, אך הם לא יכלו לדעת מה אתה אומר לאשתך לפני שאתם הולכים לישון", מוסיפה אלברכט, "האנשים הללו הם כל כך חמדנים, שהם רוצים גישה לכל המידע בעולם. האפשרות שלך לקיים שיחה פרטית בתוך ביתך משגעת אותם. הם משקיעים את זמנם ביצירת דרכים סמויות לשבור את כל המחסומים בכדי להשיג את כל הידע שהם רוצים. זו הגאונות של העריצות של המאה ה21. כעת אנו משוכנעים לוותר על כל המידע שאנו יוצרים, וממנו ניתן להסיק כיצד ניתן לתמרן אותנו כמעט לכל דבר. במאה הקודמת היה צורך לגייס המון משאבים כדי לדכא את ההתנגדות בברית המועצות. כיום הם משכנעים את הציבור לשלם על הזכות להיות מנותר ונשלט. כאלו הם הטלפונים הסלולרים. לפני 20 שנה, אסירים במחנה גואנטנמו התנגדו ללבישת צמיד מעקב על הזרוע. כיום אנו משלמים על רכישת גאדג'ט כזה".

לחשוב על חלופות

מיקרוסופט, כמובן, איננה לבדה בתחום כריית המידע ממשתמשיה, אלא דווקא נכנסת באיחור למקום שבו כבר נמצאות המתחרות שלה – גוגל ופייסבוק. שתי החברות הללו מנטרות את החיפושים והמידע שאנחנו מזינים דרכן על מנת להגיש לנו פרסומות בהתאמה אישית ולזהות מגמות בקרב ציבור המשתמשים שיכולות להפוך עבורן להזדמנויות עסקיות חדשות. מיקרוסופט, לעומתן, מחזיקה במונופול יוצא דופן בתחום מערכות ההפעלה למחשבים, העומד בערך על 90% מהמחשבים הפעילים בעולם. תוך כמה שנים, חלונות 10 תהיה הגרסה היחידה שמיקרוסופט תתמוך בה – ותאסוף דרכה מידע על כמעט כל משתמשי המחשב על כדור הארץ.

ייתכן שפרלמנטים יתערבו ויחליטו להגביל משפטית את המידע האלקטרוני שתאגידי המחשוב אוספים מאיתנו, אך אין לכך כל ערובה. מי שלא רוצה להפקיד את כל השליטה במחשב שלו בידיים של תאגיד "רעב למידע" ורווי פרסומות, צריך להתחיל לבחון חלופות אחרות, ואולי גם לייצר כאלו.

תגובת מיקרוסופט ישראל לא התקבלה עד לפרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!