דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיד בנק ישראל

כלכלת הקורונה / נגיד בנק ישראל: ״צריך מדיניות שתאפשר חזרה למעגל העבודה כולל הכשרות מקצועיות״

בתרחישים שהציג הנגיד, יחס החוב לתוצר בישראל נמוך מזה של מדינות רבות ב-OECD

אמיר ירון. "חלקים מהתכנית יקחו זמן ארוך, אבל יש צורך להתחיל וליישם" (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
אמיר ירון. "חלקים מהתכנית יקחו זמן ארוך, אבל יש צורך להתחיל וליישם" (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, קיים הערב (חמישי) מסיבת עיתונאים בהמשך לפרסום ההחלטה להותיר את הריבית משק על 0.1%, ולהודעה על הרחבת התכניות לרכישת אגרות החוב ממשלתיות ולסבסוד הלוואת לבנקים לתמיכה בעסקים קטנים.

"תכנית השקעות נחוצה להתאוששות מהמשבר וחלקה צריכה כבר להתבטא בתקציב 2021, כפי שכבר המליצו קרן המטבע הבינלאומית וארגון ה-OECD" אמר הנגיד, שהדגיש את חשיבותו של אישור תקציב כבר בסוף שנת 2020.

ירון הבהיר כי תכנית ההתאוששות תהיה ארוכת טווח, ותתפרס לאורך מספר שנים: "מובן שחלקים מהתכנית יקחו זמן ארוך יותר לגבש, ויתבטאו בהמשך, אבל יש צורך להתחיל וכבר ליישם", וכמו כן חזר על המלצות הבנק מזה שנים, להגביר את ההשקעה בתשתיות ובחינוך.

הנגיד גם הביע תמיכה בהמשך הסיוע למשק בתגובה למשבר הקורונה. "הפגיעה בשוק העבודה היא משמעותית, וחשוב לנקוט בצעדי מדיניות שיאפשרו חזרה של כמה שיותר עובדים למעגל העבודה, כולל יישום של תכניות להכשרה מקצועית, אמר.

עם זאת, הנגיד הבהיר כי הוא תומך בגיבוש תכנית הבראה למשק שתזרז את ההתאוששות מהמשבר, ותביא לירידה בצורך בסיוע ממשלתי. את האפשרות להגדיל את ההוצאה הממשלתית "בסדרי גודל חסרי תקדים", להגדרתו, הוא יחס ל"מצבו הטוב של המשק הישראלי טרם המשבר", ליחס חוב-תוצר נמוך ו"לאמינות פיסקלית שהושגה לאורך שנים".

בהתאם, קבע הנגיד כי "השלכות המשבר כבר הביאו לעליה חדה בגירעון שעוד צפוי לגדול, ואיתו גם יחס החוב לתוצר. לכן, הממשלה חייבת להניע צעדים שיאפשרו השקעה במנועי צמיחה ושיפור הפריון לטווח הבינוני והארוך, ובמקביל לתכנן את אופן החזרה של המשק למדיניות פיסקלית ברת קיימא". לצורך השגת יעדים אלו הדגיש הנגיד פעם נוספת את החשיבות של אישור תקציב מדינה לשנת 2021 "בהקדם האפשרי".

על פי תחזיות בנק ישראל, שהציג הנגיד במסיבת העיתונאים, צפוי הגירעון בתקציב המדינה לעמוד בשנת 2020 על 13%, ואילו בשנת 2021 יעמוד הגירעון על 8% לפי התתרחיש האופטימי, ו-11% על פי התרחיש החמור יותר. יחס החוב לתוצר יעמוד על פי התחזיות האופטימיות על 73% בשנת 2020 ו-76% ב-2021; ואילו בתרחיש החמור על 75% ב-2020 ו-83% ב-2021. גם בתרחיש הפסימי צפויים שני המדדים להיות טובים מאלו של מדינות אחרות ב-OECD, שחלקן כבר חצו את רף ה-100% ביחס החוב לתוצר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!