דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הזכות לתקן

הזכות לתקן / במסצ'וסטס יכריעו: "הזכות לתקן" כלי רכב מול חיסיון המידע, היצרנים מול איגוד המוסכים

בחוק שהסדיר את "הזכות לתקן" ברכבים פרטיים לא טופל תחום הדיווח האלחוטי | משאל עם במסצ'וסטס יכריע האם רק מוסכים מורשים של היצרניות יוכלו לקבל את הנתונים ממחשב הרכב או שהמידע יהיה נגיש לכל אחד

מוסך של מכוניות טסלה (צילום: JL IMAGES / Shutterstock.com)
מוסך של מכוניות טסלה (צילום: JL IMAGES / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במסצ'וסטס יתקיים בעוד כשבועיים, במקביל לבחירות לנשיאות, משאל עם שיקבע את עתיד טיפולי התחזוקה ברכב במדינה, ולא רק בה. על הפרק: הזכות לקבל מידע מחיישני הרכב באופן אלחוטי.

'שאלה מס' 1', במשאל העם שתושבי מסצ'וסטס יצביעו עליו, באותו הטופס בו יצביעו בבחירות לנשיאות ארה"ב, יכריע בידי מי הזכות לקבל מידע ממערכות המחשוב המותקנות ברכבים. האם רק מוסכים מורשים מטעם היצרן, או שהמידע שייך לבעל הרכב ועליו להיות זמין בעבורו, ובעבור כל מוסך שבעל הרכב יבחר בו.

ב-2013 עבר במדינה חוק שהסדיר לראשונה את "הזכות לתקן" רכבים. לפי החוק, יצרני הרכב חייבים לספק באופן חופשי גישה לחלפים, מדריכי אחזקה וכלי אבחון שמתחברים למחשבי הרכב. החקיקה הורחבה להסכם עם יצרני הרכב, כך שכל תושבי ארצות הברית נהנים ממנה בפועל.

החוק נוגע רק לרכבים פרטיים, ולא לטרקטורים, לדוגמה, למרות שבעליהם זקוקים מאוד לאפשרות לתקן את כלי הרכב החקלאיים בעצמם. הסוגיה כה משמעותית עד שחלק מבעלי הטרקטורים מעדיפים לרכוש כלים ישנים, שלא מותקנת בהם מערכת ממוחשבת. 

גם בחקיקה הנוגעת לרכבים פרטיים, נותר 'שטח מת', בתחום הדיווח האלחוטי. כיום, רק סוכנויות מורשות של היצרן רשאיות לקבל מידע ממערכות המחשוב ברכב באופן אלחוטי. מאז ההסכם, החלו היצרנים לייצר את הרכבים כך שיותר ויותר מידע יעבור בשיטה זו בלבד. נכון לדגמי 2018 מדובר ביותר מ-50% מהרכבים החדשים בצפון אמריקה. באופן זה נטרלו היצרנים את יכולתם של מוסכים לא מורשים ובעלי רכבים לטפל ברכב בעצמם.

הצבעה חיובית על 'שאלה מספר 1', שמכונה גם "הזכות לתקן", תחייב יצרני רכבים החל בדגמי שנת 2022 לאפשר גישה חופשית לכל המידע שנאגר ברכב בפלטפורמה פתוחה, דרך אפליקציה סלולרית, אם בעל הרכב העניק רשות לגשת למידע. 

יצרני הרכב נגד המוסכים

בעוד איגודי המוסכים תומכים בהצעה, יצרניות הרכב מתנגדות. אחד הטיעונים בהם משתמשות היצרניות הוא דאגה לאבטחת מידע. על פי דיווח באתר Electrek, חברת טסלה אף שלחה דואר אלקטרוני ללקוחותיה במסצ'וסטס, בו היא מפצירה בהם להצביע 'לא' בשאלה מספר 1, בטענה ש"ההצעה מסכנת את הרכב ואת אבטחת המידע ותהפוך את הרכבים ליותר פגיעים להתקפות סייבר". 

טכנאי המחשבים לואיס רוסמן, העלה סרטון שמבקר את טקטיקות ההפחדה מצד טסלה ושאר יצרני הרכב. "אני מעריך חלק ממה שטסלה עושה", אמר רוסמן, "הם יצרו רכב שאנשים ממש רצו לקנות. הם פרסו עמדות טעינה בעצמם בכל רחבי המדינה. אבל אם יש לכם טסלה וקיבלתם מייל מהם שמבקש מכם להתנגד, הייתי רוצה שתגיבו להם ותגידו להם: אתם מנסים בהפחדות לגרום לי לקבע מי יכול לטפל לי ברכב, זה יגביל אותי כבעל רכב".

התמיכה הפיננסית בשני הצדדים דומה, כ-26 מליון דולר בכל צד. מול איגודי המוסכים ניצבים לצד טסלה גם טויוטה, ג'נרל מוטורס, פורד, הונדה וניסן. למרות שקמפיין היצרנים ממוקד בנושא אבטחת מידע, הצעת החוק תשפיע עמוקות על מניעה או יצירה של מונופול שירותי תחזוקה לרכב, בשליטת היצרנים.

כשם שהחוק מ-2013 הפך להסכם כלל ארצי ב-2014, כך עיגון "הזכות לתקן" לגבי מידע אלחוטי של בעלי רכבים במסצ'וסס עשוי להבטיח את הזכות הזאת לכל תושבי ארצות הברית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!